txum Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 Jeg er litt usikker på om dette er et spørsmål som passer her, men det er vel mange "mekkere" her, så jeg lar det stå til: Jeg har et objekt, som skal stilles opp på en rund plate, denne platen skal rotere ganske langsomt. Dette skal på en utstilling (som kjæresten skal ha). Utgangspunktet blir en platespillermotor, det slår meg at en direktedrevet motor antagelig lett kan (ut)veksles ned. Jeg er litt bekymret ifht å finne en passende reim og en passende utveksling, særlig fordi det er litt flytende hva "langsomt" er i RPM. Dette er alternativ 1. MEN - hva om man kan regulere ..strømstyrke?/motstand?/spenning? på ledingen inn til motor? Det elektroniske er ikke mitt felt. Kan hastigheten på motoren reguleres på denne måten? Noen gode og lettfattelige ideer og tips her tas imot med takk. Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 (endret) Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Jeg er litt usikker på om dette er et spørsmål som passer her, men det er vel mange "mekkere" her, så jeg lar det stå til: Jeg har et objekt, som skal stilles opp på en rund plate, denne platen skal rotere ganske langsomt. Dette skal på en utstilling (som kjæresten skal ha). Utgangspunktet blir en platespillermotor, det slår meg at en direktedrevet motor antagelig lett kan (ut)veksles ned. Jeg er litt bekymret ifht å finne en passende reim og en passende utveksling, særlig fordi det er litt flytende hva "langsomt" er i RPM. Dette er alternativ 1. MEN - hva om man kan regulere ..strømstyrke?/motstand?/spenning? på ledingen inn til motor? Det elektroniske er ikke mitt felt. Kan hastigheten på motoren reguleres på denne måten? Noen gode og lettfattelige ideer og tips her tas imot med takk. 9485673[/snapback] Tror det var clas ohlson som hadde en elektromotor som roterte med 1 rpm. Hvilken rotasjonshastighet er du egentlig ute etter? Endret 13. september 2007 av Spr0cket Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 jeg ville ha satt på en sånn: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=20952951 Da kan du regulere hastigheten på motoren fra 1% til 99%. men når jeg ser etter, så var den jo fryktelig dyr... 400kr. Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 Elfa har mye fint. Se under elektromekanikk/pneumatikk -- motoroer -- vekselsstrømsmotorer. evt se nærmere på denne siden. turtall med forskjellige utvekslinger fra 250 - 0,7 rpm. test denne linken: motor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå