Brekke Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 Hei!! lurte bare på om xenon d2s k8000 fungerer på en audi a4 1,9 tdi eller om jeg må gå for en d2s k6000 ? takker for alle svar Mvh E.B Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 Hvilken Kelvin verdi en xenon pære har ingen betydning for om den går ann å bruke eller ikke bare den har rett sokkel. Men bare for å ha det sagt, å kjøre med 8000K eller 6000K vil føre til betraktelig redusert lysstyrke over de orginale pærene som er på 4300K-4700K. Kelvin verdien forteller hvilken fargetemperatur lyset har. Lenke til kommentar
tunam85 Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 Jeg synes 6000k er mye bedre enn 4300k.Har testa begge. Lenke til kommentar
blizz Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Her er en link til hvilken fargegjengivelse forskjellig kelvin vil gi http://www.hid.vg/ebay/image/kelvin.gif Ds2 er navnet på sokkelen til pæra. Ds2 6000k og 8000k, eller andre ds2 pærer generellt, vil passe. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Her er en link til hvilken fargegjengivelse forskjellig kelvin vil gihttp://www.hid.vg/ebay/image/kelvin.gif 9519581[/snapback] På tide at jeg kommenterer dette.,, Du kan ikke bruke denne skalaen for utladningslys, fordi utladningslys er ikke et materiale som brenner, men en lysbue som går igjennom gass. Det gir en helt annen karakteristikk på lyset. Fargetemperaturskalen angir hvor høy temperatur et materiale må varmes opp til for å oppnå den aktuelle fargen. Det gis da et lys som har en kontinuerlig gradering fra infrarødt, via rødt, grønt, blått og så til ultrafiolett. En utladningspære gir ikke et slikt lys, men har peaks på akkurat fiolett og grønt lys. Denne ikke-kontinuerlige graderingen gjør at kelvin-skalaen ikke gjelder for utladningslys, fordi det ikke finnes noen match i skalaen for det aktuelle lyset. Det som brukes når man angir fargetemperaturen på utladningspære er en tabell som viser de forskjellige fargene og hvilken fargetemperatur de ligger på. Ved å ta den aktuelle fargen, og så matche den mot den nærmeste fargen i tabellen får man verdien. Det i seg selv gir selvsagt en fullstendig gyldig sammenligningsgrunnlag når det gjelder lik lysteknologi, men er likevel ikke korrekt i forhold til kelvinskalen, og kan ikke sammenlignes mot dagslys. Du kan sammenligne forskjellige utladningspærer mot hverandre, f.eks 6000K og 8000K og si at 8000K er x farge i forhold til 6000K, men du kan ikke si at en 5500K utladningspære gir samme lys som dagslys. Grunnen til dette ligger i at dagslys er en fullstendig kontinuerlig fargegjengivelse. Alle farger fra og med infrarødt til ultrafiolett er fullstendig gradert. Dersom man tar denne skalaen: Så vil man finne like mye av det røde lyset på høyresiden, som man finner av det blå lyset mot høyre, samt like mye av alle andre farger imellom. Tar man en utladningspære så har den en karakteristikk som også er ganske jevn fordeling av lyset, MEN det er noen ekstremt høye peaks akkurat innenfor det fiolette området, mellom det fiolettet og blå området samt innenfor det røde området. Den høyste peaken ligger i fiolettområdet. Se følgende bilde på høyresiden: Siden alle disse ligger innenfor grunnfargene rød, grønn og blå vil øyet se det som hvitt, men det er ikke hvitt, fordi det favoriserer spesielle fargekombinasjoner fremfor de andre. Tar man et eksempel: En 12000K xenonpære. Ser man den i mørke, så ser den fiolett ut. (Ref. bildet nederst på denne siden: http://www.haugland.biz/xenon.php ). Tar man opp skalen over de forskjellige fargetemperaturene: så ser man veldig kjapt at det finnes ingen match som i det hele tatt er i nærheten av denne fiolettfargen. Hva gjør man da... joda, man tar nærmest match, som er i blåfargeområdet. I følge denne skalaen skal 12000K være blått, ikke fiolett, noe som da tydelig gjør det fullstendig bak mål å sammenligne denne typen lys mot dagslysskalaen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå