OdinTroms Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 Min selvbygde PC har gått i stå, vel ett år gammel. Jeg er fullstendig amatør, og lister nå alt som kan være relevant: Grunnlegende data: Kabinett AC Silentium T1 Prosessor: AMD Athlon 64 3500+ AM2 Hovedkort: MSI K9 Neo Grafikk-kort: GeForce7600 GS Extreme Minne:GEIL DDR2-667 1 GB (2 x 512) Harddisk: Hitachi eskstar t7 K250, 250GB SATA DVD/CD: NEC ND-4551 Microsoft WinXP ME Får ikke startet OS, kommer ikke forbi startvinduet, som lister opp prosessor og tester enhetene. Får vanlige meldinger som: Auto-Detecting Pri Master ATAPI CD Rom Auto-Detecting 3rd Master IDE Hard disk Auto-Detecting USB Mass storage devices 00 USB Mass storage deviced found and conficured Så blinker skjermen i svart, før samme skjermbildet kommer tilbake, med følgende melding nederst: A: Drive error Press F1 to resume De første dagene jeg trykte F1 kom jeg videre, og windows startet som vanlig. Men så fungerte dette ikke lenger. ComputerCity i Sandvika mente dette hørtes ut som diskkræsj, og solgte meg en ny Seagate Barracuda-disk. Den har jeg nå montert, og lastet inn OS. Men jeg får samme F1-feilmelding etter oppstart. Trykker jeg F1 kommer jeg videre, men dette får meg til å tro at det ikke er disken som er feil. Håper det, for den inneholder dessverre mye uerstattelig data. (Har kjøpt en ekstern MyBook nå, men det var vel i seneste laget....) Håper noen har en ide om hva som er feil! Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 Du bør ikke ha USB disk tilkoblet når du booter, da skjer det ofte at BIOS bare blir stående. Vet dog ikke om det har noen sammenheng med den "F1" meldingen. Lenke til kommentar
InsertNumLock Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 Det første som slår meg er A:, A: henviser som regel til floppy.. Sjekk at du ikke har noen floppy stående i. Og hvist du ikke har floppy prøv å disable i BIOS.. Lenke til kommentar
OdinTroms Skrevet 13. september 2007 Forfatter Del Skrevet 13. september 2007 Har ikke noen floppy-stasjon, og synes det er rart at denne "A: Drive error" plutselig kommer opp av seg selv. Trodde jeg hadde disablet i BIOS, men skal starte opp og sjekke. Vedr. USB: har diverde USB-porter i bruk, men ikke lagringsenheter. Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 Har samme Hovedkort, og har hatt samme problem. Disable Foppy i BIOS, så skal den saken være løst.. Var i det minste det for meg. Når det gjelder USB enheter, så er det ingen fare siden dette hovedkortet støtter å boote fra ekstern lagringsmedia. Enkelte HK har ikke denne støtten, og er derfor bootingen stopper opp om man til eksempel har en ekstern harddisk koblet til USB porten. Lenke til kommentar
OdinTroms Skrevet 13. september 2007 Forfatter Del Skrevet 13. september 2007 Da gjorde jeg følgende: Disablet floppy i BIOS Teststartet, feilmeldingen var borte. Så byttet jeg tilbake til min gamle harddisk med mine umistelige data Startet på nytt, sjekket BIOS, her var Floppy allerede disablet, men det var vel det jeg nettopp gjorde? (M.a.o.: denne innstillingen følger vel ikke harddisken, men ligger i hovedkortet?) Nå gikk oppstart med min gamle disk problemfritt, og jeg er i ferd med å sikkerhetskopiere bildene mine til min nye MyBook. Fikk i alle fall et spark bak til å sikkerhetskopiere, men sitter også igjen med en ubrukt 320GB Seagate Barracuda... Skulle spurt om råd på Hardwareforum med en gang, 100 takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå