Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rust på "ny" kjøpt bil fra forhandler!?

patrickk

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en "ny" 2002 C5 fra forhandler, med 6 mnd garanti.

Da jeg hentet bilen funket ikke aircond. og jeg måtte vente i tre timer før de fikk byttet diverse deler, og nå fant jeg rust med bagasjerommet.

Rusten er ovenfor nummerskiltet, og det ser ut som noen har sveiset på innsiden (bare noe jeg tror). For lakken har boblet ut og er helt porøs.

Har forhandleren plikt til å reparere dette, og hvis ikke, kan jeg få avslag i pris?

Det er også rustgaranti på disse bilene, men hvordan funker dette?

Takker for alle svar :no:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke åssen citroen har med sin rustgaranti, men om det er likt som Ford har så er det 12 års rustgaranti, de tre første automatisk, de neste 9 årene må man "fornye" rustgarantien ved å ta en rustsjekk årlig på et ford merkeverksted i forb. med service!

Det er sånne ting som du opplever nå som er argumentet for å ta NAF test før kjøp av bil! men er du innenfor garantitiden (de 6 månedene) så hadde eg kjørt på at de får fikse det!

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Citroén har 12 års rustgaranti, ihvertfall i dag. Ikke sikker på når de begynte med dette, men på en bil, som i dag bare er 5 år gammel, burde det ikke være noe problem å få Citroén til å fikse dette. Kontakt forhandler, eller kanskje enda bedre, kontakt Citroén Norge direkte.

Pantera

Lenke til kommentar

Hvordan kan jeg finne ut om bilen har hatt en skade?

Og jeg har sett i service heftet og der står det 12 år rust garanti. Jeg snakket med citroen verkstedet som har tatt alle servicer, men de har ikke stemplet i boken. Men de sa at det ikke var viktig med stempel, når det ikke var rust på den, og det var sjekket med hver service.

Men kan jeg si opp kjøpet (en som nevte å ikke kjøpe den)?

Men 6 mnd garanti tar vel slik "skade"?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det er vanskelig å få hevet kjøpet, derfor er det svært viktig å sjekke bilen meget grundig, for eks ved en NAF-test, før man skriver kontrakt. En rustgaranti vil ikke gjelde dersom årsaken til rusten er er en mangelfullt utført reparasjon. En garanti gjelder normalt ikke feil som var åpenbare da du kjøpte bilen.

Lenke til kommentar
Viktig å ikke stole blindt på en NAF-test heller. Merkeverksteder får ofte inn biler det er tatt NAF-test på, og mekanikerene lurer på hva de egentlig driver med på NAF.

Så å tro at NAF-test forutser alle problemer, og garanterer deg et trygt kjøp er falsk trygghet.

9494558[/snapback]

Helt riktig!

Har sett mye rart fra NAF som er livsfarlig og kjøre med. Det er mye risiko for et vanlig verksted og anklage NAF for dårlige kontroller til biltilsynet. Det går som regel ingen vei og man ender opp med mye pes! papirer og dritt som må være i orden. Fikk inn en BMW 520 en gang i tiden jeg kunne tatt dem så jævelig på, men ble ANBEFALT og IKKE ta det videre. På denne var alt galt og alle hjula holdt på og dette av. heldigvis var det et rusten bremserør som poffa før det skjedde. Kjempebra NAF! Den var EU OK 3 dager tidligere....

ALLE mekanikere jeg har jobba med ler av NAF.. Fakta faen!

litt off topic... beklager

Lenke til kommentar
NAF-testen er nok grei for folk flest, som ikke kan så mye om bil.

9496041[/snapback]

Det er jo nettopp det den ikke er. Når fagfolkene overser feil som de er satt for å finne, nettopp fordi kjøperen vil være sikker, så er det et problem.

9496162[/snapback]

Har jobbet med NAF i 15 år og finner ikke de feil så finner ingen dette er min konklusjon. Man har noen få tilfeller som noen har lest i en avis men NAF er det klart beste stedet for å få en fullvurdering av et kjøretøy og de som sier noe annet har ikke erfaring som feks fredrik på 19 år....

Lenke til kommentar
Har jobbet med NAF i 15 år og finner ikke de feil så finner ingen dette er min konklusjon. Man har noen få tilfeller som noen har lest i en avis men NAF er det klart beste stedet for å få en fullvurdering av et kjøretøy og de som sier noe annet har ikke erfaring som feks fredrik på 19 år....

9496992[/snapback]

L-o-w! Hvor lenge du har jobbet med NAF spiller egentlig ingen rolle, da et kvalitetsnivå ikke nødvendigvis er statisk. Jeg forteller kun det jeg har hørt fra mennesker som også jobber med bil, og har gjort det i flere år enn deg (for å ta det lavt).

Slik som situasjonen er nå, som jeg har hørt, er det ikke sjeldent biler som har vært på NAF-kontroll slettes ikke er i den standen NAF mener. Selvfølgelig varierer kvaliteten på kontrollene, fra kontrollør til kontrollør og avdeling til avdeling, så ingenting er en absolutt sannhet. Poenget her er bare at man skal være forsiktig med å tro blindt på en NAF-test fremfor noe annet.

Lenke til kommentar
Du er 19 år og du har jobbet med bil lenger en meg? Har du et tidligere liv? Du skriver så mye dumt at du bør finne en katogori som passer bedre for deg :roll:

9497091[/snapback]

Les innleggene mine, så slipper du å begå slike fadeser i fremtiden. Kanskje du bør vurdere å ta en liten pause i postingen selv?

Lenke til kommentar
Du er 19 år og aldri jobbet med bil men har hørt fra andre :roll:  Så 15 års erfaring betyr ingen ting? dette er et klassisk svar fra en som ikke har peiling og prøver å være en bedreviter.

Edtit- finn på noe annet for dette blir bare dumt

9497091[/snapback]

Jo, klart det betyr noe, men betyr ikke ANDRE personer sine erfaringer noe, når disse personene også har flere titalls års erfaring?

Jeg personlig kunne ikke brydd meg mindre om hvor mange års erfaring folk har, men det er du som drar det inn.

Lenke til kommentar
Du er 19 år og du har jobbet med bil lenger en meg? Har du et tidligere liv? Du skriver så mye dumt at du bør finne en katogori som passer bedre for deg :roll:

9497091[/snapback]

Les innleggene mine, så slipper du å begå slike fadeser i fremtiden. Kanskje du bør vurdere å ta en liten pause i postingen selv?

9497128[/snapback]

Du er 19 år og aldri jobbet med bil men har hørt fra andre Så 15 års erfaring betyr ingen ting? dette er et klassisk svar fra en som ikke har peiling og prøver å være en bedreviter.

Edit- Finn på noe annet for dette blir bare dumt, nesten like dumt som svaret du ga i min tråd om min KIA... enten er du stokk dum eller så bør du legge ned pipa du røyker på.

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar
Du er 19 år og aldri jobbet med bil men har hørt fra andre :roll:  Så 15 års erfaring betyr ingen ting? dette er et klassisk svar fra en som ikke har peiling og prøver å være en bedreviter.

Edtit- finn på noe annet for dette blir bare dumt

9497091[/snapback]

Jo, klart det betyr noe, men betyr ikke ANDRE personer sine erfaringer noe, når disse personene også har flere titalls års erfaring?

Jeg personlig kunne ikke brydd meg mindre om hvor mange års erfaring folk har, men det er du som drar det inn.

9497144[/snapback]

En som ikke bryr seg om erfaring tyder bare på en ting at personen ikke har egenerfaring generelt i livet og dette passer jo godt med deg og bil.

Lenke til kommentar
En som ikke bryr seg om erfaring tyder bare på en ting at personen ikke har egenerfaring generelt i livet og dette passer jo godt med deg og bil.

9497169[/snapback]

Hæ? Nå er du faktisk bare kranglete.

Jeg sier jo jeg bryr meg om erfaring, hvordan ellers skal man opparbeide seg kunnskap. Jeg benekter heller ikke at jeg har lite erfaring - jeg sier kun at andre personer i dette landet, med minst like mye erfaring som deg, har en annen oppfatning av en NAF-test sin troverdighet. Ingenting annet.

Du kan godt forsøke å legge vekk fornærmelsene, for vi kommer ingen vei med det.

Lenke til kommentar

9497169[/snapback]

Hæ? Nå er du faktisk bare kranglete.

Jeg sier jo jeg bryr meg om erfaring, hvordan ellers skal man opparbeide seg kunnskap. Jeg benekter heller ikke at jeg har lite erfaring - jeg sier kun at andre personer i dette landet, med minst like mye erfaring som deg, har en annen oppfatning av en NAF-test sin troverdighet. Ingenting annet.

Du kan godt forsøke å legge vekk fornærmelsene, for vi kommer ingen vei med det.

9497179[/snapback]

Kom med eksempler på hvem som støtter din påstand av seriøse bilfirmaer så skal jeg vurdere om jeg gidder å høre på deg. Jeg har jobbet med 6 bruktbilsjefer i forskjellige firmaer og alle har utalt NAF som irriterende grundige eller i den rettning "alle sammen" De som ikke liker NAF "profesjonelt" er stort sett useriøse firmar som må rette seg etter dem og de holder stort sett til i bilbyen i Oslo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...