meeeps Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 jeg vil gå til butikken jeg ønsker noe å spise eller hva? Lenke til kommentar
Sir Smokealot Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Hvorfor bruke alle disse fremmedordene når det finnes adekvate synonymer Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 jeg vil gå til butikkenjeg ønsker noe å spise eller hva? 9491144[/snapback] Husker lite grammatikk, så jeg måtte friske litt op her:http://www.riksmalsforbundet.no/grammatikk/grammatikk4.html Som det står her er verb som tar objekt direkte transitive, ikke direkte objekt intransitive + at det finnes noen verb som kan være begge deler Utfra dette ville jeg si at "vil" er et intransitivt verb. Jeg greier ikke å tenke meg en sammenheng hvor vil kan ta direket verb "Jeg vil meg en ?" Derfor mener jeg at "vil" er intransitivt. Ønsker kan derimot ta verb. "Jeg ønsker meg en bil". Verbal: Ønsker Subkjekt: Hvem ønsker: Jeg Direkte objekt: Hva ønsker jeg: En bil. Lenke til kommentar
meeeps Skrevet 14. september 2007 Forfatter Del Skrevet 14. september 2007 takk for svaren, jeg tror jeg skjønner det nå. når du bruker vil, du trenger et andre verb, derfor det blir intransitive, og andre verbet er transitive eller intrans. ønsker kan ta direkte objekt og være begge deler også. ja? Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Jeg skal være ærlig og si at jeg ikke er helt sikker på om ønsker kan være intransitivt eller bare transitivt. Har ikke kommet på en fullgod setning hvor man bruker ønsker uten direkte objekt. Jeg holder en knapp på at det bare er transitivt, uten å være sikker. Lenke til kommentar
TheMaister Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 å ville er vel et hjelpeverb ;S "Jeg vil han noe" f.ex. Tror ikke å ville kan stemples helt intransitivt. Å ønske er jeg ganske sikker på er transitivt. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 å ville er vel et hjelpeverb ;S "Jeg vil han noe" f.ex. Tror ikke å ville kan stemples helt intransitivt. 9505058[/snapback] Jeg tenkte på det samme, men ble ikke helt fornøyd med setningene jeg kom opp med. "Jeg vil ham gode ting" er vel kanskje et eksempel. Men er enig, har problemer med å fastslå "å ville" som helt intransitivt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå