Gå til innhold

CSI, lærebok for kriminelle?

Gjest Slettet+8723

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+8723

Jeg har følgt med på CSI i lang tid. ( Amerikansk kriminal serie på tv-norge)

CSI er en gruppe kriminal etterforskere som løser mord og tyveri saker fra episode til episode. Og de metodene de bruker for å fange den kriminelle er faktisk realistiske. ( har skjekket mange ganger) Hvis jeg skulle utføre et mord vet jeg hvilke feil jeg ikke burde gjøre. tenk deg alle de metodene etterforskerne har brukt for å fange morderen. jeg vet jo alt jeg IKKE burde gjøre!

Så dem blotlegger jo 100% hvilke metoder politiet/ etterforskere bruker for å fange den kriminelle. er ikke det litt feil?

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, har seg sånn at en del av teknologien de bruker på det showet ikke eksiterer engang, etter det jeg har hørt.

Og alle forbrytere vet jo det grunnleggende fra før av. Fingeravtrykk, vintner, dna, gjenglemte bevis som kan knyttes til deg.

Er tross alt bare et tv-program.

Lenke til kommentar

Jeg er en skikkelig tilhenger av CSI og etter det jeg har lest, er serien halv-realistisk. Metodene de bruker stemmer nok med virkeligheten, men ikke tiden det tar. Noen av prøvene som leveres inn, tar til mange dager og uker å få resultater på. I serien kommer resultatene i løpet av neste scene.

Denne tråden burde egentlig vært i TV-serier delen..

Endret av myst84
Lenke til kommentar

Flytter den til TV-serier jeg.

Med et par ord fra min side om at CSI er en god serie, men har nok liten rot i virkeligheten når det kommer til metoder og teknologi. DNA-prøver tar gjerne flere dager, om ikke lenger. Samt at man ikke har zoom-funksjon på øyet sitt så man kan få øye på hårstrå mellom to sofaputer. :p

Lenke til kommentar

Jeg trodde den zoom-funksjonen var noe som var på genetisk forbedrede amerikanske politifolk.

En ting som er greit med CSI er at en skjønner hvorfor politietterforskning koster penger. Sjekk det utstyret, så trekker du fra 75% som er amerikansk tv (jada politidamene er ikke så lekre i virkeligheten)

Alikevel så skjønner alle at det er svindyrt.

Nokas ranerne fikk med seg 60 mill og etterforskninga kostet 60 mill. (ta talle med en liten klype, husker ikke helt eksakt - jeg har gryna i kjelleren så jeg kan telle en gang til)

Lenke til kommentar

Har sett en dokumentar på Discovery der ekte FBI-folk snakker om sånne "realistiske" detektivserier, og plukker fra hverandre metoder som er bare tull.

Utrolig mye av utstyret de bruker er enten helt utdatert eller ikke-eksisterende, og mange av metodene er også bare tull. Det er selvsagt ikke 100% realistisk, ellers kunne jo kriminelle faktisk bruke det som en lærebok i deres ekte metoder.

En tv-serie pynter selvsagt på virkeligheten så det skal være interessant å se på.

Det er det samme med sykehus-serier, de bruker bare utstyr som er helt ute av bruk eller fantasi-metoder.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Så en bakhåndsfilm der vi får vite at en av regissørene/skriverene er eks-CSI, og forklarer hvordan ting foregår. Noe liknende de har i Scrubs, serien som er den mest tullete av alle sykehusserier, men som faktisk er den sykehusserien som er mest realistisk.

9490224[/snapback]

Det er jo greit - filmfolka lager en film om seg selv der de skryter og sier "alt" er realistisk. Det er for dumt! Det er jo bare reklame for seg selv.

Lenke til kommentar

Det mest irriterende er hvordan de i CSI zoomer inn på alt. Så en episode her om dagen, et overvåkningskamera hadde filma en limmo. På limmoen var det en skikkelig utydelig logo, som man ikke kunne se hva det stod. Men han fyren bare markerte logoen og plutselig fikk han et helt klart bilde av den. Dette er umulig, man kan ikke bare gjøre ting så klart.

Lenke til kommentar

please, dette er jo velkjent fra serier\filmer hvor det erhackere eller generelt datanerder innvolvert :)

hvor mange av dere har ikke småhumret for seg selv når hobbynerden som blir rekruttert av forbryterligaen bryter seg inn i pentagon vhja 5minutter intens hamring på tastaturet og småteknisk jibberish-snakk, som vi alle som har drevet på med data en stund vet ikke har noe vettug for seg? ^^

samme greier...som lege-eksemplet over, regner med at legene har seg en god latter til sykehusserier :)

Lenke til kommentar
Så en rettsmedisiner på tv som uttalte seg om serien. Han mente den hadde like mye fundament i virkeligheten som Star Wars har i forhold til Nasas romprogram.

9521642[/snapback]

Dette var så presist at jeg valgte å sitere istedet for å dikte opp noe selv. :)

Forøvrig er det jo ikke bare CSI som 'sliter' med rett og slett tullete teknologi. Er flere serier, slik som bl.a 24 hvor man har mystisk en programvare som kan finne tilbake den tapte informasjonen i bilder av lav oppløsning. Dette er jo noe som er stikk i strid med den digitale terminiologien om forringelse av datamaterial.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...