bewire Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 (endret) Hei, jeg har "arvet" en gammel henger, og sliter litt med å få koblet baklysene. 1. Selve kontakten var knust, og jeg aner ikke hvordan lederne var koblet. Jeg har prøvd å koble etter diverse koblingskjemaer for 7-polede kontakter, men uten hell. 2. Det ser ut til at det er montert to høyre baklykter der den til venstre er snudd oppned for å få lysene i riktig rekkefølge. Legger ved bilde av hvordan lyktene er koblet. Jeg er ikke sikker på om koblingene er riktige. Er det noen som ut ifra bildene kan gi meg et tips om hvordan kontakten bør kobles, og evt. om jeg må koble om selve lyktene ? Bildet viser henholdsvis venstre og høyre baklys i den rekkefølgen. Endret 13. september 2007 av bewire Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 Du har rett angående snuingen! Det er bare en type lykter, "høgre" om du vil å få kjøpt, åsså snur man den ene slik at den blir som en "venstre" Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 Jotun: Hehe der tar du feil alle lyktene selges i par (høyre og venstre), som regel så har den ene lykta en klarglass på siden som lyser opp nummerskiltet eller/og har et tåkelys/ryggelys, har selv en gammel brenderup og den har høyre og venstrelykt selv om du i teorien kan ha 2 høyrelykter. Trådstarter: Her blir du nødt til å koble om i litt. fargekodene som er brukt på hengeren din samsvarer ikke med noe koblingsjema jeg har sett, siden det er sofitt pærer som er brukt så må den være fra 70 tallet en gang eller muligens tidlig 80. Slik skal kontakten kobles, du bruker de samme fargekodene på lyktene. Lenke til kommentar
bewire Skrevet 13. september 2007 Forfatter Del Skrevet 13. september 2007 (endret) Takk for svar, jeg skal prøve å koble om i helgen :-) Endret 13. september 2007 av bewire Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 (endret) Jotun: Hehe der tar du feil alle lyktene selges i par (høyre og venstre), som regel så har den ene lykta en klarglass på siden som lyser opp nummerskiltet eller/og har et tåkelys/ryggelys, har selv en gammel brenderup og den har høyre og venstrelykt selv om du i teorien kan ha 2 høyrelykter. Oki! Eg tok utgangspunkt i når gamlingen bestilte nye lykter til Tredal hengeren sin! Og det var to like lykter hvor den ene skulle snues opp ned for å få riktig retning! Så ALLE lyktene selges ikke i par (høyre og venstre) men da tydeligvis noen! Endret 14. september 2007 av Jotun Lenke til kommentar
bewire Skrevet 15. september 2007 Forfatter Del Skrevet 15. september 2007 (endret) Skal begynne å koble om litt nå, men lurer på en del: 1.Den røde skal være stopp/bremselys. Hvordan får jeg koblet den til begge lykter ? Hos meg ser det ut til at grønn er stopp på venstre side, og rød er stopp på høyre side. 2.Ser at hvit skal være jord. Hvordan skal dette kobles så det blir riktig på begge lykter. 3. På min henger er den sorte koblet flere steder og på begge lykter. Tenkte først at denne var jord. Har prøvd å måle med multimeter, men er ikke sikker på om jeg gjorde det riktig. Uansett er det flere av ledningene som viser "0" når jeg prøver å måle mellom en skrue i baklykten og ledning. Kanskje det er ledninger som er irret istykker eller stjeler jord ? Jeg får ingen utslag på noe som helst hvis jeg prøver å måle mellom hengergods og ledning. Lyktene er skrudd fast i et trepanel så det er kanskje ikke så rart. 4. Hvis noen med en tilsvarende hengerlys kan forklare hvordan de er koblet blir det kanskje litt enklere :-) Vurderer å kjøpe nytt sett med ledniger og lykter, men prøver litt til med det gamle. Endret 15. september 2007 av bewire Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 (endret) Skal begynne å koble om litt nå, men lurer på en del: 1.Den røde skal være stopp/bremselys. Hvordan får jeg koblet den til begge lykter ? Hos meg ser det ut til at grønn er stopp på venstre side, og rød er stopp på høyre side. 2.Ser at hvit skal være jord. Hvordan skal dette kobles så det blir riktig på begge lykter. 3. På min henger er den sorte koblet flere steder og på begge lykter. Tenkte først at denne var jord. Har prøvd å måle med multimeter, men er ikke sikker på om jeg gjorde det riktig. Uansett er det flere av ledningene som viser "0" når jeg prøver å måle mellom en skrue i baklykten og ledning. Kanskje det er ledninger som er irret istykker eller stjeler jord ? Jeg får ingen utslag på noe som helst hvis jeg prøver å måle mellom hengergods og ledning. Lyktene er skrudd fast i et trepanel så det er kanskje ikke så rart. 4. Hvis noen med en tilsvarende hengerlys kan forklare hvordan de er koblet blir det kanskje litt enklere :-) Vurderer å kjøpe nytt sett med ledniger og lykter, men prøver litt til med det gamle. 9498410[/snapback] Om fordeling av bremselys og jord til begge sider, så må det jo være en koblingsboks eller lignende et sted hvor den ene kabelen fra hengerkontakten deles opp i en til hver lykt. Her kobles de 3 hvite og 3 røde sammen. Ellers skjøtes kablene ideellt sett sammen farge mot farge, med ett forbehold: er det koblet med 4-leder derfra til lyktene, så er det ikke sikkert kabelen som ble brukt hadde de rette fargene på lederne, og da må man virkelig tenke seg om. Gul leder til venstre blinklys kan f.eks. plutselig endre farge til svart, som jeg har spekulert i under.. Eldre hengere kan også være koblet slik det ser ut som hos deg, at den sorte er splittet til begge baklys og den brune ikke brukes. Har sett nærmere på bildene, og de er absolutt ikke koblet etter fargekodene.. Bremselyset er vel i midten, og bananpæra uten reflektor er selvsagt parklyset? Da ser det ut som de to svarte (øverst til høyre på det venstre bildet og nederst til venstre på det høyre bildet) er jord, gul og brun er hhv. H/V parklys. Rød og grønn er V/H bremselys. Hvit ser ut til å være høyre blink, og så har du tydeligvis en annen sort ledning til venstre blinklys? Du må nok helst finne fram til der kabelen forgreiner seg, er du riktig heldig kan det som nevnt over være koblet helt forskjellige farger sammen der så det kan være et mareritt å bli klok på. Hvilke farger har du egentlig å velge mellom i kontakten?? Av og til er det nok greiest å begynne helt på nytt, med ny kontakt og kabel, ny koblingsboks (en fuktsikker for husbruk på 230V med fem klemmer er grei å bruke) og nye lykter, koblet med riktige fargekoder. Blir mye enklere neste gang det skal repareres, kanskje av noen andre enn deg... Endret 19. september 2007 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
bewire Skrevet 19. september 2007 Forfatter Del Skrevet 19. september 2007 Hei, takk for svaret ! Jeg skal prøve å se på dette en gang til :-) Hvis jeg ikke rett og slett kjøper nytt sett med lykter og kabel. Ut i fra det jeg har sett så langt er det kun én ledning som er koblet mellom de to lyktene og det er en svart. Tror den forbinder de to parklysene. Må få rengjort og løsnet litt på festene for å få bekreftet dette. Resten av ledningene tror jeg kommer rett fra kabelen uten noen form for omkobling. Kabelen har syv ledninger som tilsvarer fargene i lyktene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå