Gå til innhold

Windows XP og Dual Core prosessorer

Dewer

Anbefalte innlegg

Jeg ser at veldig mange sider hevder at du ikke får utnyttet Dual Core teknologien fullt og helt i Windows XP, Men kan fikses ved hjelp av nyeste driver til din prosessor og en hotfix til windows XP.

Er dette sant? Jeg kjøpte meg en laptop med Vista, men vil heller bruke XP. Nå er denne laptopen utstyrt med Intel Dual-Core, men jeg ble litt skeptisk når jeg leste om dette.

Vil det være stor merkbar forskjell på ytelsen? Med tanke på spill også.

Endret av Dewer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ettersom Vista fortsatt suger litt med hensyn til optimal ytelse,

så vil du nok merke en markant bedring når du installerer XP 64 i forhold til Vista.

Det er ikke Vista selv som utgjør den store forskjellen men alle andre drivere til gfx kort, lydkort, etc. som er så mye bedre i XP.

Endret av TrooperTom
Lenke til kommentar

Allerede fra da Windows 2000 ble lansert i Februar 2000 støttet Windows to prosessorer. Men den gangen var det snakk om to fysisk adskilte prosessorer på den måten at det var to prosessorsokler på ett hovedkort. Windows 2000 støtter og unytter to prosessorer middels bra.

I oktober 2001 ble Windows XP lansert.

I november 2002 lanserte Intel Pentium4 med HyperThreading. Dette er en teknologi som får en enkelt prosessor til å se ut som to og ga litt bedre ytelse i enkelte situasjoner. Windows 2000 taklet ikke dette så bra så den ekstra ytelsen uteble som regel. Windows XP taklet dette langt bedre.

I mai 2005 lanserte AMD X2-serien sin med doble prosessorkjerner (Dual Core). Windows XP taklet dette fint på grunn av støtten for to separate prosessorer.

I Januar 2007 ble Vista lansert. Det skulle vistnok være bedre tilpasset doble prosessorer uten at jeg har sett noen ytelsetester eller resultater på det. Sannsynligvis fungerer det ganske likt som Windows XP på det punktet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...