Gå til innhold

dual boot med vista og xp

kritro

Anbefalte innlegg

Kjøpte nylig en pc med vista ferdig innstalert.

Jeg ville bruke xp som hovedoperativsystem, men også ha muligheten til å boote vista.

Laget en partisjon E: i vista sin diskbehandling. Installerte så xp på denne.

I følge en guide innstalerte jeg VistaBootPro i xp for og muligjøre og boote fra vista.

Denne har visst en bug som gjør at dette ikke funker med annet en engelskspråklig Windows.

Denne finner at Vista ligger der, men gir feilmelding når skal sette denne som default OS.

Problemet er altså nå at Vista ligger der på partisjon C: men får kun bootet opp XP.

Hvor skal endringen gjøres for at dette skal funke? Det er vel ikke boot.ini i XP som skal editeres?

Noen som vet om en løsning? :ermm:

mvh kritro

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ingen erfaring med VistaBootPro, ikke vet hva det er.

Verktøy som skal brukes for å editere BCD store i Vista er ...bcdedit...fra CMD as admin.

Du skal ikke bruke det nå, siden du har brukt den andre saken, men du kan lære om den med å skrive .....bcdedit /? eller bcdedit /help eller ...help bcdedit... i cmd.. når du først kommer inn i Vista.

Nå for at du skal komme til Vista, så må du rebuild den bootsector i din activ Vista partition, som er blitt overskrevet av XP sin.

Til det trenger du å kopiere ....bootsect.exe... fra den Vista-DVD-plata og inn i C:\.

Deretter skal du åpne cmd og forandre til station til C:\.

skrive deretter følgende-----bootsect /nt60 sys--------enter.

Etter reboot skal du egentlig boote rett i Vista, eller at du får faktisk valg mellom Vista og XP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...