Gå til innhold

Progressiv og linjesprang, hva er forskjellen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg vet gir progressiv mer filmlook fordi bildet flimrer mye mer ved panorering enn ved interlaced, fordi 25 helbilder i sekundet gir dårligere flyt i bevegelsene enn 50 halvbilder i sekundet. Uten å ha noen erfaring med progressiv scan overhodet er da min teori at interlaced video er langt mer behagelig å se på enn progressiv, iallfall når det er mye bevegelse i bildet.

Lenke til kommentar

Progressivt er hele bilder og linjesprang er halve bilder.

 

At 25p gir mer filmlook enn 50i har også litt med farger å gjøre, feks. på Panasonic dvx100.

 

Men 25p er derimot ikke det beste å skyte mye action i, feks. sport da blir ofte bevegelsene litt hakkete. Og å lage slowmotion av 25p blir ofte mer hakkete enn hva man får til med 50i.

Lenke til kommentar
At 25p gir mer filmlook enn 50i har også litt med farger å gjøre, feks. på Panasonic dvx100.

Nei

 

I og med at de fleste billigkameraer skyter utelukkende interlaced kan man nok påstå at progressive bilder generelt ser har bedre farger, men når det kommer til selve formatene er det kun "flyten" i bildet som blir annerledes.

 

Merk at progressive bilder også egner seg mye bedre til uttak av stills, da hele bildet skytes samtidig.

Om du tar ut stills fra interlaced materiale vil du rett og slett miste halve den vertikale oppløsninga.

 

EDIT: Om du vil ha "filmlook" på enklest mulig vis er det bare å deinterlace videoen, enten ved å blande begge fields, eller ved å fjerne det ene.

Endret av bosannes
Lenke til kommentar
Om du vil ha "filmlook" på enklest mulig vis er det bare å deinterlace videoen, enten ved å blande begge fields, eller ved å fjerne det ene.

Hvordan gjør jeg dette i Vegas, eventuelt Premiere (skal prøve å skifte over). Er det på MPEG2 eksporten?

Har forøvrig lagt merke til det du sier om stills. Utrolig irriterende.

Setter virkelig pris på denne hjelpen her. Dette har jeg lenge lurt på!

Lenke til kommentar
Har ikke noe proffkamera, det er derfor jeg vil lage en fake progressiv skann. Har NV-GS180, og irriterer meg over at bildene går alt for fort på DVD spiller. På PC henger de mer igjen.

Men nå har jeg visst funnet løsningen på problemet. ;)

9493933[/snapback]

NV-GS 180 er vel et SD miniDV-kamera, og disse filmer vel i 576p? og ikke interlaced? Eller er det noe jeg ikke har skjønt? :innocent:

Lenke til kommentar

Er noe som heter Blend Fields i Vegas i alle fall.

Går under Deinterlace mode. Så da har jeg vel funnet rett ? :D

Kan forøvrig velge Progressive Scan her også.

 

Edit: Fy faen i helvete for en tosk jeg har vært. Alt ble utrolig mye bedre med progressiv. VLC viser nemlig alt som progressiv, enten det er det er det eller ei. Derfor har jeg fått sliken "wow" når jeg putter dem i dvd spilleren. Synes ALDRI filmene mine blir bra, og nå ser jeg hvorfor.

Windows Media Player, viser faktisk forskjellen. Når jeg ser et videoklipp jeg har rekonvertert til progressive scan sammen med et uten ser jeg jævlige forskjellen.

FAEN! Jeg sitter her å drar meg i håret! HVORFOR VISSTE JEG IKK DETTE FØR?!

Har liksom drevet så mye med video før..

Vel, bra jeg fant det ut nå. Nå slippes snart den største dvd produksjonen jeg noen gang har hatt. Får rekonvertere som en galning!

 

Edit igjen.. DVD Architect har støtte for å rekonvertere til progressiv selv.. Faen for en lettelse. :love:

Beklager mye stygg orbruk her, men ble først veldig opprørt og sint, og nå veldig veldig glad.

Endret av steffenz
Lenke til kommentar
At 25p gir mer filmlook enn 50i har også litt med farger å gjøre, feks. på Panasonic dvx100.

Nei

 

I og med at de fleste billigkameraer skyter utelukkende interlaced kan man nok påstå at progressive bilder generelt ser har bedre farger, men når det kommer til selve formatene er det kun "flyten" i bildet som blir annerledes.

 

9495515[/snapback]

Å skyte 25P alene er en del av den tekniske "filmlook" biten, resten er farger samt dybdeskarphet. Fargene ser ikke annerledes ut på en dvx i 25p modus om man ikke skrur dem til i innstillingene i kameraet. I tillegg så er fargene en viktig del av det man gjør for å få mest mulig film feel over bildet.

Lenke til kommentar
At 25p gir mer filmlook enn 50i har også litt med farger å gjøre, feks. på Panasonic dvx100.

Nei

 

I og med at de fleste billigkameraer skyter utelukkende interlaced kan man nok påstå at progressive bilder generelt ser har bedre farger, men når det kommer til selve formatene er det kun "flyten" i bildet som blir annerledes.

 

9495515[/snapback]

Å skyte 25P alene er en del av den tekniske "filmlook" biten, resten er farger samt dybdeskarphet. Fargene ser ikke annerledes ut på en dvx i 25p modus om man ikke skrur dem til i innstillingene i kameraet. I tillegg så er fargene en viktig del av det man gjør for å få mest mulig film feel over bildet.

9507502[/snapback]

Fatter ikke helt hva du prøver å si her... Du sier jo det stikk motsatte av ditt første innlegg :\

 

PS: Jobber selv som colorist/kompositør, så jeg vet godt at farger er viktig.

Lenke til kommentar
Fatter ikke helt hva du prøver å si her... Du sier jo det stikk motsatte av ditt første innlegg :\

 

PS: Jobber selv som colorist/kompositør, så jeg vet godt at farger er viktig.

9508707[/snapback]

Tror jeg skrev litt utydelig i første innlegg, kort og godt mente at fargene godt kan gjøre mer for denne såkallte filmlooken enn 25P i seg selv. Evnt at filmlook er mer enn bare progressive bilder, er ikke flink med ord kun med levende bilder... :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...