Gå til innhold

Hjelp til jobb kamera

Anbefalte innlegg

Jobbe min trenger et kamera som er høyt oppløselig og veldig veldig god på å ta nærbilder. Både i lyse og mørke tilstand.

Behøver ikke å være kjempe stort, helst litt liten og den skal være lett å bruke.

Budsjettet ligger på MAX 15 000,-

Give me your best shots! :!:

Endret av Dankwah
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jobbe min trenger et kamera som er høyt oppløselig og veldig veldig god på å ta nærbilder. Både i lyse og mørke tilstand.

Behøver ikke å være kjempe stort, helst litt liten og den skal være lett å bruke.

Litt avhengig av hva slags arbeidsavstand du kan tillate og antall brukere, vil mitt tips vil være D40x (evt kit) med Nikkor Micro 105mm f/2.8VR, evt. Sigma 150mm f/2.8 HSM dersom du trenger mer arbeidsavstand.

Hvis det bare er én som skal bruke det, bør vedkommende først og fremst finne seg et kamerahus han/hun trives med, og velge objektiv deretter. Alle de rimeligste modellene fra alle produsentene er godt egnet, når man setter på et godt macroobjektiv. Skal det brukes til noe annet enn nærbilder, bør det også ha et kitobjektiv el.l.

En meget rimelig og god løsning, dersom det ikke er noe poeng å bruke opp budsjettet, er Olympus E-400 med 35mm macro dersom det tillates nokså kort arbeidsavstand, evt. samme kamera med Sigma 105mm macro. Da kan du fint få kamera med macro og kit-objektiv til under 7-8000 kr...

Lenke til kommentar

Litt avhengig av hva slags arbeidsavstand du kan tillate og antall brukere, vil mitt tips vil være D40x (evt kit) med Nikkor Micro 105mm f/2.8VR, evt. Sigma 150mm f/2.8 HSM dersom du trenger mer arbeidsavstand.

Hvis det bare er én som skal bruke det, bør vedkommende først og fremst finne seg et kamerahus han/hun trives med, og velge objektiv deretter. Alle de rimeligste modellene fra alle produsentene er godt egnet, når man setter på et godt macroobjektiv. Skal det brukes til noe annet enn nærbilder, bør det også ha et kitobjektiv el.l.

En meget rimelig og god løsning, dersom det ikke er noe poeng å bruke opp budsjettet, er Olympus E-400 med 35mm macro dersom det tillates nokså kort arbeidsavstand, evt. samme kamera med Sigma 105mm macro. Da kan du fint få kamera med macro og kit-objektiv til under 7-8000 kr...

9486065[/snapback]

Takk da går jeg får den =)

Lenke til kommentar
F.eks å kunne se et enkelt bokstav av en tekst på et a4 ark, tydelig!

9486377[/snapback]

Da trenger du strengt tatt ikke et makro objektiv, bare et skarpt objektiv med god nærgrense.

Jeg ville vurdert en Nikon D80 eller Canon 400D med Sigma 70mm f/2.8 Macro som et alternativ til k-ryeng's forslag.

Tom

Lenke til kommentar
F.eks å kunne se et enkelt bokstav av en tekst på et a4 ark, tydelig!

9486377[/snapback]

Da trenger du strengt tatt ikke et makro objektiv, bare et skarpt objektiv med god nærgrense.

Jeg ville vurdert en Nikon D80 eller Canon 400D med Sigma 70mm f/2.8 Macro som et alternativ til k-ryeng's forslag.

Tom

9486434[/snapback]

om han først kan bruke 15000 så ser jeg ingen grunn til ikke å kjøpe macro. det vil jo klart gi best resultat.

Lenke til kommentar

om han først kan bruke 15000 så ser jeg ingen grunn til ikke å kjøpe macro. det vil jo klart gi best resultat.

9486446[/snapback]

Er ikke uenig i det - Sigmaen jeg anbefalte er også ekte macro.

Spørsmålet er om man skal ta bilder av andre ting også? Da kan det hende at 70mm er mer hendig. Ikke det, en D80 med 18-70mm + et passende macro kommer innenfor 15.000,-. Med passende macro tenker jeg primært på Sigma 70mm, Tamron 90mm, Tokina 100mm eller Sigma 105mm. Valgmulighetene blir are så mye større med en D80.

Tom

Lenke til kommentar

Generelt er både Nikon, Canon og Sony gode i dårlig belysning.

Olympus og Panasonic har LiveView og IS (bildestabilisator), men ikke like gode egenskaper i redusert belysning. Panasonic DMC-L1 og nye L10 er gode sammen med Olympus E-330 til kontrollert fotografering med stativ. Olympus har et svært godt objektiv i ED 50mm 1:2.0 Macro og 14-54mm 1:2.8-3.5 er et veldig arbeidsobjektiv. Ikke glem krop faktor på x2 med FourThirds standarden. Du bør lese litt mer om disse før du bestemmer deg.

I vanlig praksis med mye kamerabruk uten stativ og vekslende bruk vil jeg faktisk anbefale Nikon D40 med litt mer påkostet kvalitetsoptikk...

Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar
Unødvendig quoting samt dårlig bruk av emnefeltet blir sett på som upasselig, og kan bli sensurert eller endret av moderatorer. Overdreven bruk av såkalt SMS-språk, utropstegn/spørsmålstegn, forkortelser osv. skal unngås. Emnefeltet skal beskrive innholdet i tråden. Eksempel: Problem med TV-ut på Radeon 9800. Dårlig bruk av emnefelt medfører stengning av tråden.
Et bra emnefelt er et emnefelt som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese emnefeltet.

Tråden har et dårlig emnefelt og er derfor blitt stengt. Vennligst les utdraget over fra retningslinjene og netiketten angående dette.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...