Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Repotasje? eller artikkel?

Laffe

Anbefalte innlegg

Halla.. Holder på med et prosjekt hvor vi skal lage to journalistiske tekster

Repotasje også en valgfri tekst

Men jeg tror jeg har gjort feil..

Repotasje er jo med intervjue og skrive hva som skjedde på det stedet..

Men det jeg har gjort er, jeg har skrivi om Data og nettverk og har intervjuet en person som har meninger om det og skrivd hva som skjedde rundt ogsånt.. kanskje litt dårlig forklaring

men kan prøve å ta et annet eks; Jeg skriver om skole og utdanning hvor tema er da f.eks matte og skriver om at mange sliter med matte..og at vi kan gjøre noe med det, så intervjuer jeg en person som er ganske inn i matte og har sine meninger om saken

Blir det repotasje(artikkel og intervjuet) eller blir det en artikke med repotasje

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke sikker på om det er den rette definisjonen, men for meg er en reportasje noe som rapporterer fra en begivenhet eller et tema, gjerne med intervju/uttalelser og bilder fra begivenheten.

En artikkel er en med generell tekst om et emne, gjerne med utgangspunkt i en heldelse. Hvis man skule skrive en artikkel om rasisme ville man kunne trekke inn dagsaktuelle saker som saken med ambulansesjåførene og hendelsen i Trondheim i fjor hvor en pågripelse endte med drap. Men tror ikke det ville passe med intervjuer i en slik tekst. Kanskje sitater, men ikke intervjuer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...