Gå til innhold

BK: Høstlig død (serie, 4 bilder)

Torbjs

Anbefalte innlegg

Hei igjen. Prøver meg på å legge ut en ny serie for kritikk, denne gang fra en kirkegård i bergen. Har ikke så mye å si om serien, er mer interessert i hva dere synes, og hvordan du opplever bildene som en serie eller enkeltbilder? Takker på forhånd for all respons!

post-108128-1189708248_thumb.jpg

post-108128-1189708264_thumb.jpg

post-108128-1189708286_thumb.jpg

post-108128-1189708305_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Dette blir litt som kritikken PMnormal ba om en annen tråd. Jeg liker det jeg ser, men jeg opplever ikke bildene som en serie. Bilde nr. 2 er min favoritt og bilde nr. 1 er på andreplass. Samtidig er den bilde nr. 2 som bryter og gjør hele saken til enkeltbilder og ikke serie fordi du har med planter på de tre andre, mens bilde nr.2 viser noe mekanisk.

Lenke til kommentar

1 og 2 er mine favoritter. 2'ern har veldig god fokus, og jeg liker klare linjer/former :)

3 og 4 er de bildene jeg føler ikke hører inn. Slik jeg kan se har du redigert bildene litt i ettertid, og tatt ut noen farger, for å få den dystre looken. Dette funker bra i 1 og 2, men ikke i 3 og 4.

Jeg sier at disse ikke hører hjemme, fordi jeg får ikke "død" assosiasjonene.

Bilde 1 viser en død/døende plante, og bilde 2 viser rustende jern, som da også "dør" :p

Lenke til kommentar

Dette syns jeg det er vanskelig å kommentere. Jeg har aldri forsøkt meg på å kommentere slike serier før, så da får dette være den første gangen..

Det første jeg tenker når du sier serie er at disse bildene skal ha sammenheng med hverandre. Det syns ikke jeg de har. Som noen tidligere har kommentert så skiller det ene seg ut ved at det er av rust istedenfor planter, og rusten den kommer uavhengig av om det er høst eller ikke. Så i det bildet syns jeg ikke det er noenting som sier verken høst eller død. Dermed er det kommentert som serie, tenker jeg.

Som enkeltbilder.

Det første bildet er det jeg forbinder mest med høst. Det er vel egentlig det eneste bildet i serien som jeg personlig forbinder med høst. Men her kunne jeg tenkt meg å se en versjon som ikke har en uklar stripe i forkant av motivet. Jeg tror at dette bildet ville vært bedre da. (Og før noen angriper meg for denne meningen så vil jeg påpeke at det er vanskelig å gi kritikk uten å nevne noe man kunne ønsket å se annerledes, ikke nødvendigvis fordi bildet BLIR bedre men mer fordi jeg personlig tror det blir bedre da. ;) ) Ellers likte jeg stemningen som er i dette bildet, det er grått, trist og gir en skikkelig stemning av høst.

Det andre bildet har jeg jo allerede nevnt. Selv om jeg ovenfor nesten slakter tanken bak det at det skal beskrive høst, så er det det bildet i serien jeg liker best som enkelstående bilde. Om jeg skal prøve å forklare hvorfor jeg liker det, må det bli at det er rolig. Det er behagelig å se på. Dette kunne jeg fakstisk hatt på veggen om jeg hadde tatt det.

Jeg tror jeg skjønner tanken bak det 3. bildet. Tenker at det er de visne blomstene foran stenen som egentlig er motivet her. Men bildet blir på en måte en mellomting. Enten kunne du ha tatt det enda tettere mot blomsterbedet eller slik at man så hele stenen bak. Det er jo klart at dersom dette er en minnesten (kirkegård..) så er det ikke noe særlig å ha med eventuell tekst fra stenen, jeg ville vel heller ikke valgt å ha det med.

Det siste bildet gir meg ingenting. Hverken i serien eller alene. Grunnen til det er at dette er en plante jeg ikke kjenner. Det er ingenting i bildet som sier meg noe om årstiden. Også syns jeg dybdeskarpheten er litt snever, kanskje det hadde vært bedre om hele motivet var i fokus (altså fremst, foran det som er skarpt) istedenfor at det er uskarpt fremst.. ja dere skjønner sikkert hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke peiling på slike bilder og kan ikke si noe annet enn at jeg liker dem, men hvilken kirkegård er bildene tatt på?

9489229[/snapback]

Er ikke det nok da? Det er jo kjekt for trådstarter å vite at du liker bildene, og da bør det være mer enn nok.

Selv så velger jeg å se bort fra det du skriver om tematikken, og vurdrer bildene kun på grunnlag av estetikken. Ut fra den vurderingen så finner jeg bilde 2 interessant. Det er ganske slående i sin enkelthet, og ganske vellykket i mine øyne. Det første bildet har for lite å fokusere på, og blir anonymt for meg. De to øvrige bildene har jeg ingen kommentar til, sett bort fra at bildet av gravstøtten mellom buskene er en god idè.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...