Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

reanult 19 vil ikke starte

dsmx89

Anbefalte innlegg

hei alle sammen,,igår begynte batteri lampen og lyse på dashen jeg tenkte ikke noe over det helt til idag, saken har seg slik at bensin lampa begynte og lyse så jeg stakk innom statoil for å fylle bensin når jeg satt meg i bilen ville ikke bilen starte,,så jeg ble nødt til å trill starte bilen klarte å komme meg hjem..

senere på kvelden kom en kamerat av meg for å hjelpe..vi satt på start kabelen da startet den men etter 5 min så døde den ut igjenn..så jeg satt fast uten å få start på bilen når jeg vrir nøkkelen et hakk så kommer dash lysa på men veldig svakt å når jeg vrir den engang til så sier den hikk så skjer det ikke noe hva er det som kan være galt?

jeg trenger virkelig hjelp for jeg er avhengig av bilen... den ene jordins kabelen sitter ikke på ordentlig heller... før det hele skjedde altså de siste 8-9 dagene måtte jeg vri litt på jordins kabelen for og få start men det var ikke alltid at jeg måtte leke med jordins kabelen for å få start,, kan det ha noe med det å gjøre håper på svar mvh dsmx :hmm:

Endret av dsmx89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
please noen som har peiling??

9493195[/snapback]

Sjekket dynamoen? De fleste motorer (med unntak av gamle diesel-motorer) trenger

strøm for å gå. Hvis dynamoen er gåen så lager ikke motoren en gang den strømmen

den selv trenger, så du bruker faktisk av batteriet når du kjører.

Du vil kunne få start på bilen igjen med startkabler (Både motorelektronikk og statmotor vil da trekke strøm gjennom disse), men bilen vil raskt stoppe når du kobler fra startkablene.

At batterilampen i biler lyse betyr ikke at det er noe galt med batteriet, men at det går mer strøm ut av batteriet enn inn i det. Vanligvis lyser den fordi 1.) motoren ikke går eller 2.) Fordi dynamoen ikke fungerer.

Det første jeg ville gjort var å lade batteriet i bilen (med lader) lik at du har litt strøm å "leke deg med". Så ville jeg starte, bilen og måle spenningen på batteriet. Den bør være minst 13.8V, helst noe høyere (ikke mer en 14.4).

Er det bare rundt 12V så har du ingen lading, og antagelig suger bilen strøm ut av batteriet (varsellyset vil da lyse på dashbordet). Hvis det er tilfellet, sjekk at strømkabler til dynamo er koblet godt på, hvis du kommer til kan du også prøve å måle strømmen på terminalene til dynamoen, men pass deg for reimer etc i motoren!

Er det bare 12V på dynamoen også så er den enten feil justert, eller defekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...