Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rutebuss, miljø og utslipp

Simen1

Anbefalte innlegg

Tromsbuss har en reklamekampanje om hvor fantastisk miljøvennlig det er å ta buss men jeg stiller meg skeptisk til premissene for regnestykket deres. Derfor vil jeg høre med dere som har peiling på kjøretøy og motorer om det er hold i påstandene.

1. Hvor mye drivstoff bruker rutebusser på vanlig rutekjøring i byer? (f.eks liter per mil)

2. Hvor stor er forskjellen på bruk av drivstoff med en tom buss og en full buss?

(50 seter * 75kg = 3,75 tonn)

3. Har rutebusser like strenge EU-krav til utslipp som vanlige biler? (ppm NOx, PAH, SO2 osv i avgassene)

4. Hvis folk velger å kjøre i stedet for å ta buss og bussen innstilles på grunn av for lav etterspørsel vil det føre til mer eller mindre slitasje på veiene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke ta det jeg sier for helt god fisk, men mener å huske en artikkel i Bladet Tromsø ,der det var snakk om at Tromsbuss skulle prøve denne "fantastiske" magnet-tingen som skulle redusere drivstofforbruket, at de bussene bruker 3-4 liter på mila. Og det går jo endel gamle busser her i Tromsø, kan ikke drømme om at de er spesielt miljøvennlige.

Lenke til kommentar

En Volvo B10M fra tidlig 80-tall (leddbuss) bruker litt i overkant av 3 liter pr. mil på langkjøring, men på bykjøring vil jeg tro den bruker betraktelig mer, spesielt med automatgir. Det jeg legger merke til er at det går mange nesten tomme busser på lokalruter, og det kan ikke være særlig drivstofføkonomisk.

Lenke til kommentar

5 liter på mila i bykjøring kan høres mye ut, men det er jo ikke mer enn 6-7 personbiler.

En annen fordel er buss tar masse kø vekk fra veiene i rushtiden. Tenk dere 50 personer i hver sin bil i stedet. Det er 500 meter ekstra kø det.

3. Mange busser og lastebiler kommer i dag med motorer som tilfredsstiller Euro 5. De er derfor mer miljøvennlige (i den grad forbrenningsmotorer kan være miljøvennlige) enn bilmotorer som kun kommer som Euro 4.

4. Det er piggdekk som står for det meste av veislitasjen. Tunge kjøretøyer på kjettinger sikkert det verste.

Endret av buskmann
Lenke til kommentar
5 liter på mila i bykjøring kan høres mye ut, men det er jo ikke mer enn 6-7 personbiler.

Vel, det er ikke sikkert det er mer enn 6-7 personer på bussen i gjennomsnitt på en del avganger så det er ikke nødvendigvis så mye mer miljøvennlig av den grunn. Dessuten så kjører man personbiler fra A til B mens busser kjører fra A til C der man må vente og bytte buss og videre fra C til B der man egentlig skulle, pluss at man må gå fra døra til bussholdeplassen og fra bussholdeplassen til døra. Med bil kommer man fra dør til dør, A til B. Med bil slipper man også at alle personene må stoppe støtt og stadig. Det gjør at bilkjøring går raskere fra A til B selv om bussen hadde kjørt samme veien dør-dør. Aksellerasjon fra 0 til fartsgrensa hele 20-30 ganger i løpet av turen A til B er ikke akkurat mye miljøvennlig sammenlignet med å kjøre jevn hastighet hele veien med personbil. Busser må også ofte kjøre flere km til A når de starter dagen og flere kilometer fra B når de avslutter dagen.

En annen fordel er buss tar masse kø vekk fra veiene i rushtiden. Tenk dere 50 personer i hver sin bil i stedet. Det er 500 meter ekstra kø det.

9491940[/snapback]

Her sammenligner du full buss med kun fører i hver enkelt bil. Et mer realistisk scenario for rushtiden er en 70% full buss, altså 35 passasjerer (mange busser har ikke mer enn ca 40 seter heller), med biler med i gjennomsnitt 2 personer per bil. Altså 1 buss vs. 18 biler.

Med 8 meters avstand mellom bilene i køa, 4 meter lange biler og 12 meter lange busser så snakker vi om 20 meter vs. 216 meter.

Ellers så er det jo lett å vinkle regnestykket til sin fordel ved å vri litt på det. F.eks ved å si at det i gjennomsnitt bare er 10 seter som er opptatt i bussen og at alle personbiler har 5 personer inkludert sjoføren. (Mange SUVer har jo flere seter enn 5 også.) Da snakker vi om 2 biler vs. 1 buss og 24 meter kø vs. 22 meter kø.

For å finne frem til en nyansert sammenligning mellom bil og buss vil jeg samle litt fakta om drivstofforbruk, utslipp, veislitasje osv i tråden. Jeg er hverken bilhater eller busshater, men opptatt av blant annet miljø og vitenskap. Ofte finnes det mange folkemyter om hva som er mest miljøvennlig og mediaskapte "sannheter" som er uhørt å stille spørsmålstegn ved. Siden jeg er opptatt av vitenskap og ikke tro så vil jeg prøve å avlive mulige myter til det beste for miljøet. At min kritiske spørring blir sett på som uhørt av enkelte tar jeg meg ikke nær av.

elige sammenligninger fremfor å følge gamle myter om hva som er mest miljøvennlig.

Lenke til kommentar

Ellers så er det jo lett å vinkle regnestykket til sin fordel ved å vri litt på det. F.eks ved å si at det i gjennomsnitt bare er 10 seter som er opptatt i bussen og at alle personbiler har 5 personer inkludert sjoføren. (Mange SUVer har jo flere seter enn 5 også.) Da snakker vi om 2 biler vs. 1 buss og 24 meter kø vs. 22 meter kø.

Vel blir det feil å si at alle busser er fulle hele tiden, men det blir helt vilt å vinkle det slik at alle personbiler er fullt opp.

Jeg bor helt vest i Oslo, og tar bussen eller sykler til sentrum hver dag, og der vil jeg anta at det er under 15% av bilene som har mer enn føreren i seg, mens omtrent alle busser er stapp fulle. Hvis man tar hensyn til at det er akkurat i rushtiden at kø oppstår så er antagelsen om fulle busser og omtrent ingen passasjerer i bilene helt korrekt, og da kan man snakke om besparelser for miljøet, uansett om bussen bruker 5 eller 10l/m.

Det er jo også slik at i sentrum av Oslo så står bussene bom fast mye av tiden, og dette skyldes utelukkende privatbilismen. Dette vil jeg tro stemmer i de aller fleste byer i Norge over en viss størrelse.

Lenke til kommentar

Bare for å føye til litt i sammenheng med den posten til Simen1, så er jeg forsåvidt enig i at de i mange tilfeller vil være mindre miljøskadelig å ta bilen fra A til B, enn å ta bussen fra A, via C(og D, og E....), til B, men her er ikke formålet med disse rutene(ihvertfall ikke utenom rushtid) å være miljøvennlig, men å ivareta et kommunikasjonstilbud utenom bil.

Slik jeg ser det, så er et godt kollektivtilbud utelukkende positivt. Jo mer buss, trikk og T-bane brukes, jo større utvikling vil det bli mtp. miljø og komfort. MEN, det er selvfølgelig viktig å ikke bli helt fanatisk slik at en enslig sjel innerst inne i Finnmark kan kreve å få bussforbindelse til arbeidsplass. DA snakker vi om at kollektivtilbudet går på akkord med miljø.

Jeg er lei for at jeg ikke har noe håndfaste data å underbygge mine påstander med(i den grad de er bastante påstander), men det er jo bare å spørre busssjåføren om gjennomsnittlig drivstoffforbruk neste gang du er på bussen Simen1! :)

Lenke til kommentar
Vel blir det feil å si at alle busser er fulle hele tiden, men det blir helt vilt å vinkle det slik at alle personbiler er fullt opp.

9492360[/snapback]

Poenget var bare at det kan vinkles svært forskjellig ut fra forutsetningene til regnestykket. Siden jeg ikke har noen tall for gjennomsnittlig antall passasjerer i busser og biler får det være et usikkerhetsmoment inntil videre.

