Gå til innhold

Allround objektiv, konsert, lys, maks 3500


Anbefalte innlegg

Jeg trenger et allround objektiv, men blir ikke klok når eg går i butikken.

 

Tar en del konsertbilder. Trenger et som tar inn mye lys. Zooming er ikke viktig, men helst opp til 70mm.

 

helst maks 3000,-

 

Har et canon 350d nå, men har store planer om oppdatering. Mest sansynlig til et annet Canon.

 

Noen forslag? På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tamron's 17-50mm f2.8 kan være et alternativ. Eller så kan du velge faste brennvidder, 50mm f/1.8 eller 85mm f/1.8.

Sigma 24-70 kan også være et alternativ, hvis du leter litt finner du muligens den til rundt 3500 også. Har du et brukbart eksemplar av kit-objektivet i tillegg, kan du klare deg uten de nederste mm. Men det kommer mye an på bruksområde. Jeg ville vært mest tjent med en 12-24 + 24-70, mer enn 17-50 (skjønt i dag har jeg 18-70 med litt dårligere lysstyrke, til Nikon vel og merke).

 

Det mest brukte objektivet mitt, er nok likevel 50mm f/1.8, og ville kanskje helst supplert med det først, hvis konserter er et viktig område...

Lenke til kommentar

Jeg har Canon 17-55 f2,8 med stabilisator. Har tatt litt konsertbilder med dette.

 

Fordelen med stabilisator er at bevegelser på bildet fra kameraet dempes. Dvs at du kan benytte lenger lukkertid. Men: Dette hjelper ikke så mye når artisten beveger seg. Derfor må du ha et objektiv som tilater kort lukkertid. Dvs at et lysterkt objektiv er det du trenger. Derfor er ikke 17-55 f2,8 supert konsertobjektiv selv om det koster 9000 NOK.

 

Jeg ville satset på fast brennvidde. For eksempel 50mm med f1.8 eller aller helst Canon EF 50mm f/1.4 USM. Ulempen er jo at du ikke kan zoome. Men billdekvaliteten kan tillate klipping i etterkant.

 

85 mm blir for knepen etter min mening.

 

Husk at du kan klippe i et bilde, men ikke legge noe til. Derfor er det bedre med for vidt enn for knepent.

 

Prioriter blits før nytt kamerahus. 350D duger lenge!

 

Edit: Skrevet om litt mindre krøkkete. BTW, nå er BF2 snart ferdig installert jeg skal spille...

Endret av Luske_Ludvig
Lenke til kommentar

Takker for svar!!

 

Skal til byen i morgen, så får se hva det blir. Tror det blir canon 50mm, den var billig og virker veldig grei. Og så kan jeg spare litt til blits det trenger jeg òg. Er redd 85mm blir altfor mye ja, og de andre ble veldig dyre i forhold til denne. Skal ønske meg Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM til jul.. høhøø..

 

Takk igjen, gleder meg til nye lise =)=)

Lenke til kommentar
Takker for svar!!

 

Skal til byen i morgen, så får se hva det blir. Tror det blir canon 50mm, den var billig og virker veldig grei. Og så kan jeg spare litt til blits det trenger jeg òg. Er redd 85mm blir altfor mye ja, og de andre ble veldig dyre i forhold til denne. Skal ønske meg Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM til jul.. høhøø..

 

Takk igjen, gleder meg til nye lise =)=)

9497216[/snapback]

 

Jeg var på en konsert i våres med en lånt 50mm, og syntes det ble litt i det minste laget - og det var på Baråtti i Strømmen - et lite sted. Det er nok mulig at en 85mm blir litt for mye, men det kommer an på hva slags konserter du tar bilder av. Fordelen til 50mm er at den er billig, lyssterk og skarp.

 

Tom

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke Canon programmet i detalj, så konkrete anbefalinger har jeg ikke. Men en lyssterk 35mm med god kantskarphet er absolutt ikke å forakte i konsertsamenheng. 50mm er og bra, og er billigere, men kan bli litt trangt. Og som andre er inne på. Det går ann å beskjære iettertid. Særlig på artister som beveger seg mye er det greit. Å komponere bildet i søkeren blir nesten håpløst da. Og da er det godt å ha litt å gå på.

 

Og hva du enn gjør. Ikke kjøp blitz med tanke på konsertfoto. For det første så dreper den mye av det naturlige lyset, for det andre så blir du ikke akkurat gode kompiser med artistene hvis du kjører på med blittz. Og det å ha et godt forhold til de du tar bilde av, det er viktig. Det er da får du de gode pose'ne.

 

 

Mvh Tim Typo

Lenke til kommentar
Takker for svar!!

 

Skal til byen i morgen, så får se hva det blir. Tror det blir canon 50mm, den var billig og virker veldig grei. Og så kan jeg spare litt til blits det trenger jeg òg. Er redd 85mm blir altfor mye ja, og de andre ble veldig dyre i forhold til denne. Skal ønske meg Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM til jul.. høhøø..

 

Takk igjen, gleder meg til nye lise =)=)

9497216[/snapback]

 

Jeg var på en konsert i våres med en lånt 50mm, og syntes det ble litt i det minste laget - og det var på Baråtti i Strømmen - et lite sted. Det er nok mulig at en 85mm blir litt for mye, men det kommer an på hva slags konserter du tar bilder av. Fordelen til 50mm er at den er billig, lyssterk og skarp.

 

Tom

9497355[/snapback]

 

 

Sigma 70mm F2,8 macro kan jo være et alternativ den ligger på 3500, denne ble TIPA awards vinner i år og har generelt fått veldig mye skryt.

Lenke til kommentar
Takker for svar!!

 

Skal til byen i morgen, så får se hva det blir. Tror det blir canon 50mm, den var billig og virker veldig grei. Og så kan jeg spare litt til blits det trenger jeg òg. Er redd 85mm blir altfor mye ja, og de andre ble veldig dyre i forhold til denne. Skal ønske meg Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM til jul.. høhøø..

 

Takk igjen, gleder meg til nye lise =)=)

9497216[/snapback]

 

Jeg var på en konsert i våres med en lånt 50mm, og syntes det ble litt i det minste laget - og det var på Baråtti i Strømmen - et lite sted. Det er nok mulig at en 85mm blir litt for mye, men det kommer an på hva slags konserter du tar bilder av. Fordelen til 50mm er at den er billig, lyssterk og skarp.

 

Tom

9497355[/snapback]

 

 

Sigma 70mm F2,8 macro kan jo være et alternativ den ligger på 3500, denne ble TIPA awards vinner i år og har generelt fått veldig mye skryt.

9498425[/snapback]

 

Det er faktisk et objektiv jeg vurder, da det vil passe i konsertsammenheng. Det er også et ypperlig portrettobjektiv. Pluss makro. Det tre ting på en gang, det :)

 

Tom

Lenke til kommentar

 

Sigma 70mm F2,8 macro kan jo være et alternativ den ligger på 3500, denne ble TIPA awards vinner i år og har generelt fått veldig mye skryt.

9498425[/snapback]

 

Det er faktisk et objektiv jeg vurder, da det vil passe i konsertsammenheng. Det er også et ypperlig portrettobjektiv. Pluss makro. Det tre ting på en gang, det :)

 

Tom

9498701[/snapback]

Jeg tviler ikke et øyeblikk på at denne sigmaen er et utmerket objektiv.

Men vær oppmerksom på at 70/2,8 i mange tilfeller ikke er lyssterkt nok ved konsertfoto. Jeg bruker selv et 85/1,4 (omtrent samme brennvidde) og må ofte ned på f:2 (eller kanskje enda større blender) for å få de bildene jeg ønsker.

 

Poenget er at du ofte trenger ganske rask lukkertid for å fryse bevegelsene ved moderat tele. Jo mere tele, jo mer lysstyrke trenger du for å fryse den samme bevegelsen. Så jeg fraråder egentlig moderat tele med f:2,8 til slikt bruk.

 

Men. Hvis jeg skulle kjøpt meg et f:2,8 objektiv med konsertfoto som hovedformål, da ville jeg trolig heller kjøpt meg en ny Tamron 28-75/2,8 (den jeg har er knust, etter et ublidt møte med asfalten, fra sykkel i fart).

 

Den har riktignok ikke makro, men er akseptabelt skarp ved full åpning (det er trolig og Sigmaen), men er mye mer fleksibel. En fast 70/2,8 blir hverken fugl eller fisk til konsertfoto. Den er hverken fleksibel, eller spesielt rask

 

Tamronen fungerer og bra som portrettobjektiv hvis du synes at 75mm er langt nok til den formen for bruk. Så det du mister på bekostning av fleksibiliteten, er makromulighetene, ikke noe annet.

 

Mvh Tim Typo

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Velger du 50 mm bør du satse på EF 50/1,4 fremfor 50/1,8.

9498997[/snapback]

Hvorfor?

 

På et smalt budsjett synes jeg at 50mm f/1.8 ser ut til å gi mye mer for pengene enn f/1.4.

 

At f/1.4 er både mer lyssterk og bedre optisk/mekanisk rettferdiggjør ikke nødvendigvis en merpris på 2925,- kontra 845,-

 

Prisforskjellen er faktisk nok til en canon 35mm f/2, sigma 28mm f/1.8 eller en 430 blitz.

 

-k

Lenke til kommentar

50/1,4 fremfor 50/1,8 fordi den er skarpere, har bedre bokeh, raskere autofokus og bedre byggekvalitet. Kort sagt et bedre valg, spesielt hvis man tenker langsiktig og investerer i kvalitet fra første stund. Jeg har forøvrig selv 50/1,8 og er meget godt fornøyd med pris/ytelse.

 

Sammenligninger av objektivene finner du her:

http://www.the-digital-picture.com/Reviews...ens-Review.aspx

http://www.akam.no/test/objektiver/test_av..._og_1_4_usm/913

Lenke til kommentar

Jeg selv har Canon 50mm f/1,4 USM og det fungerer glimrende på konserter. :) Eneste ulempen er at om man står rett opp til scenen så blir 50mm litt "trangt" og man må prioritere selve målet man skal ta bilde av.

 

Jeg kommer nok til å skaffe noe rundt 20-30mm f/1,4 ca etterhvert som ett suplement til 50mm'eren. Evt også en 85mm +/- etterhvert også, men det er ikke noe stress.

 

50mm f/1,4 fungerer også veldig fint til prortretter også med tanke på den difuse dybdeskarpheten man får ved f/1,4 blender. :)

Lenke til kommentar
Kan også anbefale 28-75 f/2,8 fra Tamron.

9486068[/snapback]

Dette er det beste alternativet til scenefoto. Det inneholder de viktigste brennviddene, og er skarp på største blender. Siden det er en zoom som har samme lysstyrke som makroobjektiver har, så er den selvfølgelig mye mer fleksibel. Ikke er den stort større enn et fastobjektiv heller. Skarpheten på f/2,8 er det ingenting å si på til denne bruken. Gå for den. Det er det mest fornuftige og fleksible alternativet. Man får nemlig ofte bruk for mer enn 50mm til scenefoto. Jeg har som oftest hatt god bruk for 105mm når jeg har tatt slike bilder med analog slr.

Lenke til kommentar

Jeg har Canons 50mm 1.8 og er godt fornøyd med den. Har brukt den til en del konsertfoto, og synes den lett blir for smal... Spesielt på mindre klubber hvor man må stå nærme scena for i det hele tatt se artistene - og ikke er jeg så høy, heller...

 

Jeg kommer derfor snart til å skaffe meg en vidvinkel på 35-24mm med minst f/2.

 

Tenk derfor litt på hva slags steder du kommer til å ta bildene! =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...