Gå til innhold

senking av norsk hvalskute.

toro6

Anbefalte innlegg

så du ser ingen forskjell på en majestetisk hval og en dum okse?

9487622[/snapback]

Så oksen er DUM og hvalen majestetisk...? Derfor er dreping av hval dumt og dreping av okse greit? Det var årets tynneste forklaring!

9487636[/snapback]

har dårlig tid sier jeg, jo :)

la meg se.. hvorfor i all verden skal du dra milevis ut på havet for å slakte havets kanskje smarteste dyr, når et av verdens beste matdyr, bare står der og spiser drøv??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trenger ikke dra milevis utpå havet for å fange hval. De svømmer inn i fjordene våre også. Mener du det er mer humant å la de sulte ihjel etter at vi, russerne og andre har hatt overfiske i havet slik at det ikke er mat nok til å opprettholde den store bestanden?

Endret av valentino
Lenke til kommentar

Hvis noen ønsker å kritisere norsk hvalfangst bør de først sette seg inn i hvordan dette styres. Vil anbefale alle å lese gjennom følgende

http://www.okokrim.no/aktuelt_arkiv/miljok...-2-3/page8.html

sakset ut kanskje det mest aktuelle

Fangstkontroll

Vågehvalfangsten er nøye regulert og kontrollert utover selve kvotebestemmelsene. Det er detaljerte regler om fangststed, fangsttid og fangstmetoder. Om bord i alle fangstbåter skal det også være hvalfangstinspektører. Alle disse har veterinærutdanning. De skal observere at fangst og avlivning skjer etter dyrevernmessige forskrifter. De har ingen utøvende myndighet under fangsten, men avlegger rapport til Fiskeridirektoratet. Internasjonale hensyn og forpliktelser er den vesentlige del av begrunnelsen for inspektørordningen. Etter kystvaktloven § 21, jfr § 9 har kystvakten begrenset politimyndighet i forhold til regler om hvalfangst. I indre farvann og på sjøterritoriet (innenfor 4 n mil) utøver også det enkelte politidistrikt politimyndighet på vanlig måte.

Det som kanskje er mest synn er:

Eksport av hvalprodukter er for tiden ikke tillatt. Dette er med å gjør fangstens lønnsomhet usikker. Ferskt spekk ville trolig blitt betalt med fra 40 til 70 kr pr kilo i det japanske markedet. Solgt i Norge mottar fangerne 10 øre pr kilo. Det er således salg av hvalkjøtt innenlands som i hovedsak gir det økonomiske grunnlag for norsk hvalfangst i dag.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

9487622[/snapback]

Så oksen er DUM og hvalen majestetisk...? Derfor er dreping av hval dumt og dreping av okse greit? Det var årets tynneste forklaring!

9487636[/snapback]

la meg se.. hvorfor i all verden skal du dra milevis ut på havet for å slakte havets kanskje smarteste dyr, når et av verdens beste matdyr, bare står der og spiser drøv??

9487695[/snapback]

Vel, hva som er verdens beste matdyr er jo en smaksak. De som kjøper hval liker det tydeligvis, og de som fanger hval er fornøyd for det gir de en jobb.

Så det er det at hvalen er smart som gjør at du er imot hvalfangst? Eller er det det at du føler det er mye reising på havet for å fange den?

Lenke til kommentar
har dårlig tid sier jeg, jo  :)

la meg se..  hvorfor i all verden skal du dra milevis ut på havet for å slakte havets kanskje smarteste dyr, når et av verdens beste matdyr, bare står der og spiser drøv??

9487695[/snapback]

Men å svare på postene etterpå, det er intet problem? ;)

Jeg må si meg enig med resten her at det var en vanvittig dårlig begrunnelse.

Lenke til kommentar
http://nyheter.vg.no/nyheter/artikkel.php?artid=162856

fett! endelig!

9487365[/snapback]

Hva er fett her :cry:

Dette er ikke mindre enn sykt og om det stemmer så må det være svært syke mennesker som utfører slikt.

Fra tidenes morgen har mennesket levd av naturen og her høster man av naturen, så kommer de noen syke aktivister og skal stoppe dette og etter ugjærningen er de sikkert innom en fastfood sjappe og stapper i seg.

Det blir så dumt,for om en var dyreværner så skydde man jo alt kjøtt som ikke kom fra ville dyr som pesten,for her kan en snakke om dyremisshandling.

For vis meg det dyret som er skapt for fangenskap,som er skapt for å tvangsfores,genmanipuleres osv osv for at vi skal fråtse i dem etterpå :no:

Slike folk som dette aner ikke hva det dreier seg om og er neppe intrisert heller,de søker bare en grunn for/unnskyldning for å lage til spetakkel og hersk :thumbdown:

Lenke til kommentar
jeg var dum som sa det jeg sa på dette tidspunktet, ettersom jeg trenger et par på puta, men dere skal få svar.

"Kan du utdype hvorfor det er galt å drepe hval for å spise den, når det er ok å spise okse"

men, denne oksen er jo halve poenget. hvorfor spise hval når du kan spise okse? eller gris? eller kylling? (lol, jeg jobber faktisk på Prior)

jeg blir nesten kristen når jeg ser en kylling. et kjempegodt dyr med vinger som ikke funker! man skulle tro de ble plassert her av Gud, så vi skulle la de hvalene være i fred.

er mennesket utrydningstruet? nei, men vi spiser jo ikke folk for det. vel, noen gjør visst det, men det veldig galt..

9487622[/snapback]

Om du jobber på prior så burde du tie i denne saken,hvalen lever i frihet og noen få eksemplarer blir humant avlivet,du kan vel neppe si det samme om kyllingene som er presset sammen i et bur,blir hengt levende opp etter bena menst en maskin forhåpentligvis kutter hode av dem, er det en som kommer litt skjevt så slites den i stykker.

Jo jeg kjenner folk som har jobbet på slike slakteri og sluttet grunnet den grusomme behandlingen dyr utsettes for. :thumbdown:

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

9487622[/snapback]

9487636[/snapback]

9487695[/snapback]

Har du oppskriften på hvordan man får oksen til å smake av hvalkjøtt?

Lenke til kommentar

9487622[/snapback]

9487636[/snapback]

9487695[/snapback]

Har du oppskriften på hvordan man får oksen til å smake av hvalkjøtt?

9488075[/snapback]

sorry, skjønte ikke helt hva du mente? jeg sitter og grubler, men får ikke til!

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke hva som er galt med hvalfangst, så lenge dyret ikke er i ferd med å bli utryddet.

9487470[/snapback]

Fordi vi har en nasjon over dammen med "miljøvernaktivister" som har sett Free Willy en gang for mye, og derfor hater alle nasjoner som lovliggjør jakt på de stakkers dyrene.

Lenke til kommentar
Fordi vi har en nasjon over dammen med "miljøvernaktivister" som har sett Free Willy en gang for mye, og derfor hater alle nasjoner som lovliggjør jakt på de stakkers dyrene.

9488146[/snapback]

Dette stemmer ikke helt overens med det jeg har forstått. Willy er vel en spekkhugger og de jakter vi ikke på. Vi liker diverse andre hvaler.

Rett meg gjerne om jeg tar feil.

Lenke til kommentar

9488146[/snapback]

Dette stemmer ikke helt overens med det jeg har forstått. Willy er vel en spekkhugger og de jakter vi ikke på. Vi liker diverse andre hvaler.

Rett meg gjerne om jeg tar feil.

9488169[/snapback]

Poenget er at de over there ikke vet hva de driver på med og langt mindre klarer å skille en spekkhogger fra en annen hvalart.

Jeg har forresten hatt gleden av å være med på å grille hvalkjøtt og servere dette for amrikanske turister,det var helt nydelig syntes de helt til vi med et salig glis rundt kjeften fortalte dem hva de spiste :!:

Lenke til kommentar
jeg var dum som sa det jeg sa på dette tidspunktet, ettersom jeg trenger et par på puta, men dere skal få svar.

"Kan du utdype hvorfor det er galt å drepe hval for å spise den, når det er ok å spise okse"

men, denne oksen er jo halve poenget. hvorfor spise hval når du kan spise okse? eller gris? eller kylling? (lol, jeg jobber faktisk på Prior)

jeg blir nesten kristen når jeg ser en kylling. et kjempegodt dyr med vinger som ikke funker! man skulle tro de ble plassert her av Gud, så vi skulle la de hvalene være i fred.

er mennesket utrydningstruet? nei, men vi spiser jo ikke folk for det. vel, noen gjør visst det, men det veldig galt..

9487622[/snapback]

Om du jobber på prior så burde du tie i denne saken,hvalen lever i frihet og noen få eksemplarer blir humant avlivet,du kan vel neppe si det samme om kyllingene som er presset sammen i et bur,blir hengt levende opp etter bena menst en maskin forhåpentligvis kutter hode av dem, er det en som kommer litt skjevt så slites den i stykker.

Jo jeg kjenner folk som har jobbet på slike slakteri og sluttet grunnet den grusomme behandlingen dyr utsettes for. :thumbdown:

9487945[/snapback]

glad du tok det opp.

du snakker om gamle Prior (Nortura, nå om dagen). I dag blir dyra gasset ihjel.

DOG! er jeg ikke særlig stolt av å jobbe der. turen fram til gassen er nok ikke no særlig hyggelig. presset sammen i små kasser.. i vinter kommer mange dyr til å fryse ihjel. i sommer er det varmen som tar knekken på de.. eller når en klønete truckfører mister de i bakken! (dæven, jeg har nesten klart det et par ganger)

desverre er det dårlig med jobber i denne lille bygda. og jeg må jo ha kjøtt på bordet :)

også var det forskjellen på dyra, igjen.. du trenger en pinsett for å få tak i hjernen til en kylling. ikke mye aktivitet oppi der.

Lenke til kommentar
Mennesket er kjøttetere. Går man imot det går man imot naturens gang.

Man sier ikke til en isbjørn at han ikke skal få spise pingviner?

9488229[/snapback]

min gode mann, naturens gang regna ikke med menneskeheten.

hadde det ikke vært for oss, ville planeten vært perfekt.

Lenke til kommentar
Mener du at det er akseptabelt å blåse ting i luften fordi du ikke liker hvalfangst? Så jeg skal gå å sprenge ett hotell fordi jeg ikke liker Hotell Cæsar? Omtrentlig like saklig som du er.

9487953[/snapback]

lol, kan du fortelle meg nøyaktig hvor mange liv Hotell Cæsar har tatt?

du er klar over at skyteepisoden var skuespill?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...