Evil Eye Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 Hei har et ASUS, P5k WS Hovedkort som jeg skal bruke på en Win XP filserver/HTPC, I manualen på dette kortet står det at den støtter 8GB RAM, men ikke uten begrensninger i hastighet. Dette er ok for meg, men er usikker på hvilke brikker jeg skal bruke. Har tittet i QVL til Asus og finner kun en brikke på 2048MB som støtter Dual Channel konfig. med alle slotter okkuperte. Denne finner jeg ikke tilsalgs i Norge, og lurte derfor på om det er noen med P35 brikkesett som har erfaring med 8GB minne som kan si noe om hvilke brikker som de har testet og hvordan det fungerte i praksis, Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 Hva skal du med 8GB minne når XP støtter max 4GB? Windows XP Professional and Windows Server 2003 Memory Support. The maximum amount of memory that can be supported on Windows XP Professional and Windows Server 2003 is also 4 GB. http://www.microsoft.com/whdc/system/platf...PAE/PAEmem.mspx Lenke til kommentar
Evil Eye Skrevet 13. september 2007 Forfatter Del Skrevet 13. september 2007 http://www.microsoft.com/windowsxp/64bit/facts/top10.mspx Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 http://www.microsoft.com/windowsxp/64bit/facts/top10.mspx 9489716[/snapback] Ok! så du har 64-bits Windows, ser jeg.. Lenke til kommentar
Evil Eye Skrevet 13. september 2007 Forfatter Del Skrevet 13. september 2007 Det er planen ja Er derfor også interessangt om 8GB er i praktisk bruk og ikke bare noe ASUS nevner som "teoretisk maks" på Hovedkortet. Lenke til kommentar
Glenn Østerud Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 Det er planen ja Er derfor også interessangt om 8GB er i praktisk bruk og ikke bare noe ASUS nevner som "teoretisk maks" på Hovedkortet. 9489798[/snapback] Dette blir ikke helt relevant, men jeg har 4Gb i et ASUS P5B-Plus hovedkort, og hovedkortet ser kun 3Gb. Det er kun 3Gb som synes i BIOS. Jeg har passet på å ha 4 like brikker, alle PC5300, som er støttet av ASUS. Hvorfor jeg da ikke klarer å se 4Gb, ja det lurer jeg veldig på Jeg hadde håpet å utnytte 4Gb sammen med 64-bit Vista, men den gang ei! Nå er jo ikke DDR2 minne så veldig dyrt i dag, så jeg legger meg nok ikke ned å gråter av den grunn, men jeg har jo 1Gb som ikke synes... Lenke til kommentar
Evil Eye Skrevet 13. september 2007 Forfatter Del Skrevet 13. september 2007 (endret) Da jeg har 4 GB selv på et kort så vet jeg av erfaring at man må justere en innstilling i BIOS for at HK skal se alt, men hva den heter husker jeg ikke. EDIT: Lurer på om den heter : Memory Remap Feature Sett på Enable when installing a 64-bit OS. Endret 13. september 2007 av Evil Eye Lenke til kommentar
Glenn Østerud Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 Da jeg har 4 GB selv på et kort så vet jeg av erfaring at man må justere en innstilling i BIOS for at HK skal se alt, men hva den heter husker jeg ikke. 9490171[/snapback] Dette fant jeg på et Ubuntu forum i utlandet: Set the BIOS 'Memory Remap Feature' at 'BIOS -> Advanced -> Chipset -> North Bridge Configuration to "enabled" Men dette har jeg prøvd... Vista 32-bit ser nå bare 2Gb. Må jeg nå ha 64-bit OS for å se alle 4Gb? Lenke til kommentar
Evil Eye Skrevet 13. september 2007 Forfatter Del Skrevet 13. september 2007 Ja 64-bit er nødvendig på mere enn ca. 3.5 GB Lenke til kommentar
Evil Eye Skrevet 14. september 2007 Forfatter Del Skrevet 14. september 2007 Trenger fortsatt svar på mitt første innlegg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå