Osse Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 @simen Det der var som om jeg skulle sagt hva jeg mener på en høfflig og svært moderat måte, sån omtrent til kirkekaffen. Ble nesten rørt av se noe jeg er så inn i helvets ening med så vakkert formulert. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Ja, mannen i gata tenker irrasjonelt og kjøper ting som er dyre og dårlige. Trist at det går ut over de som selger ting billigere og bedre.Får bare håpe at media hjelper bedre til denne gangen med å knuse myter i stedet for å lage hype om nye, dyre og dårlige produkter. Mannen i gata hører tross alt en god del på media. 9496404[/snapback] Nå har vel Intelmaskinene i denne perioden vært konkuransedyktige på pris da og ledende på ytelse. Men ja det er ikke tvil om at media påvirker folks kjøpevaner . Lenke til kommentar
Osse Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Klokket ja, uklokket nei. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Klokket ja, uklokket nei. 9499045[/snapback] Hæ,mener du en core 2 yter dårligere enn en A64 eller en 64 X2 Lenke til kommentar
Osse Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 amd kan ikke konkurere verken klokket eller uklokket i highend. klokket slår c2d a64 lett. Uklokket i budsjett og mellomsegmentet gir amd fortsatt mest for penga. Skal du klokke glemmer en a64. uansett prisklasse. Snakker her pris vs pris, ikke mhz mot mhz. Men en med relativt mye datakunnkap sa vel noe sånt som dette. I en blintest merker du ikke forksjell. Lenke til kommentar
Quintero Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Jeg har omsider fått tid til å gå litt grundigere igjennom AMDs nye dokumenter, og uten å hverken ha lest alt, eller være sikker på noe, regner jeg nå med at de første utgavene av K10 ikke vil fungere sammen med DDR3-minne. En ting som gjør dette vanskeligere å tolke, er at guiden baserer seg på K10 som helhetlig CPU-generasjon, uten å alltid trekke klare skiller mellom de forskjellige soklene og segmentene. Her følger et lite utdrag av relevante opplysninger fra den nye BIOS-guiden: • Support for DDR2/DDR3 DIMMs in product variations.Denne opplysningen er jo sånn passe i det blå. Kanskje de mener "både og", men det kan like gjerne bety "enten/eller"... Each DRAM interface supports a 64-bit DDR2 or DDR3 registered or unbuffered DIMM channel....dette kan vel også tolkes begge veier, i likhet med sitatet over... BIOS reads the values encoded in the SPD ROM through the I/O hub, which obtains the information through a secondary device connected to the I/O hub through the SMBus. This secondary device communicates with the DIMM by means of the I2C bus. BIOS must determine the type of DRAM used on the DIMM in order to interpret the SPD byte values correctly as they differ greatly between DRR2 and DDR3. This information is available in byte 2 of the SPD in all DIMM devices.Dette punktet har jeg tidligere trukket frem som en tydelig indikasjon på at prosessorene vil støtte begge typer minne, i tillegg til at vi kan få se hovedkort med begge typer sloter. Isolert sett tolker jeg fremdeles dette avsnittet slik, for uten kombinert støtte ser jeg ingen grunn til at prosessoren må gjennom en prosess for å identifisere minnet, istedenfor å ganske enkelt bare programmere den ene støttede standarden inn i BIOS på hovedkortet... The DCTs support DDR2 DIMMs or DDR3 DIMMs. Products may be configurable between DDR2 and DDR3 operation.Dette er også et nokså uklart utsagt. Den første setningen tolker jeg ganske tydelig som "enten/eller", mens den andre setningen klart antyder at ihvertfall noen av prosessorene vil støtte begge deler. Men dette spørsmålet koker vel ned til hva de mener med "products" - er det bare prosessorer, eller hovedkort i tillegg? Og et viktigere punkt er vel hvorvidt dette gjelder de *første* batchene, eller om det kun gjelder fremtidige CPU-modeller som lanseres samtidig med socket AM3. Her haller jeg ganske klart mot sistenevnte. Some IO applications such as graphics may access system memory with many 32-byte transactions. In these cases, placing the DRAM controller into 32-byte burst mode may improve DRAM efficiency. When a DRAM controller is programmed for 128-bit logical DIMMs then only 64-byte bursts are supported. Her menes det utvilsomt at når man kjører i vanlig dualchannel, dvs at begge kanalene deler samme adresse-enheten og aksesseres i paralell, slik vi kjenner det idag, så vil det bare leses/skrives fire kolonner pr kanal pr kommando. Det presiseres ikke noe om minnestandard i denne sammenhengen, men dette punktet kan også vagt tolkes til at DDR3-støtten enda ikke er kommet. DDR3 støtter dobbel burst length sammenlignet med DDR2, men avviker riktignok fra normen i at minimum burst length ikke er uløselig sammenbundet med intern prefetch width. DDR3 kan altså støtte akkurat samme burst length som DDR2 (4 eller 8), tross dobbel intern bredde, og det kan også være hensiktsmessig å begrense denne til 4 for å gi mer finkornet kontroll over kolonne-håndteringen. Men jeg synes fortsatt det er en tanke påfallende at ikke 8 burst engang finnes som alternativ, for det kan gi bedre kommando-effektivitet (færre kollisjoner) og dermed høyere båndbredde. For desktop er vel det knapt noe argument, men dette dokumentet omhandler server-plattformene i like stor grad. ** Tabeller viser at AM3-prosessorer har litt flere aktive pinner, som regulerer DDR3 ODT-settings og MEMCLK disable. Ergo er det lite sannsynlig at AM2 (+) kan håndtere DDR3, for hvis denne støtten allerede var tilstede, hvorfor skulle de senere legge til CPU-pinner som er dedikerte til DDR3? Etter å ha tolket disse tildels uklare opplysningene, kan jeg liste følgende punkter som foreløpige "konklusjoner": * Det vil nok komme prosessorer som støtter begge minnestandarder, men neppe i første omgang. * Hvorvidt det kommer hovedkort med dobbel støtte er jeg nå rimelig usikker på, men hvis det blir aktuelt så gjelder det nok kun for desktop-plattformene. Det finnes brukbare argumenter for og imot begge deler, og noe av informasjonen virker dessuten ganske vagt definert. En liten mulighet er kanskje at de enda ikke har sluppet alle detaljene om DDR3, siden støtten fortsatt ligger et stykke frem i tid? Og hvis dette kommer så blir det neppe før lanseringen av socket AM3. * Jeg har før luftet idéen om at socket AM2+ og socket AM3 ville bli fysisk identiske, og det kan fortsatt stemme, selv om det virker irrelevant under forutsetningen at første CPU-batch ikke støtter DDR3. Det kommer altså frem i tabeller at AM3-prosessorer vil ha litt flere *aktive* pinner relatert til minneadressering. Det betyr ikke automatisk at de tilsvarende pinnene på AM2(+) (selve sokkelen) må være fysisk frakoblet, men det er sannsynlig. Og det betyr etter all sannsynlighet at de første CPU-utgavene ikke støtter DDR3. Så når de først har lansert AM3-prosessorer - som trolig støtter begge soklene og begge minnetypene - hvorfor skulle det da gi mening å kunne kombinere gamle AM2+-prosessorer med nye AM3 hovedkort og nytt DDR3-minne? De færreste ville nok sett hensikten i å skifte ut både HK og RAM bare for å dra en marginal fordel av å skifte over til DDR3, og litt nyere brikkesett... Det stikk motsatte, altså muligheten til å kunne oppgradere CPU uten å måtte skifte ut HK og DDR2, er tross alt det viktigste. Vet ikke om dette virket oppklarende, men jeg håper det Jeg føler å ha litt bedre overblikk etter å ha lest dokumentet grundigere, men mye synes fortsatt ganske tåkelagt... Lenke til kommentar
Uglegutt Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Er vel ikke så mye å si på dine konklusjoner Quintero. Slik du forstår det, så vil det på de hk der det er støtte for både DDR2 og DDR3 være biosen som avgjør hvilken type minne som brukes og ikke en egen funksjon på cpu? Ellers vil vel tiden vise hvordan de velger å gjøre det med am2+/am3 kompabilitet både på hk og cpu siden. Virker jo noe forvirrende per i dag. Lenke til kommentar
Quintero Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Slik du forstår det, så vil det på de hk der det er støtte for både DDR2 og DDR3 være biosen som avgjør hvilken type minne som brukes og ikke en egen funksjon på cpu?9586274[/snapback] Nja, jeg tolker det slik at prosessorene ikke vil støtte DDR3 før de går over til AM3 package. Siden det da skal innføres flere aktive pinner som er spesielt relaterte til DDR3 så kan vi vel nesten gå ut ifra at dette handler om et redesign av CPUens minnekontroller. Og da regner jeg samtidig med at prosessorene til AM3 vil støtte både DDR2 og DDR3, slik at man kan oppgradere CPU uten å måtte skifte eksisterende AM2 HK og DDR2. Uansett om det er snakk om prosessorer med kombinert støtte, eller hovedkort med begge typer sloter, tror jeg ikke noen av delene vil komme før AM3-prosessorene lanseres til neste år. Lenke til kommentar
Solefald Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 kortid får vi HK som støtter DDR3? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå