Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Min Vinterbil retunerer til sin gamle eier

Jada-jada

Anbefalte innlegg

Hei igjen!

Grunnet jeg arvet meg en MB 300CE som jeg vil bevare så godt som mulig så har jeg anskaffet meg en kjent liten dame som jeg skal bruke til vinterkjøring.

Først litt historie da denne bilen har vært innom div personer i familien min.

I 1996 kjøpte bygdas pastor Fredriksen seg en flunkende ny KIA SEPHIA 1.5 GTX Combi og følte seg godt fornøyd helt til den varme sommeren kom. Vår kjære pastor var en røfflig mann som ikke satte pris på varmen og fikk montert noe så flott som Aircondition i bilen sin og dette kostet han ca 25,000,-

Pastor Fredriksen hadde bilen frem til Des 2001 da byttet han den inn hos sin lokale Kia/Mazda forhandleren i en ny KIA med 4 hjul trekk.

12.12.01 kommer jeg inn og kikker på denne lille damen som sto nypolert og så rett så fjong ut inni butikken og selger skrøt at den hadde Aircond til og med :ohmy: noe den var alene om da man ikke fikk dette til denne. Bilen hadde også en veldig god Mazda motor i seg så etter en liten prøvetur så kjøpte jeg henne for 66,000,-

Jeg syntes jeg hadde fått mye bil for pengene den gangen og bilen var både fin på vinterføre og sommer spesielt med iiiiiskald aircond da gitt allikevel så hadde jeg denne i bare et år men jeg syntes bilen var så god så jeg solgte den videre til min kjære mor for 60.000,- 15.12.2002

Da jeg har salgsblod i årene så tapte jeg ikke så mye på bilen og Mamma ble også godt fornøyd med kjøpet.

Min Mamma kjørte bilen ikke så mye pr år men det kom litt påkost på den lille bilen og da spesielt 2004/06. Den ble tectylbehandlet, skiftet bremser, eksos, clutch, regreim og bilen var riktig så fin våren 2006 da min storesøster overtok den grunnet lille broren og lillesøsteren hennes hadde fått 25.000,- hver i forskuddsarv fra Mamma

I August 2007 bestemmer min storesøsters litt velstående mann at bilparken i Kristiansand skulle byttes ut og både Kia og Mondeo skulle selges. Mannen til min søster trengte også hjelp til å kjøpe to nye biler og henvender seg da til sin svoger som ikke er så verst med kjøp og salg.

Resultatet fra min biljakt resulterer i en 2004 mod Honda CRV 2.0 ES og en 2005 Opel Astra stv vogn CD TI Diesel.

Jeg sparte de for ca 35,000,- på disse to bilen da min svoger ikke er så flink med forhandlinger.

Da jeg var ute etter en billigbil/vinterbil så lurte jeg på hva de skulle ha for min gamle veninne men da sier min søster at henne skulle jeg få grunnet det jeg hadde gjort for de :)

Så nå nesten 6 år etter jeg kjøpte denne flotte damen så står den på parkeringsplassen vår med litt mer riper men uten rust og like mye sjarm.

Hun er fortsatt en prektig og stolt frøken og har heller ikke gått så langt siden vi skiltes sist da speedometeret står nå på 115.000KM og teknisk er hun i 100% orden.

Vår lokale Kia forhandler mener henne har en salgsverdi på ca 15.000,- mulig litt mer men de er ikke så lette å selge lenger men min frøken har jo Aircondition for svingene :cool:

Tenke seg bilen jeg stolt kjøpte for 66,000,- + reg avgift har nå synket ned til skarve 10/15000,- for å være realist :hrm:

Kalde fakta

KIA Sephia 1.5 GTX 85HK 5 dørs Combi

Utstyr

Aircondition- Kan telles på en hånd de bilene i Norge som har dette :D

Gode sommerhjul og kliss nye piggdekk til vintern :thumbup:

ABS

Airbag foran begge sider

El vinduer og speil

Servo

Hengerfeste

CD/Radio SONY 4X35W spiller bare orginal CD :!:

Motor/cupe varmer

Råtøffe blå instrumentskiver "mye av grunnen til kjøpet første gang"

Mobilholder passer de fleste Nokia tlf :)

Hekk spoiler

Servicehefte NB-Fulg alle servicer og den siste ble tatt på 110.000KM

Edit Bilder se så flott den er da gitt, jeg elsker denne lille bilen med sin historie og den er faktisk sprek og kjempegod å kjøre men det som overasker meg mest er at den ikke har noe rust men karosseriet er jo havforsinket da...

Jeg har hatt det litt morro når jeg har skrevet om denne stolte lille damen og fremtidsplaner er å bytte cd spiller og få på piggdekk etter hvert men hvem vet jeg kan jo bli klin gal og finne på masse tul men uansett så fortjener henne en plass her inne ikke sant?

PS-Sorry for de som lurer så fælt på pris 0,- innkjøp 0,- i reg avgift da den fortsatt står på min mor.

post-80037-1189679751_thumb.jpg

post-80037-1189679773_thumb.jpg

post-80037-1189679797_thumb.jpg

post-80037-1189679826_thumb.jpg

post-80037-1189679841_thumb.jpg

post-80037-1189679854_thumb.jpg

post-80037-1189679888_thumb.jpg

post-80037-1189679904_thumb.jpg

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ikke like heftig som Mercen, men det er uten tvil mye bil for pengene. :p

9489171[/snapback]

Det var litt vel stor forskjell å kjøre Mercedesen en tur i kveld etter kabelbytte da det ble noen mil i min kjære Kia før på dagen men bilen er så god så :) Masse bil for penga ikke tvil om den saken.

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar
Er vel ikke snakk om å få mye for pengene....

Denne historien var virkelig rørende, og oser av EKTE lidenskap for biler som går dypere enn  bare lakken!

:thumbup:

9490115[/snapback]

Nei det er ikke det Dipstick jeg liker denne bilen veldig godt faktisk og vet hva jeg får samt den har en flott historie bak seg.

Du har skjønt hele poenget med tråden :)

Lenke til kommentar
Jeg vet om mange biler med aircondition. :tease:

Sinnssykt prisfall på koreanske biler. Skummelt egentlig. Knall vinterbil det har du fått deg, så lenge den er i god stand. Mye bedre enn en gammel Sierra eller noe (sett bort i fra hvilke hjul den trekker på da^^).

9494488[/snapback]

Du får linke til alle de bilene dine du finner med AC fra 1996 og nedover "lykke til"

Bilen er veldig god på vinterføre og den drar selvsagt på hjulene som sitter fremst.. Tror man skal slite for å finne en finere vinterbil til rundt 10.000,- en dette gitt ;)

Lenke til kommentar
Har du lagt ut Olga :!:  Du er jo bare utrolig god da brodern min og historien din var flott :)  Olga er nok fæl kontra Saaben og Mercedesen han kjører rundt med så man bør vel se dette litt i sammenhengen her :tease:  Jeg har kjørt Olga og hun er veldig god å kjøre syntes nå jeg men jeg er ikke så godt vant jeg da. Nå har jeg funnet bil brodern min og er spent på hva du mener og om du vil hjelpe lillesøster med handelen :love:   http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...7abcVHfkK585893

Glad i Deg

9499047[/snapback]

Fin bil Bøllefrø :) Som lovet så har jeg funnet bil til deg av den nye type Focus 2005 mod 65000KM "strøken" med alt av utstyr til 140.000,- så vi satser på denne og finner en løsning på dette kjære deg :) Jeg har ringt i hele dag og reiste til slutt og så på denne bilen som en venn fikk inn i går kveld. Jeg får den til innkjøpspris 140,000,- men den har 1.6L 100HK men det er en fin motor til denne bilen. Bilen ville blitt priset ut til 170.000,- ut fra denne forhandleren og vi finner ikke et bedre kjøp det lover jeg deg. Bilen er knall rød og er lakkbeskyttet med en behandling som koster ca 5000,-. Ja den er frekk og har skikkelige 17 alu felger og du vil bli veldig glad og fornøyd garantert :)

Edit- Du får ta din mob når jeg ringer for det er ikke noe smykke skjønner du....

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...