Gå til innhold

TEST: Linux på Playstation 3

Anbefalte innlegg

Her tømmer jeg sjela mi, og donerer tastatur og mus til deg en hel helg, så får jeg ikke en takk engang ? :p

Ser ut som om dette er noe jeg kommer til å holde meg unna ja. Ikke det at jeg skal ha meg PS3 uansett XD

9487216[/snapback]

ehm... takk for tastatur og mus ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det med oppløsninga kan være ett problem med dårlig detektering fra x.org sin side, noe som fører til at mulige alternativ ikke dukker opp.

i teorien skal vel brikker i skjermen fortelle hvilke oppløsninger og slikt som er støttet, men dette er vist i beste fall upålitelig, og i verste fall direkte misvisende (tror jeg leste noe om at apple hadde fått passet påskrevet angående noe sånt).

Lenke til kommentar

Er det noen som vet sikkert om Yellow dog linux støtter flere skjermoppløsninger enn ubuntu? Har nemmlig ubuntu installert på ps3en min, men det blir aldri brukt pga låst oppløsning på "etellerannet x noe" har motsatt problem enn hardware.no da jeg sliter med alt for lav oppløsning. Bruker forøvrig dvi-inngangen på min gamle 42" Plasma som ikke støtter HDCP (derfor får jeg bare SD-oppløsning)

Lenke til kommentar

Ble litt skuffet nå, hadde sett frem til å kunne installere Linux på en PS3 for å bruke den som mediasenter. Men etter å ha lest testen her så er jeg i tvil om det noen gang vil bra nok. Får håpe Sony fjerner sperrene som er lagt inn ihvertfall.

OFF TOPIC:

Hvilke specs er det ps3 har av hardware? ; D 8 kjerne CPU, 256mb ram, og noe lignende Geforce 7950gt? mmh.. Rart konsollen kan dra spill så mye bedre en en pc, er det fordi den ikke har et stort operativ system og klundre med?

9487092[/snapback]

Som kilik sier, så er grunnen til at PS3 og andre konsoller kan kjøre spill så bra på så svak hardware optimalisering av spillene. Men så skal det også sies at konsoller aldri har vært i nærheten av å kunne kjøre spill med like heftig grafikk som på pc. Fordelen med konsoll er at man får svært bra grafikk for en liten sum penger sammenlignet med en rå gamer pc.

Lenke til kommentar
Er det noen som vet sikkert om Yellow dog linux støtter flere skjermoppløsninger enn ubuntu? Har nemmlig ubuntu installert på ps3en min, men det blir aldri brukt pga låst oppløsning på "etellerannet x noe" har motsatt problem enn hardware.no da jeg sliter med alt for lav oppløsning. Bruker forøvrig dvi-inngangen på min gamle 42" Plasma som ikke støtter HDCP (derfor får jeg bare SD-oppløsning)

9488413[/snapback]

Som sagt tidligere...

YDL har et verktøy med seg som lar deg endre på oppløsningene til alle normale HD oppløsninger.

Legger med en tabel som sier hva den støtter..

Version: 1.00
Usage: ps3videomode [options] [parameters]

ps3videomode - show and modify video settings

OPTIONS
--help,  -h
--video, -v 
--rgb,   -r RGB color space
--full,  -f full screen mode
--dither,-d dither ON

video parameters:
  0:auto mode 
  YUV
  60Hz 1:480i 2:480p 3:720p 4:1080i  5:1080p
  50Hz 6:576i 7:576p 8:720p 9:1080i 10:1080p
  RGB
  vesa 11:WXGA 12:SXGA 13WUXGA
  60Hz 33:480i 34:480p 35:720p 36:1080i 37:1080p
  50Hz 38:576i 39:576p 40:720p 41:1080i 42:1080p

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Var det Linux som hindret å sette annen oppløsning?

Som andre såvidt har nevnt her kan du sette en rekke oppløsninger og refresh rates på skjermen, men i motsetning til Linux på en vanlig pc må dette gjøres i boot fila på ps3'en.

Når det gjelder at man ikke får full skjerm(svart ramme rundt bildet), ligger det en rekke guider på nettet for hvordan man skal kunne løse dette. En del litt dyrer hd tv'er har også en funksjon slik at du kan justere dette på tv'en. Om du ikke har dette må du desverre kompilere kernelen din på nytt, hvordan dette løses finner du flere steder på nett...

Lenke til kommentar
Ble litt skuffet nå, hadde sett frem til å kunne installere Linux på en PS3 for å bruke den som mediasenter. Men etter å ha lest testen her så er jeg i tvil om det noen gang vil bra nok. Får håpe Sony fjerner sperrene som er lagt inn ihvertfall.
Mulig vi leste testen forskjellig, men slik jeg så det kjørte den et fullt OS, og hadde ingen problemer med vanlig video på mplayer, det holder i massevis til et mediesenter. HD materiale er derimot avhengig av at noen utnytter SPE'ene, det kan være trøblete selv på en middels desktop PC. Sony vil nok ikke fjerne sperren på GPU med det første fordi det er viktig å tjene penger på spillene. PS3 er god på spill på tross av Cell, det er GPU'en som drar lasset.
Som kilik sier, så er grunnen til at PS3 og andre konsoller kan kjøre spill så bra på så svak hardware optimalisering av spillene.

9488665[/snapback]

Jeg vil gjerne høre kilik sin argumentasjon på dette punktet, jeg er langt fra overbevist om at han har rett.

Skjermoppløsning er derimot alvorlig, er det noen som vet hvordan det funker i den nye xorg som følger Gutsy? Husker jeg strevde med PC inngang på en 42" Pioneer hvor MS sin mediacenter ikke fikk widescreen, jeg tror faktisk TV'n hadde skylda den gangen.

Forresten, takk for nok en kjempebra og interessant test Robin!

Endret av Del
Lenke til kommentar
Mulig vi leste testen forskjellig, men slik jeg så det kjørte den et fullt OS, og hadde ingen problemer med vanlig video på mplayer, det holder i massevis til et mediesenter.

Jeg kan gi litt eksempler på hvor bra optimalisert den er...

Jeg kjører enlightment(default GUI på YDL)

I bakgrunnen har jeg mplayer (kommandolinje) som spiller en mp3.

Jeg fyrer opp firefox og venter i 7-10sec mens jeg hører musikken har småhakk en sjelden gang.....

Som mediacenter duger den heller ikke.

Man må jo huske at man kan ikke ha noe grafisk og fint som man velger hvilken film til å se osv (slik mediacenter pc look). Pga skjermkortet ikke kan brukes til det grafiske renderingen... en normal amerikans tv-ep xvid går fint visst man ikke gjør noe annet samtidig.

Men skjer det ikke noe oppdateringer som åpner opp mer av hardwaren til linux vil jeg formatere og kun bruke Sony sitt OS. Hvor 1920*1080p filmer kan gå i 2x fart og man kan bla i menyen uten hakking.

Lenke til kommentar

Har bare noe å tilføye artikkelen. Dere som har PS3 og skal kjøre Linux kan egentlig se på dette som noen tips også.

Jeg har kjørt Linux på PS3en, både Ubuntu og distribusjonen YDL (Yellow Dog Linux). Så for det første kan jeg si at YDL er en distro som for øyeblikket er best egnet til PS3. Ubuntu kommer vel med like god støtte veldig snart også.

For å få fullskjerm i Ubuntu (Tror ikke du trenger å gjøre dette i YDL), så må du laste ned ett program som heter ps3videomode (Google it), og velge oppløsning igjennom dette programmet.

For å få WLAN i Ubuntu kan dette bli litt knotete. YDL har WLAN nettverkskortdriver ferdiginstallert, så det burde være mulig å få kjørt disse driverne over i Ubuntu med litt knoting om det er ønsket. Men jeg regner med Ubuntu får støtte for PS3 WLAN veldig snart.

Noen linker med litt info og guider:

http://www.ps3scene.com (PS3 Side med ett knallbra forum som dekker både YDL og Ubuntu).

http://psubuntu.com (En PS3 Side som fokuserer på folk som vil kjøre Ubuntu på PS3)

Du finner guider i forumene og på sidene som er linket til over.

Good luck ;)

Lenke til kommentar
Jeg kjører enlightment(default GUI på YDL)

For de som måtte lure finner de et skjermbilde av enlightment sitt miljø her:

http://www.terrasoftsolutions.com/products...shots/intro.jpg

Miljøet til et mediasenter trenger ihvertfall ikke være tyngre å kjøre.

I bakgrunnen har jeg mplayer (kommandolinje) som spiller en mp3.

Jeg fyrer opp firefox og venter i 7-10sec mens jeg hører musikken har småhakk en sjelden gang.....

Start firefox med kommandoen nice (f.esk. skriv nice firefox i terminalvindu), så forsvinner hakkingen ganske sikkert. 7-10 sekunder er da ikke så ille hvis den ikke er cachet, da burde f.eks. Konqueror starte ca. på sekundet, og bruke en brøkdel av minnet. Man er jo ikke nødt til å bruke den tyngste nettleseren i universet. Mulig det fortsatt er en del java greier i Firefox også, og det blir vel drepen på Cell vil jeg tro.

Som mediacenter duger den heller ikke.

Man må jo huske at man kan ikke ha noe grafisk og fint som man velger hvilken film til å se osv (slik mediacenter pc look). Pga skjermkortet ikke kan brukes til det grafiske renderingen... en normal amerikans tv-ep xvid går fint visst man ikke gjør noe annet samtidig.

og vise et fint skjermbilde trekker nok mye mindre ressurser enn du tror, jeg tror ikke det er noe problem, du får faktisk til ganske mye kun med 2D effekter.

Men skjer det ikke noe oppdateringer som åpner opp mer av hardwaren til linux vil jeg formatere og kun bruke Sony sitt OS. Hvor 1920*1080p filmer kan gå i 2x fart og man kan bla i menyen uten hakking.

9488950[/snapback]

Poenget er vel heller alt det du ikke kan gjøre på PS3 uten linux, det er jo uansett en Dual-boot, ikke en erstatning. Når det gjelder åpning av hardware, så får jeg nok en gang gjenta at det er nok ressurser gjennom SPE'ene, men noen må da programmere om f.eks. ffmpeg til å utnytte disse. Det trenger faktisk ikke være så vanskelig, siden den er parallellisert allerede.

Poenget mitt var aldri at den er klar som et mediesenter med linux nå, men jeg prøver å få frem at veien er mye kortere enn du tror, uten at jeg kan garantere at noen likevel gjør det naturligvis.

Takk for informasjonen Lasse. Tok meg en tur innom og fant umiddelbart to interessante link. Ser ut som om wifi, bluetooth, eject og Blueray problemer har kommet seg allerede:

http://psubuntu.com/2007/06/26/custom-compiled-kernel/

Er ikke dette noen a'la TVersity da mozze:

http://psubuntu.com/2007/06/04/mediatomb-upnp-server/

Endret av Del
Lenke til kommentar

Veldig ærlig test Skinney. Du skriver det som det er uten å være linux-fanboy. (man må jo såklart ha en hvis objektivisme for å skrive artikkler for hw.no, noe som du ser ut til å ha).

Jeg visste egentlig ikke hvor godt støttet PS3 var av linuxkjernen. At du ikke får GLstøtte er vel litt dårlig gjort av Sony, men hva er sjangsen for at de åpner for at man kan innstallere linuxdrivere da? Når linux-dev`s annonserte PS3 støtte i kjernen trodde jeg at det betydde støtte over hele fjøla. God og informativ artikkel :)

Edit: typos

Endret av Marsan
Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

9488413[/snapback]

Som sagt tidligere...

YDL har et verktøy med seg som lar deg endre på oppløsningene til alle normale HD oppløsninger.

Legger med en tabel som sier hva den støtter..

Version: 1.00
Usage: ps3videomode [options] [parameters]

ps3videomode - show and modify video settings

OPTIONS
--help,  -h
--video, -v 
--rgb,   -r RGB color space
--full,  -f full screen mode
--dither,-d dither ON

video parameters:
  0:auto mode 
  YUV
  60Hz 1:480i 2:480p 3:720p 4:1080i  5:1080p
  50Hz 6:576i 7:576p 8:720p 9:1080i 10:1080p
  RGB
  vesa 11:WXGA 12:SXGA 13WUXGA
  60Hz 33:480i 34:480p 35:720p 36:1080i 37:1080p
  50Hz 38:576i 39:576p 40:720p 41:1080i 42:1080p

9488763[/snapback]

Som sagt så var det visst det faktum at tv'en min ikke støtter HDCP gjennom DVI-inngangen som utløste denne feilen... Lurer bare på om det kan funke med YDL da.

Endret av Kamikazesmurf
Lenke til kommentar

Jeg vet at noen holder på med å lage en egen Myth versjon for PS3 som visstnok skal støtte SPE'ene. men aner ikke når dette kommer...

Og jeg vil ikke teste gutsy på Playstation 3 men mest sannsynlig vente til Ubuntu 8.04 kommer ut da tidsskjemaet er veldig trangt akkurat nå... fullt mulig jeg tester YDL rundt juletider, men ikke ha så altfor store forhåpninger...

Lenke til kommentar
Største hinderet i Linux-delen til PS3 er jo det såkalte: "Hypervisor" som Sony har satt der. Dette hindrer Linux i å bruke grafikkort-minnet og derfor går mye gjennom harddisk og treger det hele ned.

Cell kan dog bare lese med ~16MB/s fra GDDR-3 minnet.

9490173[/snapback]

Dette er vel det største hinderet når det kommer til media-støtte i linux-delen. Men jeg håper virkelig at Sony letter på dette sløret snart. Dog. de er vel redde for at noen skal komme opp med en emulator e.l. for å få spilt av spillene som de har greid å rippe fra Blu-Ray.

Lenke til kommentar
Dette er vel det største hinderet når det kommer til media-støtte i linux-delen. Men jeg håper virkelig at Sony letter på dette sløret snart. Dog. de er vel redde for at noen skal komme opp med en emulator e.l. for å få spilt av spillene som de har greid å rippe fra Blu-Ray.

9490191[/snapback]

Det burde ikke være noen stor bekymring. Det er nemlig så mye annet som må på plass for å få til en slik emulering, og ytelsen vil neppe bli god nok. Konsollspill er jo laget for én helt bestemt hardwareplattform, og optimalisert deretter. Så om f.eks. emuleringen kjører på 50% av ytelsen (bare for å dikte opp et tall), så kan det vel fort bli full katastrofe for spillene, i motsetning til f.eks. PC-spill som er laget for et bredt spekter av maskiner, med adaptive konfigurasjonsmuligheter.

Håper Sony skjerper seg :thumbdown:

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...