Xuriken Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 Så, jeg har allerede hatt et innlegg på dette forumet, hvor jeg har trengt hjelp for en data, vel, den samme dataen har et lite problem. Som topicen sier, hvis jeg rører dataen for mye, eller slår den (man skal jo ikke slå en data, men dataen skal heller ikke fryses) så fryser dataen. dette kan kontrolleres så lenge jeg ikke rører den for mye (plugger i jack kabler, eller skifter på keyboard), men det begynner å bli kroniskt. Er det noen som kanskje vet hvordan dette fikses? Dataen er bygd selv (første jeg har bygd) og jeg kan tenke meg at det er min feil for at dette skjer. PS: jeg har ingen løse skruer inne i dataen.. men det er veldig mange kabler der. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 Hva slags "data" er dette, som du driver og slår på? Det kan jo være et problem med "vakkelkontakt" i en eller annen plugg eller RAM-brikke, eller grafikkkort, eller ... dvs. at pluggen/brikken/kortet ikke sitter godt fast, og at den minste lille bevegelse bryter kontakten og skaper de problemene du opplever. Vær også klar over at du normalt ikke kan plugge ut og inn kabler på maskinen mens den er i bruk, bortsett fra USB og denslags som er designet for det. Lyd-pluggene er som regel også greie, men både mus og tastatur (hvis du bruker PS/2-kontaktene) vil skape trøbbel dersom du plugger dem ut og inn igjen. Da "fryser" maskinen, i den forstand at den ikke reagerer på tastetrykk og musebevegelser. Lenke til kommentar
Xuriken Skrevet 13. september 2007 Forfatter Del Skrevet 13. september 2007 (endret) Hva slags "data" er dette, som du driver og slår på? Det kan jo være et problem med "vakkelkontakt" i en eller annen plugg eller RAM-brikke, eller grafikkkort, eller ... dvs. at pluggen/brikken/kortet ikke sitter godt fast, og at den minste lille bevegelse bryter kontakten og skaper de problemene du opplever. Vær også klar over at du normalt ikke kan plugge ut og inn kabler på maskinen mens den er i bruk, bortsett fra USB og denslags som er designet for det. Lyd-pluggene er som regel også greie, men både mus og tastatur (hvis du bruker PS/2-kontaktene) vil skape trøbbel dersom du plugger dem ut og inn igjen. Da "fryser" maskinen, i den forstand at den ikke reagerer på tastetrykk og musebevegelser. 9487273[/snapback] hehe, det er ikke slik at jeg går rundt og slår på PCene mine, og jeg har USB tastatur/mus, og jeg bruker å være bak PC'en ofte (strøm klysen er der) Jeg skal sjekke om ram brikkene er godt nok i nå, og prøver igjen etterpå.. Takk for rask svar UPDATE: jeg har 4 ram brikke slots, og de er paret med en gul og en svart, og jeg flyttet de til å være på samme par, og så til at de satt skikkelig godt fast. Men det var heller ingen forandring. Skjermkortet, og lydkortet er skrudd på, og er ganske tight. kan det ha med CPU/goop/viften til CPUen? Endret 13. september 2007 av Xuriken Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 Hvilken strømforsyning har du? Jeg hadde Q-Tec strømforsyning i den forrige dataen min, og den oppførte seg på samme måte. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 kan det ha med CPU/goop/viften til CPUen? 9487317[/snapback] Det ville jo kunne bety temperatur-problemer (= for varm CPU), og da burde ting skje uten at du kom borti PC'en også. Men hvis CPU'en ikke sitter ordentlig fast i sokkelen sin ... kanskje? (Men da ville jeg nesten tro at den ikke ville virket i det hele tatt.) Lenke til kommentar
Mapster Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 Du burde sjekke strømkablene inni kabinettet, er ofte slik med billige strømforsyninger at molex-pluggene (kablene som går til hardisker/cdromer osv.) er ganske løse. Sjekk alle strømkabler at de har god kontakt... Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 Kan kanskje være harddisken som er nesten gåen, ånn at den ikke tåler noenting. Lenke til kommentar
Xuriken Skrevet 13. september 2007 Forfatter Del Skrevet 13. september 2007 (endret) Dataen er nå bare 3 uker gammel, eller kanskje litt mer. Strømforsyningen er en seasonic modell, ganske ny, tenker jeg. Harddisken, er jeg nesten sikker på ikke er gåen, eller noe galt med. Hmm... kanskje det har noe med en løs kontakt som treffer hovedkortet, og metallet på kontakten gjør noe dritt med hovedkortet? Ren gjetting her, men jeg har hatt sånn problem før.. UPDATE: noen andre ting som skjer: Hvis jeg har speakers koblett inn i mitt X-FI x-treme gamer (creative), og PCen fryser, begynner det å komme dritt mye skrike lyder ut av høytalerene. Musen sitt lys, og numlock lyset (og andre lys på musen/keyboardet) slår seg av når den fryser. Denne lyden kommer ikke når høytalerene er koblet til hovedkortet sin plug. Endret 14. september 2007 av Xuriken Lenke til kommentar
Xuriken Skrevet 16. september 2007 Forfatter Del Skrevet 16. september 2007 Først og fremst: Bump her er noe nytt: når dataen har nettopp startet opp (ikke en gang loadet windows) og jeg slår på den når den er sted, hvor det SER UT SOM man kan skrive (en liten strek som indikerer skriving blinker, nesten som på word, bare streken er en understrek som blinker) Så blinker denne forsatt, men dataen vil ikke starte opp, den bare står helt dønn stille, med den blinkene understreken. Litt dårlig forklart, men jeg håper dere fårstår. Hjelper dette? Lenke til kommentar
Xuriken Skrevet 17. september 2007 Forfatter Del Skrevet 17. september 2007 Er bumping lov? Eller betyr det ikke noe? Bump uansett .s Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Prøv med en annen disk. Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Demonter hele maskinen, og remonter, og pass på at alt sitter skikkelig underveis. Ellers er det _ikke_ lov med bump før etter 24 timer. Lenke til kommentar
Dingy Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 hvorfor slå og flytte så mye på den?... ikke at det skal ha noe å si, jeg hadde en stasjonær PC jeg bygde kabinett av spon plate, skrudde fast PSU og HD med patentbånd og kasta den baki bagasjen på bilen og hadde touch monitor på dashbordet, m.a.o. så skal en pc tåle godt med slå'ing og flytting.. beste gjetning er noe løst, eller kortslutning mellom HK og chassis. sjekk punktene HK monteres til kabinettet med, og sjekk om det er noen mulighet for at det kan ha blitt montert litt skeivt. ev. legg imellom noe ved alle skrue hullene (nok å ta litt papp/papir/helst plast) teip over hullene (på undersiden av HK) og bare snitt ett lite hull som skruen går gjennom Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 virker til og være jordingsfeil i maskinen, som han sier over, demonter alt.. Om det ikke er en OEM maskin da...da kontakter du support. Lenke til kommentar
Xuriken Skrevet 23. september 2007 Forfatter Del Skrevet 23. september 2007 jeg har tatt allt fra hverandre, tom cpu og hovedkortet, abselutt allt, men den fryser forsatt.. Noen andre ideer? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 1. Lever den inn på et verksted. 2. Selg delene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå