Gå til innhold

Kritikk på webdesign..


Anbefalte innlegg

Det er ganske utrolig, men du har klart å gjøre det kombinerte designet langt styggere enn det kjappe utkastet som lå lenger oppe i tråden her.

 

- Den nye logoen er like dårlig som den gamle (ser ut som logoen til en cheezy barnehage denne gangen)

- Styggere header, meny og innholdsdel. Foreslår at du bare klipper og limer i skissen som ble laget til deg, for den var mye bedre enn designforslagene du kom med nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Innholdsdelen synes jeg ikke henger helt sammen. Det virker som om det er klippet tekst og bilder fra to forskjellige sider. Grunnen er at typografien på nyhetene ikke samsvarer med resten, osv.

 

Dette kan bli bra, men med et så minimalistisk design, så er typografi alfa o mega. Bruk lysere farger i header og demp fargene på den oransje skillelinja.

Endret av Sono
Lenke til kommentar

Brukerne bes holde seg til sak og ikke person. Personangrep tolereres ikke, og i grove tilfeller vil den aktuelle brukeren bli fratatt tilgangen til forumet. Hva brukere mener om hverandre er ikke tema for tråden, og det er direkte ødeleggende for diskusjonen.

 

Innlegg med personangrep er blitt fjernet eller redigert. Brukere oppfordres til å bennytte p_report.gif funksjonen om man kommer over personfokuserte innlegg av negativ art, fremfor å kommentere det i tråden. På den måten kan moderator bedømme saken og vi unngår videre personkrangel.

 

(Dette innlegget skal ikke kommenters, da det blir ansett som off-topic. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på PM.)

Lenke til kommentar

Se her ja.. Kritikk! :)

 

Skjoenner godt at Lokaltog har en helt annen smak enn meg, og mange andre her. Det er greit nok, da det kommer forslag til forbedringer fra deg.

 

Skissen som Fefas lagde ble jeg enig med hele klassen om at ble alt for, kjedelig. Er ikke sikkert at dere er enig med meg der, men det er naa vaer en smak.

 

Nok om det... Jeg vil jo saaklart forbedre designet. Ser naa at det mangler litt streker i det V2 utkastet, som gjoer designet mer ryddig. Hvorfor de ikke er med i bildet, er noe annet. Jeg skal proeve aa justere litt paa fargen paa borderen, men hvilken farge hadde passet godt der?

 

Typografi? Fortell hva dere mener med det...?

 

Uansett, takk for at dere gidder aa hjelpe.. :)

Lenke til kommentar

I typografi, så snakker man om skriftstørrelser, fontbruk, avstander mellom tekst, linjehøyde og lignende. Dette er muligens den delen av webdesign flest nybegynnere/viderekommende ikke skjønner seg på. Dette er noe som kan ta lang tid å lære.

 

Selv om Fefas design ser enkelt ut, så prøv å gjenskape det på en annen måte. Først da ser du hvor mye typografien har å si for et design. Grunnen til at Fefas enkle design er så bra som det er, er fordi det har knakende god typografi.

Lenke til kommentar
Ikkesant... Dette er nok noe jeg ikke har skjoent enda... Burde jeg ha menyvalget som jeg har det naa, eller som Fefas sitt? Er det et eksempel paa god typografi fra hans design?

9591834[/snapback]

Designet til Fefas er et eksempel på et generelt godt design og en god idé. Han bruker fontene riktig, han har på antialiasing i Photoshop, og posisjonerer elementene på pixelen riktig.

 

Elementene i designene dine er kastet ut tilfeldig, teksten er strukket ut av proporsjoner, og alt bærer preg av dårlig forhåndsarbeid, høy JPEG-komprimering og fullstendig mangel på estetisk sans. Du har rett og slett gjort alt feil når du har prøvd å kombinere de to designene.

 

Pointers:

- MÅL OPP ELEMENTER OG PLASSER DE PÅ PIXELEN NØYAKTIG! Dette er et viktig punkt, så jeg skriver det med store bokstaver.

- Skru på AA i Photoshop (fortrinnsvis på headere, men "Sharp"-instillingen kan også se ålreit ut på brødtekst hvis du er vant til å bruke ClearType)

- Nybegynnere bør få forbud mot å bruke serif-fonter i design. Du mislykkes fullstendig i skissen din med serif-headere og brødtekst.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner hva du mener. Jeg har faktisk ikke tenkt tanken å bruke en riktig font. Takk for tankevekkeren! Skal prøve litt mer nå... :)

 

 

Forresten, nå har jeg endret om all tekst til Century Gothic, og står igjen med å justere litt på navigasjonen. Var disse strukket ut av proposjoner?

 

Forslag til hva jeg burde gjøre med "baren" mellom header og innhold? Farge?

 

Et kjapt utkast: (Med en del bedre kvalitet)

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
post-91181-1191105223_thumb.jpg
Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

Okay, nå har jeg fikla litt og fått til noe som jeg syntes ser bedre ut for øyet også..

 

Hva syntes nå dere?

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
post-91181-1191155523_thumb.png

 

Kritikk mottas med glede! :)

 

 

 

 

 

Annen headerbar(Gammel):

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
post-91181-1191140311_thumb.jpg
Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

Bedre, men headeren din er fortsatt litt for dominant. Designet sitt er tydligvis laget på en stor skjerm da det stikker utenfor min egen skjermbredde. (Sitter hos bestefar) Du bør absolutt bruke en oppløsning de fleste har. 900px i bredden er maks.

 

Synes også footeren din kunne ha vært mindre i høyden. Typografien din er bedre, men ikke kjør bold skrift i nyhetene. Er den ikke bold, så ihvertfall juster ned størrelsen en smule. Samme med footer.

 

Se også på grid i designet ditt. Hvorfor ikke løfte søkeboksen opp på linje med menyen? Det er sånne småting som gjør at siden din ser mye bedre ut. Trykk CTRL + ' i PS og fiks på litt småting.

 

Få de oransje linjene like tykke. Det ser ikke bra ut når de ikke er like. Pass også på at fargene er like.

 

Dette begynner å se bra ut, men du er ikke helt i mål enda. Skjønner at jeg ikke kan overtale deg i forhold til headeren, men du kan ihvertfall vurdere å lage enda en header. Tror du ville tjent på det..

Lenke til kommentar

Ah! Takk for tips! Godt å høre at dere begynner å like det bedre.. :)

Har nå finjustert en del, og begynner å bli fornøyd med sakene.

 

Du mener at jeg skal ha maks 900px i bredden? Hva skjer da med skjermer som f.eks er 1024, 1280 og oppover? Vil det ikke da mangle noe?

 

Takk for tipset når det gjelder søkeboksen kimthoma! :) Det hjalp! Jeg hadde nemlig bare brukt litt expand og malingsspann på den forrige.. :p

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

Okay! :) Takk! Da gjør me det..

 

Driver forresten å koder opp greiene nå, og er masse jobb gitt.. :p

 

Selve innholdsdelen blir litt spennende, og jeg håper jeg får mekke det CMS'et jeg skal bruke til å bruke riktig fonter og fontfarge. Og ikke minst, til å få det til å se likt ut som jeg har designet.

 

Forresten, slik ser det ut nå:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
post-91181-1191186017_thumb.png

 

 

Da har jeg fått kodet ferdig, mangler bare det med å midtstille, og gjøre slik at det fortsetter som Sono forklarer. Dette klarer jeg ikke uten hjelp, og vet ikke åssen jeg skal gjøre det.. :)

 

Sjekk gjerne koden, for å se om den er grei.

 

Link: Tendo UB

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

Da har jeg egentlig fått det sånn nogenlunde likt på kodinga, som det ser ut på psd utkastet.

 

Veldig mye jobb, spesielt med nyhetsdelen. Fikk brukt CSS på den også, så det er enkelt å gjøre noen innstillinger på fonter eller farger.

 

Siden er bygd opp veldig enkelt. Om det er riktig, er noe annet. For meg virket det ihvertfall greit nok, og det er ganske ryddig i koden! :) (Ihvertfall i forhold til den aller første siden jeg kom med... Huff)

 

Men det er en ting jeg lurer på.. Folk som browser siden min, og ikke har fonten som er brukt.. Blir det vist en standard font da?

 

Uansett, så setter jeg stor pris på kritikk! Regner med at det er noen feil, og slikt som jeg har oversett.. :)

 

Link til siden: http://travelpillow.freehostia.com

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...