Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rust på "ny" kjøpt bil fra forhandler!?

patrickk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva skal vi tro på da?

Forhandlerenes egne tilstandsrapporter? :hmm:

NAF er jo eneste stedet å gå hvor de ikke har noen egeninteresse av å få ting til å høres bedre eller verre ut enn det det er.

Med andre ord er det ingen grunn til at NAF ikke skulle være troverdige, og dersom de gjør feil så er det i så tilfelle kvalitet på personell eller praksis de må gjøre noe med.

Men det hadde vært fint om noen av dere har eksempler på noen av disse tilfellene der NAF har vurdert feil.

Man kan selvsagt ikke stole blindt på en NAF test eller noenting annet, til syvende og sist så er det personen som kjøper en bil som må gjøre seg opp en mening om bilen er bra eller ikke, og der kan absolutt en NAF test være en viktig del av vurderingsgrunnlaget. Den gir ihvertfall et mye bedre grunnlag enn litt sparking i dekkene og en titt under panseret som jo praktiseres av mange :)

Lenke til kommentar
Jeg kommer ikke til å gå ut med noen navn på personer, nei. Av den enkle grunn at jeg ikke vil sette navn på konkrete meninger, uten at personene selv sier seg enige.

Etter gjentatte useriøse innlegg fra deg ser jeg meg ferdig med hele diskusjonen, og deg.

9497266[/snapback]

En enkel måte å vri seg unna på da jeg gir fakta og du gir rykter, jeg vil heller kalle deg parkert i denne debatten.

Lenke til kommentar

Dipstick, nettopp. Jeg har ingenting imot praksisen NAF bedriver, for en teknisk kontroll foretatt av uavhengige personer er vel og bra. Men når NAF begår feil, og det gjør alle, er det kjedelig for personen som stoler blindt på disse testene.

Alt jeg mener er at jeg synes det er dumt å stole blindt på disse testene, da ingen er feilfrie. Kontrollene utføres jo av mennesker, og mennesker overser ting.

Var ikke i tankene mine å starte en sånn diskusjon. Jeg påpekte bare at en NAF-test ikke nødvendigvis sikrer deg total trygghet.

Originalinnlegget:

Viktig å ikke stole blindt på en NAF-test heller. Merkeverksteder får ofte inn biler det er tatt NAF-test på, og mekanikerene lurer på hva de egentlig driver med på NAF.

Så å tro at NAF-test forutser alle problemer, og garanterer deg et trygt kjøp er falsk trygghet.

9494558[/snapback]

Lenke til kommentar
Har sett mye rart fra NAF som er livsfarlig og kjøre med. Det er mye risiko for et vanlig verksted og anklage NAF for dårlige kontroller til biltilsynet. Det går som regel ingen vei og man ender opp med mye pes! papirer og dritt som må være i orden. Fikk inn en BMW 520 en gang i tiden jeg kunne tatt dem så jævelig på, men ble ANBEFALT og IKKE ta det videre. På denne var alt galt og alle hjula holdt på og dette av. heldigvis var det et rusten bremserør som poffa før det skjedde. Kjempebra NAF! Den var EU OK 3 dager tidligere....

ALLE mekanikere jeg har jobba med ler av NAF.. Fakta faen!

litt off topic... beklager

hehe. vi hadde inne en bil som hadde begynt å brenne, der hadde NAF skifta olje, og sølt olje på eksosanlegget. var en Honda CR-V (mener jeg) var svart og fin under den ja :roll:

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Kan nevne to tilfeller som jeg har vært borti som gjør at jeg ikke stoler på NAF:

Skulle skifte støtdempere på en Suzuki Grand Vitara som hadde vært på EU-kontroll på NAF pga lekasje. Den såkalte "lekasjen" viste seg og være litt tectyl på demperen.

Det andre tilfellet var en Astra som hadde fått mangen på foringer i bakstillinga. Foringan var helt fine, men bremseskivene bak var totalt nedslitt og rusta..

Hører også om mangen lignende tilfeller av andre mekanikere..

Lenke til kommentar
Brant hele bilen opp? Eller var det bare olja som lå på eksosanlegget som brant opp?

karroseri beskyttelsen hadde tatt fyr(av olja igjen), og så måtte ledningsnettet byttes for dette hadde også tatt fyr. men bilen klarte seg, ble bare "litt svidd"

dette er ganske dårlig, du tørker alltid oljesøl, og spesielt hvis oljefilteret ligger slik att det blir søl på eksosanlegget hvis du må ta det ut

Endret av Simkin
Lenke til kommentar
NAF-testen er nok grei for folk flest, som ikke kan så mye om bil.

