Gå til innhold

Hvordan finne størelsen på en fil?

Anbefalte innlegg

jeg vil først finne en gitt fil på maskinen for så å finne ut størelsen på denne. Jeg har klart å lage et script som finner hvor filen ligger men jeg vil gjerne finne ut størelsen på denne filen også. jeg har lett litt rundt og funnet frem til %~z1 men jeg har ikke klart å sette dette inn i mitt script. noen snille mennesker som kan hjelpe?

(her blir filnavnet lagt i en teksfil hvis filen finnes men jeg vil bytte ut den siste delen med kode som finnes størelsen på filen).

::filesize.bat
SET filnavn=pagefile.sys

FOR %%D IN (C: D:) DO DIR %%D\%filnavn% /B /P /S /A | echo %filnavn% >> test.txt

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du litt vbs, så har du her en demo av det du er ute etter:

Set fso = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
filNavn = "header.zip" 'sett filnavnet inn her, full adresse
Set f = fso.OpenTextFile(filNavn, 1, False, 0)
filNavn=fso.GetFile(filNavn).Size
MsgBox(filNavn)

Lenke til kommentar
hvordan får du tilgang til systemfiler i vbs?

9492497[/snapback]

VBS bryr seg vel lite om de er systemfiler eller ikke. Men i scriptet til backup bør du slette linjen OpenTextFile. For det første er nok pagefilen låst, for det andre er det ikke en tekstfil, for det tredje så er det ikke noe poeng å åpne den...

Set fso = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
filNavn = "header.zip" 'sett filnavnet inn her, full adresse
filSize=fso.GetFile(filNavn).Size
MsgBox(filSize)

Lenke til kommentar
VBS bryr seg vel lite om de er systemfiler eller ikke. Men i scriptet til backup bør du slette linjen OpenTextFile. For det første er nok pagefilen låst, for det andre er det ikke en tekstfil, for det tredje så er det ikke noe poeng å åpne den...

jeg skal bare ha størelsen på selve filen så i dette tilfelle bryr jeg meg ikke om å åpne den eller sjekke inholdet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...