Gå til innhold

Hvordan er lærerene mot deg?


Kimelimm

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Uten at jeg har vært i noen situasjon som ligner (det nærmeste må være en merkelig heimkunnskapslærer), må du vel da forsøke å få tak i noen andre enn rektor. Undervisningsinspektør kan være et alternativ, i det minste for å få en voksen på "din side". Er ikke til å komme fra at noen blir totalt blinde for slikt om det er en elev som forsøker å forklare noe, men at det kan være lettere om du får en annen voksen på din side.

 

Ang. heimkunnskapslæreren, husker jeg ikke hva det var, annet enn at det var noe bråk med noen elever i klassen, hvor jeg "vitnet", uten en sjanse om at rektor hørte et ord annet enn lærerens. Nå skal det sies at det var en liten fillesak som ble trukket lengre enn nødvendig av ymse grunner (barnslighet og lite likt lærer), men det virket som om rektor hadde bestemt seg på forhånd likevel.

 

Og for å svare på emnetittelen, har vært på god fot med så godt som alle lærerne, de viser seg ofte å være mye hyggeligere enn førsteinntrykket når man blir kjent med dem. :)

(IT-ansvarlig er et obligatorisk unntak fra overnevnte.)

Lenke til kommentar
Men ja, noen lærere kan være en pain in the ass, slik som elektro-læreren min... Ingen respekt for oss, suger i å lære fra seg, og lar oss aldri rekke bussen...

9507624[/snapback]

 

Ang. dette med å rekke bussen, for det første skal man egentlig bli undervist hele tiden, og for det andre er det slett ikke sikkert at det er lærerens valg. Kjemilæreren min har forklart at han mer enn gjerne skulle sluppet klassen fem min. før om vi hadde arbeidet godt, men får visstnok "kjeft" for at han gjør det. Ikke helt sikker på hvorfor, men forståelig at læreren ikke vil det da.

Kan likevel godt hende at denne læreren din rett og slett er av den typen som ikke liker elevene sine. :)

Endret av Dradd
Lenke til kommentar

Me får gå ut fem minutter før mange gonger. Unntatt når me spør om det.

 

On topic: Alle lærarane eg har er greie, har ikkje hatt nokon problem med dei, men så er dette fyrste året med dei lærarane óg. ;) Hadde nok ikkje heilt "normale" lærarar på barneskulen, men dette er det einaste eg kjem på:

 

Ein gong me var på tur og padla med kano, hadde menge som padla spruta/plaska på andre med åra. Læraren ropte alle som hadde spruta/plaska inn på land. Ein av dei som spruta/plaska, og kun éin, løfta læraren eleven opp i lufta til dei såg rett fram i augo deira. (Face to face, liksom.) Eleven var faen meg ca ein halv meter over bakken!

 

To av kompissane mine sloss ein dag. Marius slår Ola i hovudet så han byrjer å grine, og seier det til faren sin som også er lærar, den læraren som eg skreiv om ovanfor. Eg og Marius sitter ved eit bord heilt bakerst i klasserommet då læraren kjem inn og roper at Marius skal komme ut til han. Det gjer han, og rett etter døra blei lukket, høyrte alle i klasserommet at læraren skreik (han og læraren sto rett utanfor døra). Han kjefta og kjefta, høgare enn vanleg. Etterpå, då Marius kom inn igjen og alt var som før, lo me av læraren, for det var litt morosamt.

 

Ola og Lars sloss og Ola tar kvelertak på Lars. Då kjem eg inn og kaster Ola vekk frå Lars og Lars slår Ola. Alle tre måtte snakke med lærarane og forklare kva som hadde skjedd. Eg og Lars fekk kjeft, medan Ola ikkje fekk, sjølv om det var han som byrja. :nei:

 

Og Ola har alltid vert lit "imun" mot kjeft. F.eks. ein dag sparka han ein 2. klassing i ballane (han var berre ein 2. klassing, men likevel ...) og læraren me (eg, Lars og ein annan kompis) sa det til, sa til Ola at slikt skulle han ikkje gjere. Etterpå sa me det til to-tre andre lærarar som sa det same eller ikkje brydde seg. Til slutt sa me det til rektor, som heller ikkje brydde seg. Hadde det vert ein annan som hadde gjort det, hadde han/ho fått kjeft på flekken. Det har skjedd utallige gongar, og det er alltid same svaret lærarane og rektor gjer.

 

No går me på ungdomsskulen, og eg går i klasse med Ola. Me har blitt litt meir vener og pleier å snakke saman i friminuttane. Han er valdeleg, men det er alltid like morosamt når han latesparker når Trine, ei lærarinne, ser det. Ein gong sa ho: "Eg har fulgt med deg, Ola. Du må slutte å vere så valdeleg."

