Gå til innhold

Død eller hot pixel

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg d80 i går. La inn de første bildene på mac'en i dag, og fant en unormal pixel(pixler). Den kommer på akkurat samme sted hver gang, og den kommer uavhengig av lukkertid og isoverdi. Den kommer tilogmed ved bruk av autoprogram og blitz.

Så hotte pixler ved lange lukkertider er neppe problemet. Den synes ikke på hvit/lys bakgrunn. Og den varierer litt i størrelse og farge.

her er et eksempel, iso 200 lukkertid 1/3.

104460.jpeg

Her er et annet, iso 400 lukkertid 1/4

104485.jpeg

er dette en død pixel?

bør/kan jeg få gjort noe med dette? Den er veldig liten, og jeg må zoome godt inn for å se den. Men jeg forventer litt når jeg har lagt såpass mye penger i et kamera.

knut olav

edit: her er et bilde tatt med autoprogram og blitz

104487.jpeg

Endret av KnutOS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde samme problem med D40 bare det var et hvitt kryss, feilen på mitt kamera viste seg mest på mørke bilder. Sendte kamera på reparasjon hvor de justerte bildebrikken. Kameraet ble sendt til estland og det tok 5 uker før jeg fikk det igjen. "1 stk flyforbanna kunde!"

Lenke til kommentar

Lita avsporing kanskje, men Olympus er så vidt eg veit einaste kameraprodusent som har innebygd piksel mapping. Det hadde eg stor nytte av for eitt år sidan da opptil fleire døde pikslar dukka opp. Greit å sleppe å sende inn kameraet for slikt. Har Olympus patent på dette, for dette er vel noko alle produsentar burde hatt innebygd?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...