pong Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 Hallo. Nettopp fått meg et nytt core 2 duo system. Greia er nettopp det at min E6750 ikke går på 2.67 Ghz som spesifisert, den går på bare 2 ved 6x på multipliern, jeg går ut ifra at den skal være 8x egentlig da 333*8 er sånn sirka 2666. Grunnen til at jeg ikke har endret dette med en eneste gang er fordi jeg er ny på intel systemer og har heller ikke fulgt fullt så godt med de siste 3 åra, utviklingen har dratt fra meg. Jeg legger med cpu-z screenshots, 5 bilder i Jpeg. Jeg lå merke til at FSB:DRAM er usynkronisert, er dette vanlig? Jeg lurer på det fordi det må da være en grunn til at systemet ikke automatisk er satt til å kjøre CPUen på 2.67 Ghz? Noen som vet hva jeg må gjøre? Sette multipliern til 8 manuelt? er jo ikke akkurat et super dyrt hovedkort jeg bruker, kosta ikke tusenlappen en gang. Men jeg må si at det er rart at biosen ikke satte multipliern til 8 med en eneste gang helt automatisk, jeg mener det er jo ganske garantert at prosessoren tåler det? Er minne inni bildet? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 Det er ikke bare SpeedStep som har klokket ned prosessoren litt, da? Det ser du fort om du belaster den litt når du kjører CPU-Z. Lenke til kommentar
pong Skrevet 13. september 2007 Forfatter Del Skrevet 13. september 2007 (endret) Unnskyld? Speedstep? Er ikke det bare for bærbare? Min er stasjonær. Endret 13. september 2007 av pong Lenke til kommentar
Rikkely Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 Prøv å kjør cpu burn-inn mens før du kjører cpu-z. Om klokkehastigheten blir høyere da, er det speedstep som er koblet inn. Speedstep klokker ned prosessoren når den er idle. Dette er for å bruke minst mulig effekt (strøm). Lenke til kommentar
Delish Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 speedstep er på "alle" cpuer nå fortia, omtrentlig når du benytter under 3-5% av kapasiteten klokker den ned. Lenke til kommentar
pong Skrevet 13. september 2007 Forfatter Del Skrevet 13. september 2007 Jo dæven ser at verdien hopper opp til 2666 i ny og ned, sammen med spenninga osv. Men jeg er bombesikker på at det står 6x i biosen, den burde da vise den verdien som det jobbes ut ifra? Altså den verdien som er når speedstep ikke er i bruk. Må nesten sjekke biosen en gang til. Lenke til kommentar
Rikkely Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 Du kan jo bare la biosen stå på 8x, så slår du av speedstep. Men hvorfor slå av speedstep? Du får jo hastigheten du "ber" om. Når maskinen har behov for mer kraft, settes klokkefrekvensen opp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå