Gå til innhold

senking av norsk hvalskute.

toro6

Anbefalte innlegg

nå er jeg langt fra noen erneringsekspert, men kan allikevel huske å ha hørt at folk trenger kjøtt i kostholdet sitt. ergo.. kylling! eller gris. eller okse.

kjøttvaredisken i butikken du bruker har mye annet kjøtt til deg..

9490452[/snapback]

Kjøtt er viktig ja. Noe av det beste man kan spise er selkjøtt og hvalkjøtt, eller enkelte fiskesorter ;)

For å sitere Hans Bauge: "HVAL! HVALKJØTT!!!! DET ER MAT !"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
nå er jeg langt fra noen erneringsekspert, men kan allikevel huske å ha hørt at folk trenger kjøtt i kostholdet sitt. ergo.. kylling! eller gris. eller okse.

9490452[/snapback]

Du er vel en luring. Nå har denne diskusjonen spora av såpass kraftig at vi kunne like godt diskutert analsaftenes betydning for den personlige hygienen (dette hadde også vært mer interessant), men til syvende og sist handler dette om en ting; ved å starte denne tråden oppfordrer du til hærverk og vold for å presse frem radikale synspunkter. Dette har jo diverse sosiale foreninger nede i midtøsten vært gode på ganske lenge, kanskje du bør ta en studiereise dit.

Dersom du heller hadde startet en tråd hvor vi diskuterer hvorvidt hvalfangst er noe vi bør drive med hadde det vært en annen sak. Men på denne måten får du bare deg selv og saken forøvrig til å fremstå som en trassig unge som må rope høyt og slå i veggen for å få frem viljen sin.

Jeg er enig i at det er en tragedie at elvedelfinen er erklært utryddet, men jeg kan vel ikke si at jeg fatter hvorfor det å senke båten til en uskyldig nordlending skal fremskaffe noe som helst sympati for hverken dette eller motstand mot hvalfangst.

Hvorvidt hvaler er så mye smartere enn andre dyr er vel et av disse spørsmålene som vitenskapelig sett ikke har noe svar, men det fins nok av rykter og hearsay som folk i det rette sinnelaget plukker opp og bruker som fakta. Jeg har hørt plenty av disse anti-hvalfangst-argumentene som ikke henger på greip hvis du oppfyller et minimum til vett i skallen. "Men hvalen er så fredelig!" .. sikkert sant nok det, men kua er vel ikke akkurat noen lystmorder den heller.

Hvis du vil diskutere hvalfangst, så for all del start en tråd om hvalfangst. Denne tråden derimot hører hjemme på bunnen av komposthaugen på diskusjon.no.

Lenke til kommentar
jeg var dum som sa det jeg sa på dette tidspunktet, ettersom jeg trenger et par på puta, men dere skal få svar.

"Kan du utdype hvorfor det er galt å drepe hval for å spise den, når det er ok å spise okse"

så du ser ingen forskjell på en majestetisk hval og en dum okse?

men, denne oksen er jo halve poenget. hvorfor spise hval når du kan spise okse? eller gris? eller kylling? (lol, jeg jobber faktisk på Prior)

jeg blir nesten kristen når jeg ser en kylling. et kjempegodt dyr med vinger som ikke funker! man skulle tro de ble plassert her av Gud, så vi skulle la de hvalene være i fred.

er mennesket utrydningstruet? nei, men vi spiser jo ikke folk for det. vel, noen gjør visst det, men det veldig galt..

9487622[/snapback]

Dette er ikke spesielt overbevisende.

Hvordan mener du hvalfangst er galt? Begrunner du det bare ved at hvalen er "majestetisk"? Ja vel, det er en dårlig begrunnelse, men la gå. Men: du mener vel ikke at det generelt er galt å drepe dyr bare fordi du personlig synes dyrene er flotte?

Dessuten: Hvorfor spise okse når du kan spise hval? Hvalen lever tross alt en fri tilværelse hele livet, mens okser og kyr lever triste liv i båser. Da burde vi vel heller redusere storfedriften, for å spare dyrene lidelsene. Og ved å drepe bare én hval får man dessuten like mye kjøtt som ved å drepe mangfoldige okser.

Slik jeg ser det, er det bedre å skyte hval enn å holde dyr på bondegård.

At du mener skadeverk er en grei måte å protestere på ting man ikke liker, trenger ingen øvrige kommentarer.

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
jeg var dum som sa det jeg sa på dette tidspunktet, ettersom jeg trenger et par på puta, men dere skal få svar.

"Kan du utdype hvorfor det er galt å drepe hval for å spise den, når det er ok å spise okse"

så du ser ingen forskjell på en majestetisk hval og en dum okse?

men, denne oksen er jo halve poenget. hvorfor spise hval når du kan spise okse? eller gris? eller kylling? (lol, jeg jobber faktisk på Prior)

jeg blir nesten kristen når jeg ser en kylling. et kjempegodt dyr med vinger som ikke funker! man skulle tro de ble plassert her av Gud, så vi skulle la de hvalene være i fred.

er mennesket utrydningstruet? nei, men vi spiser jo ikke folk for det. vel, noen gjør visst det, men det veldig galt..

9487622[/snapback]

Det der er bare et tullete argument.

Hvorfor spise dyr når man kan spise grønnsaker? Spiser du okse blir jo du en hykler. Ser du hvor tullete det høres ut?

Hval er mat, veldig god mat, det er lagt strenge restriksjoner på hvalfangst som regulerer bestanden.

9488516[/snapback]

jeg kan godt si deg hvorfor jeg spiser kjøtt: det er godt. jeg er svak.

det du må forstå, er at du trenger ikke å spise ALT som blør. i tillegg bør du fundere på hvor mye du virkelig trenger. jeg kan hjelpe deg. du trenger ikke spise hval..

9488622[/snapback]

Du TRENGER heller ikke spise kylling, touchè. Du må komme med bedre argumenter enn det.

9489783[/snapback]

9490452[/snapback]

Eller hvalkjøtt, erneringsrikt, rett fra naturen, ingen kunstige næringsstoffer tilsatt i maten deres for at de skal vokse fortere,bli mere fruktbare,gi mere melk osv osv, slik vi ser på dyr i fangenskap. Kua står jo på bås og proppes full av kraftfor for å gi mest mulig melk,så snart melkeproduksjonen til denne synker er det strake veien til slakteriet der den blir drept,kjønnsorganene fjærnes og den stemples okse og selges i kjøttdisken som det :nei:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Brukerne bes holde seg til sak og ikke person. Personangrep tolereres ikke, og i grove tilfeller vil den aktuelle brukeren bli fratatt tilgangen til forumet. Hva brukere mener om hverandre er ikke tema for tråden, og det er direkte ødeleggende for diskusjonen.

Innlegg med personangrep er blitt fjernet eller redigert. Brukere oppfordres til å bennytte p_report.gif funksjonen om man kommer over personfokuserte innlegg av negativ art, fremfor å kommentere det i tråden. På den måten kan moderator bedømme saken og vi unngår videre personkrangel.

(Dette innlegget skal ikke kommenters, da det blir ansett som off-topic. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på PM.)

Lenke til kommentar
Mennesket er kjøttetere. Går man imot det går man imot naturens gang.

Man sier ikke til en isbjørn at han ikke skal få spise pingviner?

Akkurat her tar du nok feil :p Sånn egentlig er vi vel planteetere, vi har jo ikke typisk kjøtteter-tenner?

9491891[/snapback]

Vi har ikke tenner som kan brukes til å avlive dyr, men jekslene våre har ingen problemer med å tygge kjøtt og fordøyelsessystemet vårt takler kjøtt like bra som planteføde. Vi kan spise det meste - akkurat som vår kjære venn grisen.

Forøvrig er det vel lite sannsynlig at en isbjørn noen gang vil slumpe til å møte pingviner, bortsett fra i dyrehager og gamle Larson-striper ...

Lenke til kommentar
Mennesket er kjøttetere. Går man imot det går man imot naturens gang.

Man sier ikke til en isbjørn at han ikke skal få spise pingviner?

Akkurat her tar du nok feil :p Sånn egentlig er vi vel planteetere, vi har jo ikke typisk kjøtteter-tenner?

9491891[/snapback]

Vi har ikke tenner som kan brukes til å avlive dyr, men jekslene våre har ingen problemer med å tygge kjøtt og fordøyelsessystemet vårt takler kjøtt like bra som planteføde. Vi kan spise det meste - akkurat som vår kjære venn grisen.

Vi kan spise kjøtt ja, men så langt jeg vet er mennesker fra naturens side planteetere. Men det betyr ikke at jeg er mot hvalfangst eller er noen form for vegetarianer :p Ville bare påpeke "Går man imot det går man imot naturens gang" ;)

Lenke til kommentar

9491891[/snapback]

Mennesker er ikke planteetere nei. For optimal funksjonalitet er vi avhengige av enkelte stoffer man finner mye av i kjøtt (kreatin, enkelte aminosyrer, en del typer fett, osv.). Vi har et fordøyelsessystem som takler kjøtt, mens vi ikke har enzymer til å kunne fordøye f.eks. gress. Vi har også tenner laget for å rive i kjøtt, mose det, osv.
Lenke til kommentar
Mennesker er ikke planteetere nei. For optimal funksjonalitet er vi avhengige av enkelte stoffer man finner mye av i kjøtt (kreatin, enkelte aminosyrer, en del typer fett, osv.). Vi har et fordøyelsessystem som takler kjøtt, mens vi ikke har enzymer til å kunne fordøye f.eks. gress. Vi har også tenner laget for å rive i kjøtt, mose det, osv.

9493268[/snapback]

Er ganske sikker på at jeg leste at mennesker egentlig er planteetere.

Men når jeg tenker meg om så kan det være i en eller annen vegetarianertråd her på forumet jeg har lest det :p

Så det kan godt være jeg tar feil :)

Endret av cp-nilsen
Lenke til kommentar

Det er jo helt meningsløst at denne diskusjonen har spora av til hvor store hjerner hvaler har kontra kyllinger. Så lenge hvalfangsten er lovlig, så kan man gjerne like eller ikke like den, men dersom man har et brennende ønske om å få satt en stopper for det så bør man heller begynne å arbeide på et politisk plan.

Å senke en hvalskute er nok bare et desperat forsøk på å få oppmerksomhet. Og hvalskuta er nok snart flytende igjen, så noen hval-liv er uansett ikke spart.

At en fyr som jobber på et slakteri driver å argumenterer mot hvalfangst er jo i beste fall patetisk. Hvalen er fri hele livet frem til den får en harpun gjennom hjernen. De fleste andre dyr vi spiser blir alet opp ene og alene med slakt som hensikt.

Jeg liker hvalkjøtt, men om Norge finner på å forby fangsten så kommer ikke jeg til å gå i fakkeltog for det. Det jeg synes vi skal diskutere her er metodene.

Aksepterer vi at slike sabotasjehandlinger finner sted på Norsk jord mot folks eiendom?

Lenke til kommentar
Det er jo helt meningsløst at denne diskusjonen har spora av til hvor store hjerner hvaler har kontra kyllinger. Så lenge hvalfangsten er lovlig, så kan man gjerne like eller ikke like den, men dersom man har et brennende ønske om å få satt en stopper for det så bør man heller begynne å arbeide på et politisk plan.

Å senke en hvalskute er nok bare et desperat forsøk på å få oppmerksomhet. Og hvalskuta er nok snart flytende igjen, så noen hval-liv er uansett ikke spart.

At en fyr som jobber på et slakteri driver å argumenterer mot hvalfangst er jo i beste fall patetisk. Hvalen er fri hele livet frem til den får en harpun gjennom hjernen. De fleste andre dyr vi spiser blir alet opp ene og alene med slakt som hensikt.

Jeg liker hvalkjøtt, men om Norge finner på å forby fangsten så kommer ikke jeg til å gå i fakkeltog for det. Det jeg synes vi skal diskutere her er metodene.

Aksepterer vi at slike sabotasjehandlinger finner sted på Norsk jord mot folks eiendom?

9495319[/snapback]

Helt enig,debatten har sporet av.

Og nei vi bør ikke akseptere slie "terrorhandlinger" på norsk jord, denne gangen var det en båt,neste gang ligger det muligens noen og sover i en slik båt, det kan være sabotasje mot et kjøretøy fordi noen ikke liker hva de transporterer og handlingene til slike syke folk kan få uante konsekvenser uansett hva de saboterer .

Lenke til kommentar

Må si meg enig i de som er mot slike handlinger, dette er i beste fall misforstått dyrevern.

Jeg kaller det hærverk og pøbelstreker og bør straffes også erstatningsmessig.

Når det gjelder menneskets føde har vi mer eller mindre alltid vært altetere, at det å spise kjøtt og fisk er i mot menneskets natur er feil.

Eskimoer og Inuitter har i ( evigheter ) hatt kjøtt og fisk som basisføde, innimellom spiste de lav og mose kokt ( avkok ).

Disse betegnes da vitterlig som urbefolkninger.

Lenke til kommentar

I ære av Toro2 syntes jeg vi skal gi alle dyr IQ-tester før vi dreper de.

Alle mennesker under 60 i IQ vil nå bli slaktet for kjøtt, mens smarte kyr vil bli trent som systemutviklere for Microsoft.

Edit: Klokka er 6, og "i ære av" er en frekk fornorsking av "In honor of". Jeg er trøtt, ok?

Endret av tofagerl
Lenke til kommentar

Jeg synes på en måte hvalfangst er like tåpelig som all annen jakt, men om det er med hvalen som med dyra på landjorda at de jaktes på for å forhindre overpopulasjon av bestanden (vel, det er det jeg tror er hovedgrunnen for jakt, selv om det sikkert ikke er det, ikke ødelegg noe for meg ved å røpe det, jeg vil ikke tro at mennesker springer rundt i skog og mark og skyter dyr bare for å få ut sin trang til å drepe, eller for å konkurrere om hvem som feller den største og flotteste), så er det vel på en måte greit.

Men likevel er jeg mer i mot hvalfangst enn annen jakt.

La hvalen leve (men det bør finnes bedre måter enn å ødelegge annen manns eiendom ved å senke skipene deres, saboter heller våpnene)

Lenke til kommentar
Jeg synes på en måte hvalfangst er like tåpelig som all annen jakt.

9499130[/snapback]

Hvordan i svarte, innerste, helvete, er jakt tåpelig? Jeg kommer ikke på noen mer human måte å avlive dyr på.

Ta hjortejakten f.eks, vi skyter ikke hjort for å få utløp av en inhumandrapslyst, eller leke soldat i skogen, vi skyter hjort hovedsaklig pga.

A) Kjøttet er mat.

B) Bestanden må holdes nede.

Om ikke vi holder bestanden nede, vil dyrene dø av sult. Hva skal vi ellers gjøre? Lets face it; Det er ikke nok mat til hjorten pr dags dato heller. Her i bygda, forer vi hjorten om vinteren, til tross for det, er det fortsatt dyr som dør av sult.

Om bestanden ikke blir holdt nede, vil den bli for stor, dyr vil sulte og sykdommer sprer seg lettere. Er sykdommer ikke ett av naturens redskaper til å holde alt for store bestander nede, kansje?

Lenke til kommentar

Glem ikke "... aksjonen ble gjennomført for å feire at den kommersielle hvalfangsten på Island nå er slutt."

De hadde jo endelig fått en slutt på dette, hvorfor provosere?

Edit: Klokka er 6, og "i ære av" er en frekk fornorsking av "In honor of". Jeg er trøtt, ok?

9498112[/snapback]

"Til ære for", så vet du det til neste gang. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...