 

Og f.eks. viss han kaller meg Kolb (kallenamnet til broren min, me er veldig like på utsjånad), bryr eg meg ikkje, men viss eg kaller han for Ola matpakke, klikker han, slår og tar kvelertak. Han er ikkje riktig god i hovudet sitt. :ermm:

Lenke til kommentar

Har ganske greie lærere.

 

Er bare engelsk læreren vår som er så fryktelig gammeldags, tungvint og umulig å jobbe med. "Jeg hører godt" sa han i begynnelsen av året.

Vel, jeg sitter på andre siden av klasserommet og hørte helt utmerket hva en elev som stod rett ved siden av han sa, mens han ikke hørte det. Skjer hele tiden...

 

Jeg får forresten anmerkning hos han hver gang jeg snur meg bakover. Jeg som eneste i klassen. >.<

Lenke til kommentar

OT, ref. post over:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Ja til nynorsk opplæring, for de som ikke forstår det. F.eks. østlendinger. Vestlendinger skulle sluppet, da vi forstår det naturlig utifra vårt morsmål.

 

 

Lærerne er hovedsaklig ganske greie med meg, og resten av klassen. Men nesten alle lærerne våre er gamle, og dermed gammeldagse og litt strenge. Vi har en syk nazi lærerinne her på skolen, men heldigvis har vi ikke henne.

Endret av Slurt-is
Lenke til kommentar

Slurt-is: Sjølv om eg er vestlending skriv eg ikkje heilt rett nynorsk, eg synest eigentleg det er lettare å skrive bokmål enn nynorsk.

 

Erlend_G: Eg gidder ikkje å oversetje til nynorsk, det kan du prøve å gjere sjølv.

 

Ikkje heilt on topic, menmen: Husker ein gong då ei lærarinne beslagla ein vatnballong ...

Som sagt, lærarane mine har vert greie hittil. fem minutt før friminutt sa ein i klassen min «Å, eg har vondt i magen, eg er sulten,» og då fekk me gå ut. :D

Lenke til kommentar
Slurt-is: Sjølv om eg er vestlending skriv eg ikkje heilt rett nynorsk, eg synest eigentleg det er lettare å skrive bokmål enn nynorsk.

9514679[/snapback]

 

Hvorfor skriver du nynorsk og ikke bokmål, hvis du synes bokmål er lettere? Og jeg mente ikke at vestlendinger skriver rett nynorsk, men de forstår det. Å skrive nynorsk er noe helt annet. De fleste østlendinger fatter ikke nynorsk.

 

Erlend_G: Eg gidder ikkje å oversetje til nynorsk, det kan du prøve å gjere sjølv.

 

9514679[/snapback]

 

Du skrev jo innlegget på nynorsk :huh:

 

Er fiende med lærern vår i kunst og håndtverk. Hu er så dust i huet, ingen liker hu. Husker en gang, da vi lagde en leire figur, så spurte jeg "hvis jeg leverer denne nå, hva får jeg?" så sa hun "tja det blir vel en ganske grei karakter" så fikk jeg 2! LOL!! Når ble 2 en grei karakter? 2 er ELENDIG

9515767[/snapback]

 

Hehe... Minner meg om min KUH lærer... "Denne får du en gooood karakter på, veldig pen", og hva får man? 3+...

 

Ellers liker jeg ikke musikklæreren vår. Hun er musikkterapaut (hva det nå enn er), og er en særdeles dårlig lærer. Jeg lærte ingenting av hun, så på prøven skrev jeg enkelt og grei over hele arket:

Jeg vet ikke, men her har du en fugl:

 

(så tegnet jeg en tegning av en due med hanekam)

Endret av Slurt-is
Lenke til kommentar
Slurt-is: Sjølv om eg er vestlending skriv eg ikkje heilt rett nynorsk, eg synest eigentleg det er lettare å skrive bokmål enn nynorsk.

9514679[/snapback]

 

Hvorfor skriver du nynorsk og ikke bokmål, hvis du synes bokmål er lettere? Og jeg mente ikke at vestlendinger skriver rett nynorsk, men de forstår det. Å skrive nynorsk er noe helt annet. De fleste østlendinger fatter ikke nynorsk.

9515889[/snapback]

Eg skriv nynorsk pga. skulen. Eg byrja fyrst med bokmål på forumet, men eg synest det er lettare å skrive nynorsk på både skulen og forumet.

Eg har nok lest feil på skrive rett og forstå, for du har rett i det du skriv.

 

Erlend_G: Eg gidder ikkje å oversetje til nynorsk, det kan du prøve å gjere sjølv.

 

9514679[/snapback]

Du skrev jo innlegget på nynorsk  :huh:

9515889[/snapback]

Eg skreiv feil. Det skal stå bokmål. :)

 

Edit: Quotefeil. Nok OT no.

 

Edit 2: Quotefeil igjen.

Endret av Sviker
Lenke til kommentar

Fra et mentalt perspektiv kan jeg huske å ha hatt 3 lærere som var på kanten.

 

Han ene var fra barneskolen, og var kjent som notorisk mishandler. Han hadde gjentatte ganger blitt tatt i å utføre lettere voldshandlinger mot elevene, men til tross for dette ble han ikke fjernet fra sin stilling. Bl.a. utførte han nakketak på en av elevene som bråket, mens resten så på. Har ikke mye historie med han selv, foruten at han en gang tok meg ut til gangen for å snakke dritt om meg.

 

En annen gang satt jeg i lesesalen, og det skal gjerne være stillhet der. Men det var tilfeldigvis noen som satt og plystret, dette irriterte tydeligvis en lærer. Så i det jeg sitter dypt i en fagbok (medisin) og leser, så kommer han bort til meg, og tar et godt klipetak i nakken mens han gir ordre om at jeg skal slutte med plystringa. For det første, jeg plystra ikke, og for det andre - det der er verken lov, sett fra både et lovlig (lærere har ingen rett til å vise fysisk motstand mot elever) og moralsk øye. [Jeg hadde aldri sett denne læreren før, btw]

 

Jeg har stort sett hatt veldig gode forhold til lærerene mine, til tross for at jeg absolutt ikke er en "good-boy", og enda mindre en smisker. Jeg er også dønn ærlig, så om en lærer spør meg, "Sitter du å gjør noe annet nå?" - så svarer jeg, ja.

 

Mine eneste problemer er vel når personkjemien ikke stemmer, men slik er det jo også ellers i livet. Den eneste forskjellen på en skole, er at det alt for ofte går utover karakterene. På samme måte som såkalte stjerneelever, (lydige og pliktigoppfyllende) gjerne får mer enn de fortjener ut i fra gjort arbeid.

 

Det aller verste jeg har opplevd av forskjellsbehandling må være da jeg fikk 100% score på en matteprøve, men likevel kun fikk en 5-er. Og for å krydre det litt mer: Det var samtidig andre med mindre enn 100%, som fikk en 6-er ;) Way 2 go? No!

 

-----

Jeg er enig med at noen sier "Du skaper din egen lykke!", men det gir likevel ikke en lærer (objektiv karaktervurdering som kan følge deg resten av livet) grunn nok til å verken skjelle deg ut, forskjellsbehandle, eller å nedverdige deg på noen som helst måte.

 

Synes forresten det er rart om noen ikke forstår at lærere ofte kan bruke vold, som om ikke mange foreldre gjør det samme mot unger? Hehe.

Lenke til kommentar
Det aller verste jeg har opplevd av forskjellsbehandling må være da jeg fikk 100% score på en matteprøve, men likevel kun fikk en 5-er. Og for å krydre det litt mer: Det var samtidig andre med mindre enn 100%, som fikk en 6-er ;) Way 2 go? No!

9516254[/snapback]

 

Tja, uten at jeg har satt meg inn i karaktermålene for matte på alle trinn og nivåer, kan jeg bare tippe på at karakteren seks skal vise en større evne til kreativitet enn å løse oppgaver "rett frem".

Men som sagt, kan like så godt være at læreren misliker deg. :)

Lenke til kommentar
Det aller verste jeg har opplevd av forskjellsbehandling må være da jeg fikk 100% score på en matteprøve, men likevel kun fikk en 5-er. Og for å krydre det litt mer: Det var samtidig andre med mindre enn 100%, som fikk en 6-er ;) Way 2 go? No!

9516254[/snapback]

 

Tja, uten at jeg har satt meg inn i karaktermålene for matte på alle trinn og nivåer, kan jeg bare tippe på at karakteren seks skal vise en større evne til kreativitet enn å løse oppgaver "rett frem".

Men som sagt, kan like så godt være at læreren misliker deg. :)

9516861[/snapback]

 

Helt feil. Forstår ikke helt hvordan du kan foreslå noe slikt når det gjelder matte - for der er det rett frem. Og om læreren skulle, av en eller annen absurd grunn, ønske at jeg tegna en frosk på forsiden, så måtte han/hun da gitt meg 50/60 poeng (eksempel), og ikke 60/60.

 

Tror ikke det var så mye at læreren mislikte meg, men heller at hun favoriserte noen andre.

 

Det er verdt å nevne at det var på ungdomsskolen. Kvaliteten på lærerne er gjerne mye lavere der, enn hos vgs og universitet. :)

Lenke til kommentar
Det aller verste jeg har opplevd av forskjellsbehandling må være da jeg fikk 100% score på en matteprøve, men likevel kun fikk en 5-er. Og for å krydre det litt mer: Det var samtidig andre med mindre enn 100%, som fikk en 6-er ;) Way 2 go? No!

9516254[/snapback]

Kan det ha vært fordi du ikke viste hvordan du løste oppgaven? Våre lærere er ihvertfall veldig nøye på det. Bare et forslag, for alt jeg vet kan den lærern være helt idiot i huet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...