Kubin Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 "The Shock Doctrine" ( Naomi Klein ) The Rise Of Disaster Capitalism http://www.naomiklein.org/shock-doctrine/short-film ( 6 min ) A Film by Alfonso Cuarón and Naomi Klein, directed by Jonás Cuarón. ----------------- Kunne tenkt meg å få litt reaksjoner på denne kortfilmen. Helst skulle man vel ha visst litt mer om boka til Naomi Klein som snart kommer ut ( "The Shock Doctrine" ), men allerede denne korte filmsnutten gir inntrykk av at hun er inne på noe veldig vesentlig. Eller hur? Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Bare to ting jeg lurer på: - Hvilket sjokk var det Norge hadde da vi innførte privatiseringer à la det Storbritannia gjorde? - Hvorfor er det kun snakk om kapitalisme? Har ikke sosialisme alltid (tar høyde for unntak) blitt innført ved kupp eller revolusjon? Lenke til kommentar
KS Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 For en drittfilm! La oss være ærlig; dette er bare vrøvl. Nok engang har man radikalister på ytre venstre fløy som er sterkt negative til markedskreftene. Naomi Klein tilfører debatten ikke noe nytt annet enn å trekke sløret enda mer over fakta og bruker en krysskliping som ikke kan kalles annet enn useriøs. For noe avsindig tull. Lenke til kommentar
McFly Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 - Hvorfor er det kun snakk om kapitalisme? Har ikke sosialisme alltid (tar høyde for unntak) blitt innført ved kupp eller revolusjon? 9503157[/snapback] Jo, men med unntak av tilfeller hvor det har vært snakk om erobring av fremmed makt, så har kuppene og revolusjonene vært mot mer eller mindre diktatoriske regimer, selv om Venezuela kan bli et unntak om den regelen. Lenke til kommentar
Kubin Skrevet 18. september 2007 Forfatter Del Skrevet 18. september 2007 La oss være ærlig; dette er bare vrøvl. 9503612[/snapback] Kom over dette videoklippet, der Naomi Klein selv forklarer tankene som hun presenterer i boka. ( "The Shock Doctrine" ) http://www.youtube.com/watch?v=gSVyAnwWesQ ( 8 min ) Dette er veldig langt fra vrøvl. Det vi ser er et mønster som har utviklet seg. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 Skarp og velrettet kritikk i Dagbladet: Skolene i New Orleans trengte sjokkterapi Lenke til kommentar
Kubin Skrevet 28. september 2007 Forfatter Del Skrevet 28. september 2007 Skarp og velrettet kritikk i Dagbladet: 9593411[/snapback] Jeg vet ikke nok om skolene i New Orleans til å kommentere. Men det virker som Snoen har gode poeng rundt dette. Men Snoen angriper et bi-tema i ei bok som etter hva jeg forstår handler i hovedsak om Irak. Snoen sier ikke ett ord om Irak. Det er forståelig. For her har vi jo virkelig sett "The Shock Doctrine" i full utfoldelse. Her er det Salman Rushdie som kaller en spade for en spade. ( Om de sivile kontraktørene i Irak ) : "In the old days we called it pillage" http://www.youtube.com/watch?v=Zkbve0a8qlk ( 10 min ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå