Gå til innhold

Hva må gjøres for å få flere unge inn i poitikken?

Axl91

Anbefalte innlegg

og du kom ganske raskt til poenget mitt. Du trekker frem alt som gjøres galt i dag, og tråden spør jo om hva som må gjøres annderledes for at ungdom som engasjere seg mer og faktsik sette seg inn i hva det er de stemmer for.

For å engasjere undomen må man sende politikere til skoledebatter som er gode på å trekke fram saker som er vesentlig for hverdagen til undommene på akkurat den skolen. Det er lite poeng å diskutere global oppvarming når man skal stemme til kommunevalg. Kommunevalg har faktisk lite med parti og veldig mye med person å gjøre. Det hjelper lite om du er enig i SVs partiprogram hvis han som står øverst på lista lokalt er en døgenikk som aldri i verden vil klare å gjennomføre noe som helst (eksempel og selvsagt satt veldig på spissen).

Det jeg vil fram til er at hvis politiderene som er med på disse debattene, eller andre arrangementer på skolene, var gode til å trekke frem saker som betyr noe for ungdommenes hverdag ville kanskje flere engasjert seg mer og hatt flere konkrete meninger om hva de mener er viktig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lite vits i å få ungdom inn i politikken uansett. De som virkelig går inn for å være politisk aktive er de som burde være det. Dersom det skal læres å bli politisk aktive så vil det bli mye radiklaisme osv., slik som McFly påpeker. Mange ungdommer som stemmer RV og andre radikale partier osv. står for det partiet mener, uten å virkelig tenke gjennom hvilke konsekvenser de enkelte sakene vil få osv.

Dette er vel ofte tilfelle nå også?

Ihvertfall "Jeg stemmer x fordi alle andre/foreldrene mine gjør det"

Noe jeg forøvrig tror AP tjener mye på :p Har ihvertfall fått noen her i kommunen til å stille spørsålstegn ved sin egen stemme etter at jeg har påpekt punkter i APs politikk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...