Gå til innhold

Valve med linux port av spillene sine?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Uansett hva og når er det vertfall et tegn på at Valve vurderer muligheten for Linux-versjoner, noe som jo definitivt er en start :)

Mistenker at disse store spillene nå etterhvert opererer med sitt eget API, også omdirigerer de det videre til DirectX/OpenGL ettersom hvilken platform spillet skal kjøre på, er tro tross alt bare Windows og Xbox som bruker DirectX.

Men det er nok mye jobb allikevel.

 

Edit: Er jo også en mulighet for at jobben kun gjelder server-delen da...

Endret av PHPdude
Lenke til kommentar
Valve har lagt ut en etterlysning etter en programvare utviklings leder med kompetanse innen porting av windows spill til linux, valve er en spill produsent mest kjent for spill som Half-Life og Counter-Strike.

 

http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=NjA1NQ

9490152[/snapback]

 

Hehe roberth, hadde det ikke vært for at jeg må vente på at redaksjonen skal godkjenne artikkelen min så hadde disse nyhetene vært ute 5 minutter for denne posten. Jaja.

 

Jeg trur at de fleste spillene som bruker Source motoren lar Source ta seg av kommunikasjon med DirectX. Det som gjenstår er jo å lage en OpenGL "driver" til Source motoren og da trenger du jo teoretisk sett ikke å omskrive selve spillene, med mindre disse da bruker Windows-spesefike APIer.

 

Nå kan jeg jo selvfølgelig ikke være sikker, men hvis dette er sant så burde det vel ikke ta altfor lang tid å få noen spill over på Linux plattformen?

Lenke til kommentar
Hvis det er source som tar seg av kommunikasjonen med DX blir det en del mindre arbeid ja. Trenger vel bare lage en ny source engine som istedenfor å kalle DX kommandoer kaller OpenGL kommandoer, grovt sett? Må si jeg gleder meg hvis de gjennomfører dette.

9491047[/snapback]

 

Tja, hvis dette er tilfellet så trenger dem ikke lage en alternativ source motor, det holder med å lage en egen "mode" eller lignende slik at du bare velger om den skal kjøre OpenGL eller DX når du kompilerer det. Burde ikke ta så lang tid i det hele tatt. Hvis vi er heldige så ser vi resultater innen 6 måneder... Dog det mest sannsynlig vil ta et år...

Lenke til kommentar
Valve har lagt ut en etterlysning etter en programvare utviklings leder med kompetanse innen porting av windows spill til linux, valve er en spill produsent mest kjent for spill som Half-Life og Counter-Strike.

 

http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=NjA1NQ

9490152[/snapback]

 

Hehe roberth, hadde det ikke vært for at jeg må vente på at redaksjonen skal godkjenne artikkelen min så hadde disse nyhetene vært ute 5 minutter for denne posten. Jaja.

 

Jeg trur at de fleste spillene som bruker Source motoren lar Source ta seg av kommunikasjon med DirectX. Det som gjenstår er jo å lage en OpenGL "driver" til Source motoren og da trenger du jo teoretisk sett ikke å omskrive selve spillene, med mindre disse da bruker Windows-spesefike APIer.

 

Nå kan jeg jo selvfølgelig ikke være sikker, men hvis dette er sant så burde det vel ikke ta altfor lang tid å få noen spill over på Linux plattformen?

9491033[/snapback]

 

Første mann til mølla får korn ;)

Lenke til kommentar
HAHA!! Å alle dere sa at steam/valve aldri ville ta noe initativ til å porte plattformen til Linux. Meget oppsiktsvekkende og interessant.

9491333[/snapback]

Nå blander du som jeg gjorde. Steam og Valve er to forskjellige firma. Steam består av tidligere ms ansatte som bruker DX; jeg tviler på at disse skifter til OpenGL med det første. Mitt favoritt spill benytter Quake motoren(=støtte for OpenGL) fungerer ikke på Linux bare fordi det selges via Steam... Men hvis Valve porter sine spill(som i dag selges via Steam) og selger dem over disk/nett så hadde det vært supert.

Lenke til kommentar

Denne utviklingen er svært farlig for M$. Spillmarkedet er et avgjørende marked for hjemmemarkedet, og hvis folk begynner å se at spillutvalget for GNU/Linux begynner å bli bra vil folk kanskje prøve GNU/Linux, siden de likevel får de spillene de vil ha. Det vil igjen føre til økt satsing fra spillprodusentene, og slik vil vi komme inn i en spiral. Og da ser flere maskinvareprodusenter at for å selge må de sørge for skikkelig støtte for sine produkter. Her kan M$ tape markedsandeler så det holder.

Lenke til kommentar
HAHA!! Å alle dere sa at steam/valve aldri ville ta noe initativ til å porte plattformen til Linux. Meget oppsiktsvekkende og interessant.

9491333[/snapback]

Nå blander du som jeg gjorde. Steam og Valve er to forskjellige firma. Steam består av tidligere ms ansatte som bruker DX; jeg tviler på at disse skifter til OpenGL med det første. Mitt favoritt spill benytter Quake motoren(=støtte for OpenGL) fungerer ikke på Linux bare fordi det selges via Steam... Men hvis Valve porter sine spill(som i dag selges via Steam) og selger dem over disk/nett så hadde det vært supert.

9491998[/snapback]

 

Ehm, men Valve sammarbeider vel veldig tett med steam ikke sant?

 

Lead engineer and architect on product integration into the highly available digital distribution platform called "Steam".

 

I jobbprofilen står det jo at det skal jobbes med steam også. Vi får vel bare se hva valve egentlig mener med dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...