Skavold Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 All soten fester seg på innsiden av eksosrøret i stedet? Konge. Lenke til kommentar
tZar Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Det er en genial tanke, men viker fortsatt litt tungvint for de som har bilene å måtte melde fra hvor og når de skal kjøre. Det er heller alle som føler seg trygge med ukjente "haikere". Men jeg har tro på systemet, bare at det bør gjøres mye enklere først. En moderne mulighet er å bruke PDA'er med internetttilgang (f.eks gjennom ICE), samt GPS og kart til enkelt å peke hvor man skal fra og til, når og med hvor mange ledige seter og om man har noen restriksjoner med hensyn til hvem som skal få sitte på. Kompensasjon bør automatiseres med et kortsystem, kortlesere i bilene og enkel fylling av kortet i butikker, minibanker eller nettbank. 9623153[/snapback] For å spinne litt videre på den tanken, så syns jeg selv at din ide er unødvedig tungvindt. GPS-data for 10 posisjoner, dato og tid, samt litt identifikasjonsdata tar 128 bytes (uten headere) med gzip-kompresjon, så såfremt man har gprs så holder dette lenge. Benytter man f.eks P6500 og dens støtte for gjenkjennig av strekkoder sammen med en personlig kode, så kan man lett registere trurer. Programmet vil da registrere person inn i bilen med strekkode og personlig kode, og kvittere ut kun med strekkoden, og dermed trekke pengene fra den forhåndsbetalte kontoen. Programmet som kjører på mobilen kan holde orden på passasjerene, hvor langt de sitter på, samt oppdatere en sentral database med ledige biler og turer, samt motta nye turer tett opp mot estimert kjørerute. ... og det kan sikkert effektiviseres og gjøres enda enkelere enn det. Lenke til kommentar
Looper67 Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 All soten fester seg på innsiden av eksosrøret i stedet? Konge. 9629847[/snapback] Så din teori er at motoren soter like mye, men at magneter gjør at sot fester seg på innsiden av eksosrøret i stedet for å komme ut? Den var ny. Nei, magnetene fjerner årsaken til sotet, ikke sotet i seg selv. Partikkelfilter derimot, fjerner bare sotet. Det er jo en innsnevring/motstand i eksosanlegget som gjør at motoren får mer å jobbe med, og dermed øker drivstofforbruket. Ergo er magneter mer miljøvennlig enn partikkelfilter/katalysator. Ref. undersøkelsen gjort av DOB i Drammen. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Jeg ser påstandene men får ikke logikken til å stemme. Kanskje vi skulle laget en egen tråd om magneter vs. drivstofforbruk en eller annen plass i forumet. Siden vi ikke har noen kategori for vitenskap vs. tro Jovisst:Teknologi & vitenskap: https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=182 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå