Gå til innhold

nikon d40 eier:Liten spørsmål om "lens hood"

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal anskaffe meg en lens hood til kit objektivet mitt til nikon d40 og lurte på om noen kunne svare på et lite spørsmål. Må jeg da gå ut etter 58mm størrelse?

Hva hvis jeg har en linse på en annen brennvidde..feks en sigma 18-50mm da? Er det 58 der også?

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Jeg skal anskaffe meg en lens hood til kit objektivet mitt til nikon d40 og lurte på om noen kunne svare på et lite spørsmål. Må jeg da gå ut etter 58mm størrelse?

Hva hvis jeg har en linse på en annen brennvidde..feks en sigma 18-50mm da? Er det 58 der også?

Takk

9489096[/snapback]

Normalt må du vel anskaffe en motlysblender som er laget spesielt for objektivet? På en zoom med såpass mye vidvinkel som 18mm gir på ditt kamera bør den være godt tilpasset slik at den på den ene siden ikke vignetterer og på den andre siden gir best mulig beskyttelse mot sidelys inn på frontlinsen. Normalt festes slike motlysblendere med en bajonettfatning på objektivet. Disse har da en diameter som er noe større enn filterfatningen og som mest sannsynlig er ulik på Nikon og Sigma objektiver.

Når du snakker om 58mm er vel det diameteren på filtergjengene? For å finne denne på ulike objektiver kan du søke dem opp på produktguiden her på akam og se på detaljer for hvert enkelt av de du lurer på.

Lenke til kommentar

Hei

Takk for svar :).

Du jeg er ikke helt sikker på noe av dette asså.

Men det jeg tenkte på er slike på bildet nedenfor.

LensHood_2.jpg.

Eller er det noe annet som man burde se etter? For jeg har hørt at disse gjør at bildene ikke blir så matte.

Forresten,jeg fant ingen "lens hood" på produktguiden. (vet ikke hva lens hood kalles på norsk).

Når det gjelder 58mm..hmmm..der jeg ikke helt sikker.

Er det et spesifikt type størrelse jeg må ha? Jeg har som sagt en nikon 18-55mm og en sigma 18-50mm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...