cruelphotography Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 Vært på mausundvær (en øy med 250 innbyggere) sammen med resten av lærlingene i studio g =) Måtte tilfeldige folk på øya som vi tok bilde av i deres naturlige omgivelser, og med stortsett bare naturlig lys (though, noen brukte en del blitz, men følte ikke det var "rett" her) ^^ Sorry for at det er så mange bilder, håper folk tar seg tid til iaf en 2 - 3 i litt størreversjon Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 Nok en bildekritikk med mange bilder. Er det ikke på tide med en egen kategori for portfolier? Jeg velger å se på bildene som en helhet, da de fortjener det Tror jeg ville valgt kun farger eller sort-hvitt; dvs ikke blande. Bilde 2, 3 og 4 fungerer best, da du får med omgivelsene også. Jeg likte bilde 2 best - desverre ble det litt lyst og personen er ikke 100% skarp. Men bakgrunnen ble veldig bra. Tom Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 Veldig flotte portretter, men som Tom sier ville det vært bedre å fjerne et par så det er lettere å gi kritikk. Jeg likte også nummer to best, utrolig fint miljø og bakgrunn, samt blikket på mannen. Litt synd at det kunne vært litt skarpere, spesielt hånda. Ellers herlig! De andre er også fine. Lenke til kommentar
Lars! Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 Eg tykjer nummer 5 er eit spanande bilete. Den gammaldagse sykkelen og elektrisitetsstolpane gir biletet ein litt gammaldags stil, men for at det skal fungere tykkjer eg at bosspannet og bilen i bakgrunnen burde vekk. Lenke til kommentar
si Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 Mausundværingene ser ut som trivelige folk, fikk nesten lyst å flytte dit! Har ikke peiling på portretter sånn teknisk, men føler vi kommer mest inn på personene i nr to og tre. Ikke bare fordi bildene er tatt tett på, men de har sånne åpne og gode smil, liksom. Du har tydeligvis fått dem til å trives foran kamera. Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 (endret) Jeg er fan av portretter, og da spesielt portretter av folk som enten har et utseende som plasserer dem litt utenfor det "normale", eller folk som lever og gjør ting slik som de fleste av oss urbaniserte og industrialiserte moderne mennesker ikke gjør lengre. Med det utgangspunktet synes jeg for det første at bilde 1 ble litt interessant. Det var kanskje ikke så flatterende som det kunne ha vært for hun som ble avbildet, men det gav meg en slags Diane Arbus light følelse. Da tenker jeg for eksempel på det bildet hun i sin tid tok av barnet med lekevåpenet. Bilde nr 2 og 3 (og litt 4) gir meg en slags tanke om at det var disse, denne generasjonen, som bygde Norge slik vi kjenner det i dag. En sort mennesker jeg gjerne skulle ønske jeg kunne lære meg å leve opp til. Folk som har en helt vanlig jobb. En jobb som er den samme i dag, men som de gjør fordi at de ikke lar seg dreie mot å kreve stadig utvikling i jobben sin. Ikke sånn som meg, som tidligere har blitt lei av mine jobber etter to-tre år eller noe slikt i dem. Bilde nr 5 gav meg en følelse av en litt svunnen tid. En tid da ting var mer uskyldig. Bilen tar ikke opp så mye av min oppmerksomhet. To ting kunne ha gjort bildet til noe annet. Om bilen var vekke så ble det med ett veldig sånn "gode gamle dager" over det. Om bilen hadde vært av en mye heftigere type, sportsbil eller noe, og kanskje i en skrikende farge (rød?), mens mannen og sykkelen hadde vært i en mye dusere farge, kanskje olivengrønn, eller en blass kontrastfarge. Jeg vet ikke hva det heter, men man har primærfarger, noen komplimenterer hverandre, andre gjør det stikk motsatte. Om mannen hadde hatt noen slike farger som preget han, kunne man fått til et bilde som gav oss en følelse av det nye som stadig presser seg inn på de mest avsidesliggende steder, i motsetning til de som er vanemennesker og holder seg til "sånn som det var i gamle dager" Edit: Det jeg kunne ha tenkt meg, om du vil ha ideer til noen nye portretter, er bilder av mennesker med værbitte ansikter/hender. Bilder som fokuserte på det livet man kan lese i fjeset og på hendene deres. Et bilde som det ikke har lykkes meg å finne, men som jeg spesielt tenker på, er et bilde jeg har sett av en gammel kar som har drevet mye med giftslanger. Tror han hadde ett eller annet kallenavn. Et bilde som jeg spesielt hadde lyst på i stort format, var av hendene hans. Disse var blitt bitt av slanger svært mange ganger, og var krøkete og furete. Jeg kjenner ikke til Mausundvær, men om jeg ikke tipper helt feil, så vil jeg tro at fiske er noe de har drevet med lengre. Så, kanskje et bilde av hendene til en gammel fisker eller noe? Men som sagt, det var bare ønsker hvis og om du får denne muligheten igjen. Endret 14. september 2007 av Onkel Kompost Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Det er i og for seg greie bilder, men fotografisk finner jeg bare et par av dem interessante. Det eneste bildet jeg føler treffer både mht det fotografiske og selve innholdet er nr 3. Nr 1 er misslykket i følge meg, fordi det virker mer som et greit candid-shot, der personen i bildet ikke virker engasjert i det å bli fotografert i det hele tatt. Nr 2 er et greit portrett, på tross av at det rent kunstnerisk ikke er noe særlig å skrive hjem om. Nr 4 og 5 synes jeg ikke så mye om, selv om jeg liker portretter der det er en miljøskildring i bildet i tillegg. De virker litt oppstyltede på meg, men det med sykkelen er i alle fall et forsøk på å lage en kunstrerisk tolkning av motivet. Litt hummer og kanari altså, med bilde nr 3 som det definitivt beste. Hadde det vært litt mer kontakt mellom fotograf og objekt så hadde det blitt veldig bra, men det er en kritikk som kanskje er litt på sidelinjen i forhold til hensikten. Jeg synes det virker som om du er litt redd for å komme helt innpå de du portretterer, men det er godt mulig at jeg tar feil i den antagelsen. Noen gode idèer altså, og som pressebilder kunne de fleste fått godkjent karakter. dessverre er det kun nr 3 som får godkjent karakter fra meg. De øvrige er enten greie pressebilder for dagsavis, og i første tilfelle helt misslykket. Gode forsøk er det likevel, og det er fint å se at du også jobber utenfor studio. Folkene i bildene virker hyggelige, så jeg kan godt forstå kommentaren om at man kunne ønske seg å flytte dit. Lenke til kommentar
Eplekakespising Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Det er i og for seg greie bilder, men fotografisk finner jeg bare et par av dem interessante. Det eneste bildet jeg føler treffer både mht det fotografiske og selve innholdet er nr 3. Nr 1 er misslykket i følge meg, fordi det virker mer som et greit candid-shot, der personen i bildet ikke virker engasjert i det å bli fotografert i det hele tatt. Nr 2 er et greit portrett, på tross av at det rent kunstnerisk ikke er noe særlig å skrive hjem om. Nr 4 og 5 synes jeg ikke så mye om, selv om jeg liker portretter der det er en miljøskildring i bildet i tillegg. De virker litt oppstyltede på meg, men det med sykkelen er i alle fall et forsøk på å lage en kunstrerisk tolkning av motivet.Litt hummer og kanari altså, med bilde nr 3 som det definitivt beste. Hadde det vært litt mer kontakt mellom fotograf og objekt så hadde det blitt veldig bra, men det er en kritikk som kanskje er litt på sidelinjen i forhold til hensikten. Jeg synes det virker som om du er litt redd for å komme helt innpå de du portretterer, men det er godt mulig at jeg tar feil i den antagelsen. Noen gode idèer altså, og som pressebilder kunne de fleste fått godkjent karakter. dessverre er det kun nr 3 som får godkjent karakter fra meg. De øvrige er enten greie pressebilder for dagsavis, og i første tilfelle helt misslykket. Gode forsøk er det likevel, og det er fint å se at du også jobber utenfor studio. Folkene i bildene virker hyggelige, så jeg kan godt forstå kommentaren om at man kunne ønske seg å flytte dit. 9501222[/snapback] Føyer meg på her og er helt enig, tenkte akkurat det samme sånn ca. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå