Gå til innhold

Streame parabol via nettet med dreambox


Anbefalte innlegg

Hei. Vi ser etter løsninger for parabol på ei flåte. Problemet er at flåta driver fram og tilbake, og det gjør det derfor umulig med parabol på plass.

Men så har vi hørt om dreambox, og at den kan dele kanaler over internett.

 

Det vi kanskje tenkte var om vi kunne sette parabolen på landbasen, for så å sende signalene over internett til flåten. Hvordan gjøres dette, og er det mulig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei. Vi ser etter løsninger for parabol på ei flåte. Problemet er at flåta driver fram og tilbake, og det gjør det derfor umulig med parabol på plass.

Men så har vi hørt om dreambox, og at den kan dele kanaler over internett.

 

Det vi kanskje tenkte var om vi kunne sette parabolen på landbasen, for så å sende signalene over internett til flåten. Hvordan gjøres dette, og er det mulig?

9486962[/snapback]

 

Alternativet er parabol med gyro. Det finnes flere produsenter av slikt utstyr for båter. Sjekk båtmagasiner eller båtsider på internet.

Lenke til kommentar
Hei. Vi ser etter løsninger for parabol på ei flåte. Problemet er at flåta driver fram og tilbake, og det gjør det derfor umulig med parabol på plass.

Men så har vi hørt om dreambox, og at den kan dele kanaler over internett.

 

Det vi kanskje tenkte var om vi kunne sette parabolen på landbasen, for så å sende signalene over internett til flåten. Hvordan gjøres dette, og er det mulig?

9486962[/snapback]

 

Alternativet er parabol med gyro. Det finnes flere produsenter av slikt utstyr for båter. Sjekk båtmagasiner eller båtsider på internet.

9487337[/snapback]

Som er ganske dyrt om det er bare et par stk som skal ordne dette sammen. Nå er ikke jeg sikker på om du snakker om ei jolle, eller om det er på en større båt du har planlagt parabol. Snakk med skipper/rederi om dette. Vi hadde canal digital da jeg jobbet på sjøn.

 

Uansett om du var tenkt å streame tv over internett vil du være avhengig av en stabil linje på MINST 1mbps for å få noe serli kvalitet. Noe som så og si er umulig langt utpå havet.

Lenke til kommentar
For å benytte dreambox, må du fortsatt ha signalkabelen inn på dreamboxen....hvordan få til det om parabolen er i land? Internett blir kun benyttet istedt for de orginale kortene til canaldigital og viasat, dvs. at du har tilkoblet internett via kabel eller trådløst til dreambox.

9492206[/snapback]

 

Det du tenker på er cardsharing, som er noe helt annet (og forøvrig mot retningslinjene på forumet å diskutere) Det går ellers utmerket godt an å ha dreamboxen stående på land (med abonnement og kort i..) og streame selve videosignalene over nettverk (internett eller lokalnett). Har du en dreambox koblet opp mot en pc med nettverkskabel, så kan du se streamet "web-tv" på pc-skjermen. Man kan selvsagt skifte kanal etc. via web-interfacet på dreamboxen.

 

Du må ha installert en Active X-plugin for VLC media player for å få dette til å virke, og jeg er ikke sikker på båndbreddebehovet. 100Mbit lokalnett går i alle fall bra, sikkert 10Mbit også..

Du kan faktisk også ha en annen pc stående på land og omkode videostreamen slik at den krever mindre båndbredde (da selvsagt på bekostning av bildekvaliteten), men akkurat det er litt over mitt kompetansenivå å utføre/forklare. VLC media player har visst funksjoner for dette også, men jeg har ikke orket å sette meg inn i det...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
For å benytte dreambox, må du fortsatt ha signalkabelen inn på dreamboxen....hvordan få til det om parabolen er i land? Internett blir kun benyttet istedt for de orginale kortene til canaldigital og viasat, dvs. at du har tilkoblet internett via kabel eller trådløst til dreambox.

9492206[/snapback]

 

Det du tenker på er cardsharing, som er noe helt annet (og forøvrig mot retningslinjene på forumet å diskutere) Det går ellers utmerket godt an å ha dreamboxen stående på land (med abonnement og kort i..) og streame selve videosignalene over nettverk (internett eller lokalnett). Har du en dreambox koblet opp mot en pc med nettverkskabel, så kan du se streamet "web-tv" på pc-skjermen. Man kan selvsagt skifte kanal etc. via web-interfacet på dreamboxen.

 

Du må ha installert en Active X-plugin for VLC media player for å få dette til å virke, og jeg er ikke sikker på båndbreddebehovet. 100Mbit lokalnett går i alle fall bra, sikkert 10Mbit også..

Du kan faktisk også ha en annen pc stående på land og omkode videostreamen slik at den krever mindre båndbredde (da selvsagt på bekostning av bildekvaliteten), men akkurat det er litt over mitt kompetansenivå å utføre/forklare. VLC media player har visst funksjoner for dette også, men jeg har ikke orket å sette meg inn i det...

9506762[/snapback]

 

 

Har du dreambox så kan du sende tv signalene i ditt nettverk ved hjelp av vlc player og et lite program som heter VLC_stream net. Har det på min bærbare pc,og kan sitte trådløst og se tv.Kan også bytte kanaler vedhjelp av denne. Det blir en del forsinkelse,ca 10 sek.Så dette er ikke noe for zapping mellom kanaler. Ingenting ulovlig ved dette. For å få dette til så trenger du trådløs internett som rekker ut til "flåten",dreambox tilkoblet nettet.Har ikke forsøkt dette på større skjerm enn en 20" pc skjerm og det fungerte helt greit.

Lenke til kommentar

For stabil streaming direkte fra Dreambox må linjen være på 10-20Mbit (NRK-sendingen er på ca 8-9Mbit).

Hvis du ikke har så rask linje må du gjøre som frespo sier og ha en pc i nærheten av Dreamboxen som kan videreformidle streamingen fra Dreamboxen i en lavere bitrate.

 

Ellers har Viasat et produkt som heter Everywhere. Her benyttes en Slingbox til å gjøre den samme jobben. Dette vil da kun fungere for Viasats sendinger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...