Ernie Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Vel, bestemte meg for å koble til min gamle 19" CRT-skjerm til PCen og bruke den til å kjøre f.eks mythtv på den. Problemet er bare at den blir valgt som default over min 24" LCD-skjerm som jeg naturlig nok helst vil bruke. Jeg antar at problemet nok hadde blitt borte hvis jeg kobler CRT-skjermen på DVI-utgangen og LCD-skjermen på VGA-utgangen, men det skal vel ikke så mye til for å skjønne at det er en lite ideell løsning. I tillegg får jeg nå et annet problem. Når jeg skal spille et eller annet spill så blir det sentrert over begge skjermene hvilket er uønsket. Skulle helst hatt de på LCD-skjermen. Noen som har litt ideer til hvordan løse disse tingene? xorg.conf: Section "ServerLayout" Identifier "single head configuration" Screen 0 "Screen0" RightOf "Screen1" Screen 1 "Screen1" 0 0 InputDevice "Mouse0" "CorePointer" InputDevice "Keyboard0" "CoreKeyboard" EndSection Section "Files" ModulePath "/usr/lib64/xorg/modules/extensions/nvidia" ModulePath "/usr/lib64/xorg/modules" EndSection Section "Module" # Load "record" # Load "freetype" Load "dbe" Load "extmod" # Load "fbdevhw" Load "type1" Load "glx" # Load "dri" EndSection Section "ServerFlags" Option "Xinerama" "1" EndSection Section "InputDevice" # generated from default Identifier "Mouse0" Driver "mouse" Option "Protocol" "auto" Option "Device" "/dev/input/mice" Option "Emulate3Buttons" "no" Option "ZAxisMapping" "4 5" EndSection Section "InputDevice" Identifier "Keyboard0" Driver "kbd" Option "XkbModel" "pc105" Option "XkbLayout" "no" EndSection Section "Monitor" Identifier "Monitor0" VendorName "Unknown" ModelName "CRT-0" HorizSync 30.0 - 83.0 VertRefresh 56.0 - 76.0 Option "dpms" EndSection Section "Monitor" Identifier "Monitor1" VendorName "Unknown" ModelName "DELL 2407WFP" HorizSync 30.0 - 83.0 VertRefresh 56.0 - 76.0 EndSection Section "Device" Identifier "Videocard0" Driver "nvidia" VendorName "NVIDIA Corporation" BoardName "GeForce 7800 GS" Option "NoLogo" "true" BusID "PCI:1:0:0" Screen 0 EndSection Section "Device" Identifier "Videocard1" Driver "nvidia" VendorName "NVIDIA Corporation" BoardName "GeForce 7800 GS" Option "NoLogo" "true" BusID "PCI:1:0:0" Screen 1 EndSection Section "Screen" Identifier "Screen0" Device "Videocard0" Monitor "Monitor0" DefaultDepth 24 Option "TwinView" "0" Option "metamodes" "CRT: 1600x1200 +0+0" SubSection "Display" Depth 24 Modes "1600x1200" "1280x1024" "1024x768" "800x600" "640x480" EndSubSection EndSection Section "Screen" Identifier "Screen1" Device "Videocard1" Monitor "Monitor1" DefaultDepth 24 Option "TwinView" "0" Option "metamodes" "DFP: nvidia-auto-select +0+0" EndSection Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 14. september 2007 Forfatter Del Skrevet 14. september 2007 (endret) Vel, fant ut at xinerama kanskje ikke er heelt det jeg bør gå for. Ved å kjøre separat X på hver skjerm løser jeg iallfall problemet med spill. Nå var det bare å få innlogging på riktig skjerm så jeg ikke MÅ ha på CRT-skjermen Oppdatert xorg.conf Section "ServerLayout" Identifier "single head configuration" Screen 0 "Screen0" 1920 0 Screen 1 "Screen1" LeftOf "Screen0" InputDevice "Mouse0" "CorePointer" InputDevice "Keyboard0" "CoreKeyboard" EndSection Section "Files" ModulePath "/usr/lib64/xorg/modules/extensions/nvidia" ModulePath "/usr/lib64/xorg/modules" EndSection Section "Module" # Load "record" # Load "freetype" Load "dbe" Load "extmod" # Load "fbdevhw" Load "type1" Load "glx" # Load "dri" EndSection Section "ServerFlags" Option "Xinerama" "0" EndSection Section "InputDevice" # generated from default Identifier "Mouse0" Driver "mouse" Option "Protocol" "auto" Option "Device" "/dev/input/mice" Option "Emulate3Buttons" "no" Option "ZAxisMapping" "4 5" EndSection Section "InputDevice" Identifier "Keyboard0" Driver "kbd" Option "XkbModel" "pc105" Option "XkbLayout" "no" EndSection Section "Monitor" Identifier "Monitor0" VendorName "Unknown" ModelName "Samsung SyncMaster 959NF/900NF/909NF/CN199A(P)" HorizSync 30.0 - 110.0 VertRefresh 50.0 - 160.0 Option "dpms" EndSection Section "Monitor" Identifier "Monitor1" VendorName "Unknown" ModelName "DELL 2407WFP" HorizSync 30.0 - 83.0 VertRefresh 56.0 - 76.0 EndSection Section "Device" Identifier "Videocard0" Driver "nvidia" VendorName "NVIDIA Corporation" BoardName "GeForce 7800 GS" Option "NoLogo" "true" BusID "PCI:1:0:0" Screen 0 EndSection Section "Device" Identifier "Videocard1" Driver "nvidia" VendorName "NVIDIA Corporation" BoardName "GeForce 7800 GS" Option "NoLogo" "true" BusID "PCI:1:0:0" Screen 1 EndSection Section "Screen" Identifier "Screen0" Device "Videocard0" Monitor "Monitor0" DefaultDepth 24 Option "TwinView" "0" Option "metamodes" "CRT: 1600x1200 +0+0" SubSection "Display" Depth 24 Modes "1600x1200" "1280x1024" "1024x768" "800x600" "640x480" EndSubSection EndSection Section "Screen" Identifier "Screen1" Device "Videocard1" Monitor "Monitor1" DefaultDepth 24 Option "TwinView" "0" Option "metamodes" "DFP: nvidia-auto-select +0+0" EndSection Endret 14. september 2007 av Ernie Lenke til kommentar
Palme Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Jeg hadde ca. samme problemet. Jeg bare brukte nvidia-settings til å disable den skjermen jeg ikke ville ha innlogging på, lagre xorg.conf, restarte og enable den igjen. Da fikk jeg det hvertfal rett. Lenke til kommentar
HawP Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 (endret) Hvis ikke nvidia driveren selv håndterer dual-screen (enten det er "clone" eller "big desktop") så bør du vel ha forskjellige BusID i de to [Device] seksjonene? Hvis du gjør en lcpci så vil vel primary og secondary "skjermkort"/utganger ha hver sin pci id (f.eks. PCI 1:0:0 og PCI 1:0:1) ? Eller gjelder ikke dette alle typer kort? (Har ikke erfaring med nvidia, bruker ATI selv) Endret 14. september 2007 av HawP Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 14. september 2007 Forfatter Del Skrevet 14. september 2007 (endret) Jeg hadde ca. samme problemet. Jeg bare brukte nvidia-settings til å disable den skjermen jeg ikke ville ha innlogging på, lagre xorg.conf, restarte og enable den igjen. Da fikk jeg det hvertfal rett. 9492973[/snapback] Ja, det vil jo fungere, men litt tungvint da Hvis ikke nvidia driveren selv håndterer dual-screen (enten det er "clone" eller "big desktop") så bør du vel ha forskjellige BusID i de to [Device] seksjonene?Hvis du gjør en lcpci så vil vel primary og secondary "skjermkort"/utganger ha hver sin pci id (f.eks. PCI 1:0:0 og PCI 1:0:1) ? Eller gjelder ikke dette alle typer kort? (Har ikke erfaring med nvidia, bruker ATI selv) 9494303[/snapback] Det var jo ikke så dumt, men jeg får bare opp en. Prøvde med 1:0:1 og da krasjet det hele. Forøvrig et Geforce 7800GS hvis noen lurte Endret 14. september 2007 av Ernie Lenke til kommentar
Palme Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Ja, det vil jo fungere, men litt tungvint da Nja, hvorfor det? Trenger bare gjøre det en gang, og det løser problemet Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 14. september 2007 Forfatter Del Skrevet 14. september 2007 (endret) Ja, det vil jo fungere, men litt tungvint da Nja, hvorfor det? Trenger bare gjøre det en gang, og det løser problemet 9494865[/snapback] Trodde du mente at jeg måtte enable den for hver gang jeg ville bruke skjermen jeg. Uannsett, prøvde det nå og det går ikke helt som jeg hadde tenkt meg. Måtte isåfall velge twinview, og det er ikke helt det jeg vil ha. Mistenker egentlig at jeg har misforstått litt jeg. Edit: Blææææ, nå skjønte jeg det. Funka fett Takk for hjelpen begge to Endret 14. september 2007 av Ernie Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå