fossxplorer Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 (endret) Hei, jeg skal bytte bakre hjulager på en Mercedes 2000 modell sedan 220 CDI, for en venn. Er det noe mann må passe på/være forsiktig med? Det gjelder bakhjul. Takk på forhånd. EDIT: Oi, leste et par steder at det er VANSKELIG jobb pga at det må brukes presse osv?? fader azz Endret 13. september 2007 av vwlt Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 Deter ikke vanskelig, bare en har verktøy. Presse er en nødvendighet ved hjullagerbytte. Lenke til kommentar
Hachon Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 Det lønner seg å ha bukk, samt at du er helt avhening av å ha presse, samt spesialverktøy/korrekt mothold for å presse inn lageret/navet. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 Er litt dritt jobb. Hvertfall hvis du skal ha ut lagerhuset/bærebrua for og presse. mye stag og drit som kan sitte og alt av bremser og drivaksel må bort. Kjøp en kraftg gjengestang med muttere og få tak i noen hylser så går det greit. Eller hør på mercedes om du får låne spes. verktøy. Da går det fort! Lenke til kommentar
fossxplorer Skrevet 13. september 2007 Forfatter Del Skrevet 13. september 2007 OK. Dette hørtes veldig komplisert ut. Det er INGEN sjans uten presse og med normal verktøy kasse(den store) vil ikke kunne få byttet det? Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 (endret) Jeg har bytta hjullageret på bilen min og det er ikke så stress som du tror.. bremse skiver kaliber tar maks 5 min, på min var hjullageret festet med 4 skruer bak(er innihelsikkes kronglet de da det er ekstrem trang, vær forsiktig med mansjett), lurt å banke litt på aksel for å forsikre seg om at den ikke har rustet litt fast.. deretter banker man hjullageret ut isammen med håndbrekk bånda allt i en mæle. tar 1t hvis man har skrudd litt før,, men hvis aldri kan du ta av en dag. edit: sikkert litt annderledens på Mercedes da, men skal ikke være så vanskelig. Endret 13. september 2007 av freddy85 Lenke til kommentar
Hachon Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Jeg har bytta hjullageret på bilen min og det er ikke så stress som du tror.. bremse skiver kaliber tar maks 5 min, på min var hjullageret festet med 4 skruer bak(er innihelsikkes kronglet de da det er ekstrem trang, vær forsiktig med mansjett), lurt å banke litt på aksel for å forsikre seg om at den ikke har rustet litt fast.. deretter banker man hjullageret ut isammen med håndbrekk bånda allt i en mæle. tar 1t hvis man har skrudd litt før,, men hvis aldri kan du ta av en dag. edit: sikkert litt annderledens på Mercedes da, men skal ikke være så vanskelig. 9491009[/snapback] Det er annerledes på Mercedes, både jeg og mekker'n har skiftet dette tidligere ser det ut til, og jeg hadde sagt nei til denne jobben om jeg ikke hadde hatt tilgang på bukk, spesialverktøy/presse. Dette er en jobb som normalt sett er satt opp til rundt 3 verkstedtimer, er du erfaren så går det vesentlig mye raskere men er du en "legmann" så vil det ihvertfall ta såpass lang tid. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 rep. tiden er 3.08 timer. Mange verksteder ganger denne med 1,4. dvs 4,3 timer Av-/påmontering av løpehjul bak på høyre side Ut-/innmontering av bremseklosser bak på høyre side Ut-/innmontering av bremseskive bak på høyre side Ut-/innmontering av bremsesko parkeringsbrems på høyre side Ut-/innmontering av medbringerflens bak på høyre side utvendig Ut-/innmontering av hjullager bak på høyre side de to siste punktene er ikke bare bare... Du får sikkert bytta det med slegge, men jeg kan love deg at det ikke holder lenge. Få tak i presse verktøy eller dropp jobben mener nå jeg... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå