Gå til innhold

Hva må gjøres for å få flere unge inn i poitikken?

Axl91

Anbefalte innlegg

Vet jo at politikk er dønn kjedelig( syntes jeg ihvertfall), men en av demokratiets fiender er jo at færre deltar i politikken. og det er vel spessielt unge som melder seg ut. Jeg lurte på om noen har noen forslag til hva man skal gjøre for å involvere flere ungdommer i politikken.

Jeg syntes jo at valg-aldersgrensen burde settes ned til 16 år ved kommune valg. for det er jo en del som angår oss der, på en annen side vet jeg jo hvor utrolige mange umodne 16 åringer det finnes.

men hvorfor skal vi gidde å bry osss om politikken når vi knapt har noe å si, annet som et lokke middel. politikerne sier jo at de skal bygge ut ditten og datten for oss ungdommer.

Har egentlig ingen andre forslag til å gjøre politikk mere innteressant.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Akkurat nå så er det dønn kjedelig, visste ikke det var valg før reklamen på tv kom, visste ikke at vi skulle stemme 2 ganger før jeg kom til lokalet :p Håpet for meg er nok borte.

Så å gjøre politikk til noe morsomt, og engasjerende, ikke vet jeg hvordan det skal bli gjort

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar

Sjølv har eg nettopp skrive ein artikkel om akkurat dette. Vi snakka med forskjellege politikarar og ungdommar og høyrde kva dei ville gjere.

Ungdommane hadde alle saker dei som var viktige, men ingen visste heilt kva dei forskjelle partia stod for. Politikarane sa dei ville få unge inn i listene sine, men det var ingen som hadde gjort noko direkte mynta på ungdom.

Lenke til kommentar

Om partier på forhånd sier hvem de kunne tenkt seg å inngå allianse med, og hvilke mål de partiene har. Da blir det moro. Slik som det er nå, virker det som om det er liten vits i å stemme da et parti aldri får flertall, og ingenting av det som blir lovet kan bli gjennomført.

Lenke til kommentar
Kanskje det burde være slik at partier ikke skal gå sammen i regjering. Med et parti om gangen blir det mindre uenigheter og dermed tas avgjørelser raskere.

Hvordan skal regjeringen få gjennomslag for sakene sine i stortinget da..?

Og hva har dette med å få unge inn i politikken å gjøre?

Ungdom som bryr seg om politikk må gjøre noe selv. Selv stilte jeg til valg i kommunen min, og sammen med noen andre ungdomspolitikere oppfordret vi ungdom til å stemme på ungdomskandidatene. Valgdeltakelsen i kommunen ble over 70%, altså langt over landsgjennomsnittet, og jeg vil påstå at vi ungdommene har en god del av æren for det.

Jeg skjønner godt at en del ungdommer bryr seg lite om hva riks/lokalpolitikere i 40-50 årene mener.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok at ungdom flest ikke bryr seg så mye om sakene som kommer oftest frem i media.

Eiendomskatt, EU, eldreomsorg, sykehusplasser osv er enkelt og greit gørr kjedelig for en som kommer hjem fra skolen kl.3 og håper på å bruke resten av dagen på venner/trening/gaming.

Jeg var selv uten politiske interesser helt til 15årsalderen da jeg ble med i HVU og begynte å bry meg litt mer om de forsvarspolitiske sakene, som igjen ledet til at jeg brydde meg mer om interasjonal sikkerhetspolitikk.

Inneriks-debatter om fks. bompengeringer kjeder meg fortsatt grasat, og da gidder jeg hvertfall ikke melde meg in i noen debatt.

Det gjelder å snakke om ting som ungdommen bryr seg om, hva dette er er det ingen som vet, selv ikke ungdommen i mange tilfeller.

Mange sier kolektivtrafikk og skole! Javel, er det så spennende da? Når man har inført gratis buss og gratis skolebøker er det ingenting igjen for ungdommen å bry seg om?

Den 15åringen som bare vil hjem fra skolen for å pwne noen n00bs før han går ut med venner for å pilse litt bryr seg som regel midt i ræva om vindmøller bør settes opp på vestlandet eller ikke.

Lenke til kommentar

Hvis det som kommer fram i media ikke er fengede nok for ungdomen i dag så må man kanskje gå en annen vei. Da jeg gikk på undomskolen og videregående var det mange som var aktive medlemer at undomspartier. Før valg var det mange aktiviteter og lokale undomspartier var svært aktive i nærmiljøet. Vi ble informert om saker som opptok oss og som var vesentlig for vår hverdag. Mange av disse sakene kommer ikke fram i nasjonal mediadekning. Få undom engasjerer seg helt av seg selv. De må ha noen som er litt entusiastisk rundt seg som kan være en drivkraft slik at de selv kan bli en drivkraft for de som er noen år yngere.

Men hvis undom i dag ikke bryr seg så mye om hva som skjer rundt dem så er det kanskje fordi de har det bra nok og vel så det.

Hørte forøvrig at det er flere undomspolitikere i kommunestyrene rundt om i landet enn noen sinne. Så det er tydelig at noen engasjerer seg.

Lenke til kommentar
Det gjelder å snakke om ting som ungdommen bryr seg om, hva dette er er det ingen som vet, selv ikke ungdommen i mange tilfeller.

De fleste ungdommer har noe de bryr seg om, men vet nok ikke hvem de skal henvende seg til. Etter at jeg og noen andre ungdommer i kommunen ble listekandidater til valget har en del kommet til oss med ting, og vi planlegger å få til et slags ungdomsråd.

Vi håper dette kan føre til bedre kår for ungdommen, og også øke det politiske engasjementet blandt ungdom.

Lenke til kommentar

Lite vits i å få ungdom inn i politikken uansett. De som virkelig går inn for å være politisk aktive er de som burde være det. Dersom det skal læres å bli politisk aktive så vil det bli mye radiklaisme osv., slik som McFly påpeker. Mange ungdommer som stemmer RV og andre radikale partier osv. står for det partiet mener, uten å virkelig tenke gjennom hvilke konsekvenser de enkelte sakene vil få osv.

Lenke til kommentar

Det er vel derfor kanskje det er viktig at folk som ungdommene gidder å høre på er ute på skolene og presenterer sakene som virkelig har noe å si for ungdoms hverdag. Skaper en debatt og får de unge til å tenke over hva dette faktisk betyr for dem.

Det er mange som kunne gått inn for å være politiske aktive, men hvis ingen andre rundt der det er det liten sannsynlighet for at en 15-åring helt av selg selv tar kontakt med et parti å spør om å få være med i valgkampen.

Dessuten går det ann å engasjere seg i politiske saker uten å være aktiv i et parti.

Lenke til kommentar

Ungdoms/skoledebatter er så lite dype og man får som regel ikke diskutert en eneste sak o.l. Det går for det meste i:

RV - Gratis alt mulig rart

SV - Vekk med eksamen

Ap/SP - Miljø, vi prøver å få til masse rart (som vi egentlig ikke får til) bla bla bla

V - Vi er liberalistiske bla bla bla, men fortsatt veldig engasjerte i miljø osv.

KrF - Vi vil ta vare på verdiene i samfunnet bla bla bla, nei til homofili

H - Vekk med ølmonopol og lavere avgifter.

FrP - billig sprit/tobakk, lavere avgifter, ja til trimma moped osv.

De bare får frem en haug med ting de står for uten å virkelig diskutere rundt emna. Dermed er det veldig lett at en parti taper i en sak uten å virkelig ha debbatert. Det er ikke et forum, men en debatt som skifter tema veldig raskt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...