, men det er jo bare å spørre busssjåføren om gjennomsnittlig drivstoffforbruk neste gang du er på bussen Simen1!  :)

9492415[/snapback]

Jeg har spurt en jeg kjenner som er bussjåfør men han visste ikke. Han kjører bare inn til der bussene står om natta og sier "fyll opp" så står det en person og fyller på tanken og noterer noe før han kjører videre.

Lenke til kommentar
Ekspressbusser forbruker gjennomsnittlig 1,3 liter per 100 personkilometer (pkm), og buss i bytrafikk bruker gjennomsnittlig 2,9 l/100 pkm (Vegvesenet). Det er antatt at en gjennomsnittlig lokal reise er på 10 km, og en gjennomsnittlig nasjonal reise er på 300 km. For reiser med buss i Europa er det antatt at utslippene er de samme som for norske regionalbusser. Gjennomsnittlig distanse er satt til 1500 km. Dette tilsvarer en enkelt reise Oslo-Paris.

Da får du et forbruk som er roughly halvparten av hva en normal bil ville brukt(0,5 -1.0 l/mil), per person(0,29 l/mil). Det vil jeg si er rimelig mindre miljøskadelig(vil nødig bruke ordet miljøvennlig i sammenheng med utslipp!) enn bil. Hvis du i tillegg tar med de indirekte miljøkostnadene i sammenheng med transport og produksjon av kjøretøy, så er det jo hevet over enhver tvil at buss er et desidert bedre alternativ enn bil.

Har også en interessant link jeg fant på Google : Artikkel fra TIMEkspressen . Nå kommer denne artikkelen rett fra trauet, for å si det slik, men jeg har ingen grunn til å betvile de fakta som står der.

Lenke til kommentar

Det ser jo overbevisende ut det der. (I hvert fall under forutsetningen kjøring til og fra jobb i rushtiden og at man kun ser på tallene for CO2)

Det ser ut til at fullsatte busser til og med er mindre miljø- klimabelastende enn X antall fullsatte biler som må til for å frakte samme antall personer.

redigert: Jeg fikk inn litt mer info herfra: 4 liter per mil på vanlige 12m lange busser i Akershus.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Her sammenligner du full buss med kun fører i hver enkelt bil. Et mer realistisk scenario for rushtiden er en 70% full buss, altså 35 passasjerer (mange busser har ikke mer enn ca 40 seter heller), med biler med i gjennomsnitt 2 personer per bil. Altså 1 buss vs. 18 biler.

Og hvor i alle dager finner du rushtrafikk med gjennomsnitt på 2 personer per bil? Jeg har telt biler med ulike folk i mens jeg har syklet til jobb, og mine tall er langt unna denne antagelsen. Jeg telte én gang i løpet av to år en bil med fire i. Traff på samme bil fra parkvesenet med tre i nesten hver dag, ellers så var det rundt 10 biler med to i og 120-140 med kun fører i. Møtende busser så ganske så fulle ut men jeg hadde naturlig nok ikke mulighet til å telle passasjerer. Tallene har vært ganske så like for ulike strekninger de gangene jeg har telt. Uansett så er jeg langt unna dine to per bil.

Lenke til kommentar
Ekspressbusser forbruker gjennomsnittlig 1,3 liter per 100 personkilometer (pkm), og buss i bytrafikk bruker gjennomsnittlig 2,9 l/100 pkm (Vegvesenet). Det er antatt at en gjennomsnittlig lokal reise er på 10 km, og en gjennomsnittlig nasjonal reise er på 300 km. For reiser med buss i Europa er det antatt at utslippene er de samme som for norske regionalbusser. Gjennomsnittlig distanse er satt til 1500 km. Dette tilsvarer en enkelt reise Oslo-Paris.

Da får du et forbruk som er roughly halvparten av hva en normal bil ville brukt(0,5 -1.0 l/mil), per person(0,29 l/mil). Det vil jeg si er rimelig mindre miljøskadelig(vil nødig bruke ordet miljøvennlig i sammenheng med utslipp!) enn bil. Hvis du i tillegg tar med de indirekte miljøkostnadene i sammenheng med transport og produksjon av kjøretøy, så er det jo hevet over enhver tvil at buss er et desidert bedre alternativ enn bil.

I og med at jeg allerede eier en bil, kan jeg med relativt grei samvittighet ta bilen til jobb dersom disse tallene stemmer. Årsaken er noe Siemen1 har nevnt tidligere. Dersom jeg skal ta bussen kjører den en rimelig stor omvei. Den bruker 23 minutter på turen. Dersom jeg kjører selv, bruker jeg 6 minutter.

Ørjan...

Lenke til kommentar

9491940[/snapback]

Med 8 meters avstand mellom bilene i køa, 4 meter lange biler og 12 meter lange busser så snakker vi om 20 meter vs. 216 meter.

9492109[/snapback]

8 meter mellom bilene? Hvis man opererer med 3 sekunders avstand mellom bilene betyr det at disse bilene kun kjører 2,6 m/s, som tilsvarer 9,6 km/t. Økes hastigheten til 50 km/t utgjør 3 sekunders avstand mellom bilene 42 meter. Hvis man fortsatt regner med 4-metersbiler (som er småbiler) og 12-metersbusser så utgjør forskjellen på kølengden ganske lite per enhet:

1 buss + 3 sekunders avstand = 54 meter

1 småbil + 3 sekunders avstand = 46 meter

Hvilket betyr at hvis det er 35 personer i bussen og det er 1,15 personer i hver bil betyr det at det trengs omtrent 30 biler for å frakte like mange som sitter i en 70% full buss. 30 biler tar opp 1380 meter vei i 50 km/t, så den reelle forskjellen er 1326 meter i bussens favør.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Jeg har ikke akkurat inntrykk av at folk flest overholder tre-sekunders-regelen, men jeg tar poenget. Regnestykket mitt opererte med en urealistisk kort avstand mellom bilene. Det er bare bra at sånt blir oppdaget og rettet. :)

Jeg vil gjette på at to sekunder er normen og da blir kølengden ved 50 km/t: 953 meter for 30 småbiler og 40 meter for bussen.

Lenke til kommentar

Busser som selges i Norge tilfredstiller så vidt jeg vet et eller annet trinn på euro stigen.

http://en.wikipedia.org/wiki/European_emis...rries_and_buses

Tabellen viser maks utslipp av gram pr kWh energi skapt av motoren.

Det bør fra dette være enkelt å finne ut hvor mye en buss slipper ut.

motorstørrelse i kW, antall timer bussen går, hvilket trinn i stigen motoren tilfredstiller. Så er det bare å multiplisere dette med tallet man finner i tabellen, dette vil gi et noenlude korrekt overslag.

Her er samme tabell for personbiler:

http://en.wikipedia.org/wiki/European_emis..._passenger_cars

Merk, for personbiler er data oppgitt til g/km

(antar at de har valgt å gå bort fra det og bruker g/kWh på større motorer i og med at utslippene der vil variere veldig mye om det er by eller landevegskjøring)

Eks: Måler CO ekvivalenter

20km til jobb med bil, eller sitte på buss (antar at bussens motor må gå i 1 time)

Buss som tilfredstiller euro III krav:

200kw motor kjører 1 time => 2,1g/kWh*200kwh = 420g CO

Bil som kjører 20km euro III krav:

20km*0,64g/km = 12,8g CO

Antall biler pr buss:

420/12,8 = 32.

Altså for utslipp av CO må minst 32 personer reise med samme buss for at man skal spare noe.

Merk2: Det er ikke krav til utslipp av CO2 i Euro standarene. Men samtidig er virkningen av CO2 mye mindre enn CO, HC, NOx og PM, selv om CO2 har fått mye oppmerksomhet i det siste.

Merk: Euro standarene er jo også regnet ut fra en eller annen norm. Dersom en diselmotor som tilfredstiller kravene er det ikke sakt at den holder seg innenfor dem hvis den f.eks kjøres på fult turtall.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...