Gå til innhold

Mac OS X, Windows XP og Ubuntu - alt på en MacBook

Danny Boy

Anbefalte innlegg

I oktober skal jeg bestille meg en MacBook Pro, siden da kommer Leopard ut. Men kjøper kanskje før, for viss jeg ikke får dataen før høstferien så ender jeg opp på et stort LAN uten data :p

Jeg lurte på om noen kunne skrive en fremgang for å få Mac OS X Leopard, Windows XP Proog Ubuntu til å virke på en MacBook Pro. Tenker da på at jeg kan velge hvilket OS jeg vil starte ved oppstart. Jeg har aldri gjort dette før, så trenger hjelp til å begynne :) Etter min kunnskap, så trur jeg at jeg må lage en partisjon hvor hvert OS, for så å installere det på de?

Så har jeg noen nybegynner spørsmål ang. OS X vs XP;

I XP har jeg endel filmer i MPEG-4 (både ASP og AVC), MPEG-2 og musikk i MP3. Hvordan fungerer videoavspilling hos Mac OS X? Er det kodeker der ôg? Regner egentlig med at det er der og, så jeg skal senere sjekke opp om MPC fungerer på Mac, sammen med FFDShow og Haali Media Splitter.

I dag på skolen, hadde jeg med min eksterne harddisk, som kjørte NTFS. Dermed gikk det ikke an å kopiere filer inn på den eksterne fra de andre Mac-maskinene. Så jeg lurer på om FAT fungerer på både XP og Mac OS X? Og hvilken "type" bruker Mac egentlig? Finnes det noen måter å "konvertere" NTFS til FAT eller Mac OS X sin type? Vi jobber en del med film, så FAT er ikke så veldig kjekt å ha om filene er for store.

Det var alt :) Takker for hjelpen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...