9496041[/snapback]

Det er jo nettopp det den ikke er. Når fagfolkene overser feil som de er satt for å finne, nettopp fordi kjøperen vil være sikker, så er det et problem.

9496162[/snapback]

Har jobbet med NAF i 15 år og finner ikke de feil så finner ingen dette er min konklusjon. Man har noen få tilfeller som noen har lest i en avis men NAF er det klart beste stedet for å få en fullvurdering av et kjøretøy og de som sier noe annet har ikke erfaring som feks fredrik på 19 år....

9496992[/snapback]

Så det du EGENTLIG sier da er at NAF er Norges beste mekanikere (eller hva slags tittel de nå har). Jeg tolker det dit hen at det du sier her er at NAF-folkene ALDRI gjør noen form for feil.

Det som fredrik sier "det er menneskelig å feile", hvorfor skulle ikke det gjelde for NAF også.

Nei NAF er ikke det beste stedet, det er næmmelig Biltilsynet, nærmere sannheten kommer du ikke spør du meg, og disse utfører jo også EU-sjekk eller hva det nå heter.

Frankie

Endret av frank_jarle
Lenke til kommentar
NAF-testen er nok grei for folk flest, som ikke kan så mye om bil.

9496041[/snapback]

Det er jo nettopp det den ikke er. Når fagfolkene overser feil som de er satt for å finne, nettopp fordi kjøperen vil være sikker, så er det et problem.

9496162[/snapback]

Har jobbet med NAF i 15 år og finner ikke de feil så finner ingen dette er min konklusjon. Man har noen få tilfeller som noen har lest i en avis men NAF er det klart beste stedet for å få en fullvurdering av et kjøretøy og de som sier noe annet har ikke erfaring som feks fredrik på 19 år....

9496992[/snapback]

Så det du EGENTLIG sier da er at NAF er Norges beste mekanikere (eller hva slags tittel de nå har). Jeg tolker det dit hen at det du sier her er at NAF-folkene ALDRI gjør noen form for feil.

Det som fredrik sier "det er menneskelig å feile", hvorfor skulle ikke det gjelde for NAF også.

Nei NAF er ikke det beste stedet, det er næmmelig Biltilsynet, nærmere sannheten kommer du ikke spør du meg, og disse utfører jo også EU-sjekk eller hva det nå heter.

Frankie

9523618[/snapback]

Virker som du har peiling du også gitt...

EU kontroll kan alle verksteder som er autorisert utføre...

NAF er den beste tredjepart/testsenter for biler mellom selger og kjøper, dette er min påstand og mange med meg men dette gidder jeg ikke å diskutere mer for de som ikke er i stand til å skille menneskelige feil/testsenter. Man kan vri en mening til hva som helst men jeg forteller ut i fra min erfaring og alle irriterte brukbilsjefer som jeg har jobbet med under 15 år som bilselger "verre er det ikke"

PS-Du vet at en EU kontroll forteller deg at ting bare fungerer på en bil og ikke tilstanden og kostnadene du evt kommer til å få i nær fremtid....

Edit- Alle kan gjøre feil det er normalt men jeg ville følt meg 100% trygg på at NAF gorde en god jobb for meg da jeg har sett hudrevis av tilfeller på hvor grundige de er.

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

Dessuten snakker vi aldeles ikke om EU kontroll (periodisk kjøretøykontroll som det heter) men en garantiutløpstest eller en tilstandstest før eventuelt kjøp!

Når eg kjøpte bilen min hadde eg den inne til NAF test, selger var nesten i sjokk over kun to påpekte ting da han mente NAF var NAZI når de skulle påpeke feil!

Det samme har minst ti uavhengige personer som alle har hatt med salg eller tidligere hatt med salg og garantisaker som har kommet pga en NAF test sagt! Så eg legger gjerne bilen min inn i NAF sine hender, ingen eg vet om har fått en masse ting som NAF burde sett etc.... Stort sett har det vært motsatt, NAF har funnet masse ting som kanskje ikke hadde trengt å byttes...

Dessuten så er det mye lettere å komme på et verksted med en garantisak når NAF har sagt at denne funker ikke, det og det er gale!

Da er det får verksted som nekter å ta det på garantien!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...