BarteBaluba Skrevet 13. september 2007 Rapporter Del Skrevet 13. september 2007 Valve har lagt ut en etterlysning etter en programvare utviklings leder med kompetanse innen porting av windows spill til linux, valve er en spill produsent mest kjent for spill som Half-Life og Counter-Strike. http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=NjA1NQ Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 13. september 2007 Rapporter Del Skrevet 13. september 2007 Hmmm... ganske interessant, men vil ikke dette resultere i en fryktelig stor omskrivning med tanke på at det er brukt DX9 fra valve sin side? Ikke det at jeg ikke synes initiativet er veldig bra, bare nysgjerrig på hva arbeidsmengden vil være Lenke til kommentar
PHPdude Skrevet 13. september 2007 Rapporter Del Skrevet 13. september 2007 (endret) Uansett hva og når er det vertfall et tegn på at Valve vurderer muligheten for Linux-versjoner, noe som jo definitivt er en start Mistenker at disse store spillene nå etterhvert opererer med sitt eget API, også omdirigerer de det videre til DirectX/OpenGL ettersom hvilken platform spillet skal kjøre på, er tro tross alt bare Windows og Xbox som bruker DirectX. Men det er nok mye jobb allikevel. Edit: Er jo også en mulighet for at jobben kun gjelder server-delen da... Endret 13. september 2007 av PHPdude Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 13. september 2007 Rapporter Del Skrevet 13. september 2007 (endret) Endret; Sorry, her blandet jeg sammen to navn tilhørende to forskjellige ting... Hvis Valve skal porte spillene sine så Men her er det info om et spill som skal komme til Linux; http://www.linux.com/feature/119108 Endret 13. september 2007 av Govassa Lenke til kommentar
vasp Skrevet 13. september 2007 Rapporter Del Skrevet 13. september 2007 Nå vet ikke jeg så mye om spillutvikling, men trenger man å faktisk porte spillet for å kjøre serveren på en linuxboks? Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 13. september 2007 Rapporter Del Skrevet 13. september 2007 Valve har server for både hl1 og source baserte spel, som køyrer på linux. Og ytelsen er stort sett betre enn når serveren vert køyrt på ein windows boks. Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 13. september 2007 Rapporter Del Skrevet 13. september 2007 Valve har lagt ut en etterlysning etter en programvare utviklings leder med kompetanse innen porting av windows spill til linux, valve er en spill produsent mest kjent for spill som Half-Life og Counter-Strike. http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=NjA1NQ 9490152[/snapback] Hehe roberth, hadde det ikke vært for at jeg må vente på at redaksjonen skal godkjenne artikkelen min så hadde disse nyhetene vært ute 5 minutter for denne posten. Jaja. Jeg trur at de fleste spillene som bruker Source motoren lar Source ta seg av kommunikasjon med DirectX. Det som gjenstår er jo å lage en OpenGL "driver" til Source motoren og da trenger du jo teoretisk sett ikke å omskrive selve spillene, med mindre disse da bruker Windows-spesefike APIer. Nå kan jeg jo selvfølgelig ikke være sikker, men hvis dette er sant så burde det vel ikke ta altfor lang tid å få noen spill over på Linux plattformen? Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 13. september 2007 Rapporter Del Skrevet 13. september 2007 Hvis det er source som tar seg av kommunikasjonen med DX blir det en del mindre arbeid ja. Trenger vel bare lage en ny source engine som istedenfor å kalle DX kommandoer kaller OpenGL kommandoer, grovt sett? Må si jeg gleder meg hvis de gjennomfører dette. Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 13. september 2007 Rapporter Del Skrevet 13. september 2007 Hvis det er source som tar seg av kommunikasjonen med DX blir det en del mindre arbeid ja. Trenger vel bare lage en ny source engine som istedenfor å kalle DX kommandoer kaller OpenGL kommandoer, grovt sett? Må si jeg gleder meg hvis de gjennomfører dette. 9491047[/snapback] Tja, hvis dette er tilfellet så trenger dem ikke lage en alternativ source motor, det holder med å lage en egen "mode" eller lignende slik at du bare velger om den skal kjøre OpenGL eller DX når du kompilerer det. Burde ikke ta så lang tid i det hele tatt. Hvis vi er heldige så ser vi resultater innen 6 måneder... Dog det mest sannsynlig vil ta et år... Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 14. september 2007 Rapporter Del Skrevet 14. september 2007 Svært interessant. Ser ut til at flere får øynene opp for mer frie plattformer enn M$ sin... Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 14. september 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 14. september 2007 Valve har lagt ut en etterlysning etter en programvare utviklings leder med kompetanse innen porting av windows spill til linux, valve er en spill produsent mest kjent for spill som Half-Life og Counter-Strike. http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=NjA1NQ 9490152[/snapback] Hehe roberth, hadde det ikke vært for at jeg må vente på at redaksjonen skal godkjenne artikkelen min så hadde disse nyhetene vært ute 5 minutter for denne posten. Jaja. Jeg trur at de fleste spillene som bruker Source motoren lar Source ta seg av kommunikasjon med DirectX. Det som gjenstår er jo å lage en OpenGL "driver" til Source motoren og da trenger du jo teoretisk sett ikke å omskrive selve spillene, med mindre disse da bruker Windows-spesefike APIer. Nå kan jeg jo selvfølgelig ikke være sikker, men hvis dette er sant så burde det vel ikke ta altfor lang tid å få noen spill over på Linux plattformen? 9491033[/snapback] Første mann til mølla får korn Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 14. september 2007 Rapporter Del Skrevet 14. september 2007 HAHA!! Å alle dere sa at steam/valve aldri ville ta noe initativ til å porte plattformen til Linux. Meget oppsiktsvekkende og interessant. Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 14. september 2007 Rapporter Del Skrevet 14. september 2007 HAHA!! Å alle dere sa at steam/valve aldri ville ta noe initativ til å porte plattformen til Linux. Meget oppsiktsvekkende og interessant. 9491333[/snapback] Nå blander du som jeg gjorde. Steam og Valve er to forskjellige firma. Steam består av tidligere ms ansatte som bruker DX; jeg tviler på at disse skifter til OpenGL med det første. Mitt favoritt spill benytter Quake motoren(=støtte for OpenGL) fungerer ikke på Linux bare fordi det selges via Steam... Men hvis Valve porter sine spill(som i dag selges via Steam) og selger dem over disk/nett så hadde det vært supert. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 14. september 2007 Rapporter Del Skrevet 14. september 2007 Denne utviklingen er svært farlig for M$. Spillmarkedet er et avgjørende marked for hjemmemarkedet, og hvis folk begynner å se at spillutvalget for GNU/Linux begynner å bli bra vil folk kanskje prøve GNU/Linux, siden de likevel får de spillene de vil ha. Det vil igjen føre til økt satsing fra spillprodusentene, og slik vil vi komme inn i en spiral. Og da ser flere maskinvareprodusenter at for å selge må de sørge for skikkelig støtte for sine produkter. Her kan M$ tape markedsandeler så det holder. Lenke til kommentar
Gaute65 Skrevet 14. september 2007 Rapporter Del Skrevet 14. september 2007 Første mann til mølla får korn 9491328[/snapback] Nei, tror førstemann til mølla får mel Ontopic Virkelig gode nyheter. Synes at det skjer virkelig mye ift Linux nå. Er spent på vider utvikling det neste året. Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 14. september 2007 Rapporter Del Skrevet 14. september 2007 HAHA!! Å alle dere sa at steam/valve aldri ville ta noe initativ til å porte plattformen til Linux. Meget oppsiktsvekkende og interessant. 9491333[/snapback] Nå blander du som jeg gjorde. Steam og Valve er to forskjellige firma. Steam består av tidligere ms ansatte som bruker DX; jeg tviler på at disse skifter til OpenGL med det første. Mitt favoritt spill benytter Quake motoren(=støtte for OpenGL) fungerer ikke på Linux bare fordi det selges via Steam... Men hvis Valve porter sine spill(som i dag selges via Steam) og selger dem over disk/nett så hadde det vært supert. 9491998[/snapback] Ehm, men Valve sammarbeider vel veldig tett med steam ikke sant? Lead engineer and architect on product integration into the highly available digital distribution platform called "Steam". I jobbprofilen står det jo at det skal jobbes med steam også. Vi får vel bare se hva valve egentlig mener med dette. Lenke til kommentar
olear Skrevet 14. september 2007 Rapporter Del Skrevet 14. september 2007 Steam finnes allerede til Linux, men bare for distribusjon av serverprogramvare. Men hvis de skal begynne å distribuere spill til Linux er jo dette positivt Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 14. september 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 14. september 2007 Steam finnes allerede til Linux, men bare for distribusjon av serverprogramvare. Men hvis de skal begynne å distribuere spill til Linux er jo dette positivt 9492517[/snapback] Nei, det finnes ingen steam klient for linux, kun programvare for server for spillene fra valve. Lenke til kommentar
olear Skrevet 14. september 2007 Rapporter Del Skrevet 14. september 2007 -rwxr-xr-x 1 srcds users 8.0M Jun 12 03:47 steam* Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 14. september 2007 Rapporter Del Skrevet 14. september 2007 Nei, det finnes ingen steam klient for linux, kun programvare for server for spillene fra valve. 9492935[/snapback] http://www.fileplanet.com/126568/120000/fi...ent-%5BLinux%5D Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå