christopherH Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 Nikon Nikkor AF 85mm f/1.8D vs. Tamron SP AF 90mm Er det noen som vet noe om hvordan disse to objektivene kommer ut når de sammenlignes mtp portrett? Tenker da spesiellt på utseende på bokeh (smultringer etc) Gjerne personlighe betraktninger og synspunkter også. Er takknemmelig for alle innspill! CH Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 Jeg har Tamron 90/2,8 selv og har prøvet Nikon 85/1,8 men har ikke sett noen direkte sammenligninger mellom disse. Til portrett synes jeg Nikon er hakket bedre, med noe bløtere bokeh. Jeg synes Tamronen er bra, og sammenlignet med andre makroobjektiver i samme brennvidder er det flere som sier at Tamron 90 er det beste valget til all-round noe jeg er enig i. Mitt synspunkt er at ønsker du en kombo makro/tele/portrett er Tamron det beste. Skarpere objektiv er det vanskelig å få. Dropper du makro-delen ville jeg heller valgt Nikon da denne har noe bedre bokeh, en drøy blender raskere, mindre, lettere og rundt 1K billigere. Bare for å forvirre. Får ikke lagt ut noen bilder nå da jeg venter på nytt hovedkort. Lenke til kommentar
flippant Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 Jeg har ikke hatt min tamron så altfor lenge og har heller ikke rukket å ta så mange portretter med det. Attpåtil har jeg ikke brukt Nikons 85mm og kjenner heller ingen som har noen konkrete billedeksempler. Bare så det er sagt. Likevel er jeg selv storfornøyd med tamronen og egentlig utrolig overrasket over hvor skarpt det er. Her er et bilde tatt mer som et snapshot enn noe annet, på f/3 (helt åpen; tamronen er bare f/2.8 fokusert til uendelighet). Det er veldig skarpt, og veggen bak var ikke mer enn 1.5-2m unna. I tillegg er det et veldig godt makroobjektiv, så om du ser etter et objektiv som kan gjøre begge deler bør du ikke se lengre enn til tamronen om du spør meg. Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 Dette er en smakssak mener jeg.. noen liker absurd skarpe objektiver for å ta portretter med, andre er mer interessert i fin bildefølelse gjennom nydelig bokeh o.l. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Dette er en smakssak mener jeg.. noen liker absurd skarpe objektiver for å ta portretter med, andre er mer interessert i fin bildefølelse gjennom nydelig bokeh o.l. 9490958[/snapback] Presis. Mange synes at et makroobjektiv er for superskarpt til portrett, uten at jeg nødvendigvis vil skrive under på det. Det forundrer ikke meg om 85'en har finere bokeh, og klart mer lyssterk er den uansett. Den har nok også raskere AF, hvis det betyr mer enn makroegenskapene for deg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå