Gå til innhold

Få platespiller til rotere langsomt ?

Anbefalte innlegg

Jeg er litt usikker på om dette er et spørsmål som passer her, men det er vel mange "mekkere" her, så jeg lar det stå til:

Jeg har et objekt, som skal stilles opp på en rund plate, denne platen skal rotere ganske langsomt. Dette skal på en utstilling (som kjæresten skal ha).

Utgangspunktet blir en platespillermotor, det slår meg at en direktedrevet motor antagelig lett kan (ut)veksles ned. Jeg er litt bekymret ifht å finne en passende reim og en passende utveksling, særlig fordi det er litt flytende hva "langsomt" er i RPM. Dette er alternativ 1.

MEN - hva om man kan regulere ..strømstyrke?/motstand?/spenning? på ledingen inn til motor? Det elektroniske er ikke mitt felt. Kan hastigheten på motoren reguleres på denne måten?

Noen gode og lettfattelige ideer og tips her tas imot med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Jeg er litt usikker på om dette er et spørsmål som passer her, men det er vel mange "mekkere" her, så jeg lar det stå til:

Jeg har et objekt, som skal stilles opp på en rund plate, denne platen skal rotere ganske langsomt. Dette skal på en utstilling (som kjæresten skal ha).

Utgangspunktet blir en platespillermotor, det slår meg at en direktedrevet motor antagelig lett kan (ut)veksles ned. Jeg er litt bekymret ifht å finne en passende reim og en passende utveksling, særlig fordi det er litt flytende hva "langsomt" er i RPM. Dette er alternativ 1.

MEN - hva om man kan regulere ..strømstyrke?/motstand?/spenning? på ledingen inn til motor? Det elektroniske er ikke mitt felt. Kan hastigheten på motoren reguleres på denne måten?

Noen gode og lettfattelige ideer og tips her tas imot med takk.

9485673[/snapback]

Tror det var clas ohlson som hadde en elektromotor som roterte med 1 rpm.

Hvilken rotasjonshastighet er du egentlig ute etter?

Endret av Spr0cket
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...