dostojevski Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Egentlig behøver man ikke å ha separat bil-forsikring lengre hvis man har en gammel billigbil som man har råd til å miste, så lenge man betaler årsavgiften. For ansvarsforsikringen (som dekker skader på andre) er nå innbakt i årsavgiften. 9492149[/snapback] HVA?!? Dette var nytt for meg. Har du en kilde til dette? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Egentlig behøver man ikke å ha separat bil-forsikring lengre hvis man har en gammel billigbil som man har råd til å miste, så lenge man betaler årsavgiften. For ansvarsforsikringen (som dekker skader på andre) er nå innbakt i årsavgiften. 9492149[/snapback] Det er ingen ansvarsforsikring innbakt i årsavgiften. Volder man skade med en uforsikret bil, risikerer man betydelige regresskrav. Derimot har man som skadelidt rett på å få utbetalt erstatning selv om man blir skadet av en uforsikret motorvogn, de godkjente forsikringselskapene svarer i felleskap for erstatningen og søker deretter regress hos skadevolder. Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 For ansvarsforsikringen (som dekker skader på andre) er nå innbakt i årsavgiften. 9492149[/snapback] Hva i all verden er det du snakker om?!?! Kjører du uten ansvarsforsikring og volder skade så må du dekke alt av egen lomme, enten det er snakk om en tusenlapp eller fem millioner. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Motorkøyretøy som er 30 år eller eldre og som tidlegare var fritekne for avgift, er no, etter innlemminga av personskadeavgifta, avgiftspliktige med lågaste sats. kilde: http://www.toll.no/templates_TAD/Article.a...rentid=44779#14 Lenke til kommentar
trra Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 (endret) Hjelper svært lite da det er ansvarsforsikringen som dekker de skadene du påfører andre. Personskadeavgiften er kun for å garantere at de som blir skadet\innvalide,uføre osv får erstatning hvis f.eks den som kjører deg ned ikke har forsikring. Fra vilkårene: Myndighetskrav og dekninger Ansvarsforsikringen er obligatorisk og må kjøpes for å få skilter på bilen. Dette ansvaret reguleres av Bilansvarsloven og er et “objektivt ansvar”. Det vil si at man kan bli ansvarlig for skaden selv om man er uten skyld i den, i motsetning til et rettslig erstatningsansvar hvor man kun kan bli stilt til ansvar hvis man har utvist uaktsomhet. Endret 14. september 2007 av trra Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 (endret) Motorkøyretøy som er 30 år eller eldre og som tidlegare var fritekne for avgift, er no, etter innlemminga av personskadeavgifta, avgiftspliktige med lågaste sats. kilde: http://www.toll.no/templates_TAD/Article.a...rentid=44779#14 9492701[/snapback] Dette hjelper da ikke deg som forvolder skaden på noen som helst måte. DU må betale alikevel selv om den skadde får forskuttert erstatningen (som du er skyldig) fra staten. Og å skylde noe til staten en ugreit; de er de råeste kreditorene som finnes og har loven på sin side. De tar utlegg i lønn, tvangsselger din bolig/bil osv. for å få inn pengene sine. Staten er den siste du vil skylde store summer, tro du meg Endret 14. september 2007 av Nonsens Lenke til kommentar
Xell Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Har jeg missforstått noe? Eneste den sida på toll.no sier er jo at eldere biler som før slapp årsavgift nå må betale en liten sum (370kr/året) fordi staten har funnet opp eda en avgift. Denne avgiften kaller de personskadeavgift og har vel lite med ansvarsforsikting å gjøre. Ansvarsforsiking er noe man har slik at forsikringsselskapet kan betale for det dersom du skulle komme til å skade annen mans eiendom (krasje med noen, kjøre ned gjerdet til naboen eller liknende). Staten har i tillegg funnet ut at personskader i trafikken koster staten såpas mye hvert år at de har bakt inn en tillegsavgift i arsavgiften som de kaller personskadeavgift. Intet fritak for ansvarsforsikring. men ansvarsforsikring på vetranbiler er jo ganske billige da. Lenke til kommentar
trra Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 (endret) årsavgift nå må betale en liten sum (370kr/året) fordi staten har funnet opp eda en avgift. 9492799[/snapback] Denne avgiften har vært der i alle år, men før var det forsikringsselskapene som krevde inn denne, så de som hadde veteranbil måte betale denne før også. Endret 14. september 2007 av trra Lenke til kommentar
Xell Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 ok, men når forsikringsselskapene ikke lenger krever inne denne, betyr det at å forsikre en veteranblir er 370kr billigere i et hvert foriskringsselskap? Hvis denne avgiften var bakt inn i forsikringsprisen før så var vel resten av ansvarsforsikringen såpass lav fordi man regner med at folk som kjører veteranbiler har en egen interresse av å ta vare på kjøretøyet. Har ikke sjekket dette men hvor mye koster en ansvarsforsikikring til en veteranbli i dag konrta for 1 år siden? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Årsavgift - innlemmelse av personskadeavgiftenOppdatert: [26.10.2005] Gyldig fra 22.01.2004 Saksnummer: 2004/188 Stortinget vedtok i forbindelse med budsjettet for 2004 at personskadeavgiften etter folketrygdloven § 23-7 skal innlemmes i årsavgiftene (årsavgift og vektårsavgift). I denne forbindelse er direktoratet kjent med at det råder en del tvil om forhold knyttet til dette. Hovedproblemet synes å være usikkerhet om hvilket tidsrom personskadeavgiften gjelder for, og om avgiften for noen kan bli krevet dobbelt, dvs. både personskadeavgift og årsavgift. Dette skyldes nok i stor utstrekning de ulike forfallsdatoer på forsikringspremiene. Direktoratet er gjort kjent med et brev fra Sosialdepartementet til Finansnæringens Hovedorganisasjon hvor dette forholdet er presisert. Det understrekes i brevet at premietillegg innbetales for hele kalenderår. Dette følger av forskrift om forsikringsbasert refusjon av trygdeutgifter ved trafikkskade (personskade) § 2 første ledd og vedtaket om premietillegg til folketrygden for motorvogner 2004. Av sistnevnte vedtak fremgår det at premietillegget til folketrygden for motorvogner, mopeder, traktorer og veterankjøretøy fastsettes til 0 kroner fra og med premieåret 2004. Dette er fastsatt ved Kronprinsreg. res. 5. desember 2003. Samtidig oppheves kongelig res. av 19. september 2003. kilde: http://www.toll.no/templates_TAD/CircularL...&parentid=44779 Jeg er ingen jus-ekspert, men for meg ser det som om det å betale ansvarsforsikring i tillegg til årsavgift har blitt smør på flesk etter 2004. Selvsagt bør man nok ha en slags gjeldsforsikring for egen del, men selve ansvarsforsikringsdelen er nå en del av årsavgiften slik jeg tolker det. Lenke til kommentar
trra Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Om hele summen idag er personskadeavgift skal jeg ikke si sikkert, men det var hvertfall det som mening når den ble innført. Jeg husker hvertfall at den posten forsvant fra forsikringen og det ble et par hundre lapper billigere. Lenke til kommentar
trra Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 jeg er ingen jus-ekspert, men for meg ser det som om det å betale ansvarsforsikring i tillegg til årsavgift har blitt smør på flesk etter 2004. Selvsagt bør man nok ha en slags gjeldsforsikring for egen del, men selve ansvarsforsikringsdelen er nå en del av årsavgiften slik jeg tolker det. 9492889[/snapback] Da tolker du den feil. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 (endret) SeaLion; poenget er vel at en ansvarsforsikring på en bil dekker mer enn personskade. Den dekker all skade på person og eiendom. Folketrygden dekker ikke skadene på gjerdet til naboen om du skulle komme til skade for å kjøre det ned. Om naboen står rett på innsiden og han brekker beinet derimot, vil dette dekkes av folketrygden. edit: det meste av det som betales ut av forsikringsselskapene i dag er jo tross alt "småsummer" for bulking og skraper. De aller fleste bilulykker ender uten personskade. Endret 14. september 2007 av Xell Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå