OnetroM Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 Jeg har en filserver som nå står inne i en liten bod, men hele rommet blir for varmt, så alternativet er å dra en nettverkskabel til uteboden og sette serveren der. Boden er selvsagt ikke isolert så temperaturen kommer til å svinge til dels kraftig med årstidene. Jeg har ikke målt maks/min temp, men det blir garantert kuldegrader om vinteren. Så lenge maskinen står på hele døgnet vil jeg dro dette burde går bra om vinteren, til sommeren bør jeg kanskje vurdere noe mere vifter. Er det noe jeg bør tenke på i forbindelse med dette eller er slik oppbevaring helt uproblematisk? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 Fuktighet er et større problem enn temperatur (men det er jo naturligvis en sammenheng). Får du kondens så er PCen skrot på kort tid. Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 13. september 2007 Forfatter Del Skrevet 13. september 2007 Kondens kommer vel på kjølige flater. Hvis PC'n står på 24/7, så bør det i alle fall være varmere på alle komponenter enn omgivelsene. Hva kan man gjøre for å unngå kondensproblemer? Og hvilke komponenter er det mest 'vanlig' å få fuktproblemer på? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 (endret) Kondens kommer vel på kjølige flater. Hvis PC'n står på 24/7, så bør det i alle fall være varmere på alle komponenter enn omgivelsene. Hva kan man gjøre for å unngå kondensproblemer? Og hvilke komponenter er det mest 'vanlig' å få fuktproblemer på? 9485780[/snapback] Som du selv er inne på, dersom komponentene er varmere enn luften rundt, så vil det ikke dannes kondens på dem. Kondens er hovedsaklig et problem for kalde PC'er som tas med inn i varm, relativt fuktig inneluft. Da får man finne seg i å vente til PC'en har blitt varmet opp før man slår den på. En vanlig PC er egentlig ikke bygd for å operere i minusgrader, men dette er egentlig mest et problem under oppstart, når alle komponenter er kalde og alt av bevegelige deler (disker, vifter, etc.) går litt trangere enn vanlig. Så fort komponentene får varmen i seg, så vil de som regel produsere nok varme til at de hever egentemperaturen til et nivå der de fungerer fint. Det finnes selvsagt grenser, noe flere polarekspedisjoner har oppdaget. Hvis du må ta en "kaldstart", så kan det være lurt å hjelpe til med en vifteovn e.l. inntil ting har blitt litt varmere. En annen ting jeg ville passet på, er å forsøke å holde insekter o.l. på utsiden av PC'en. Vepsebol på grafikkortet er noe herk. edit: Temperaturstyrte vifter vil som regel håndtere forskjellene på sommer- og vinterforhold, men det kan være problemer med saktegående vifter med lav tilførselsspenning under høye friksjonsforhold (les: om vinteren). edit2: Kanskje man kan resirkulere en del av luften gjennom PC'en om vinteren? Det er jo ikke akkurat noen fare for oksygen-mangel inni der ... Endret 13. september 2007 av nebrewfoz Lenke til kommentar
eravndal Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Hei Jeg lurer på et lignende prosjekt. Har du nå fått noe erfaring etter et år i uteboden? Hvordan ble temperatur svingninger og kondensproblemene? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå