Notatblokk Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Selvfølgelig spiller det en rolle, da mange oppdrar hunder etter leder-prinsippet og at hunden skal være underdanig (med straffemetoder og alt som hører med). 9526397[/snapback] Bruker man prinsipper/en konsekvent metode så vil jo ikke metoden være basert på enten hund eller barn Da er det jo f. eks læringsprinsipper som ikke kan diskuteres på, det er bare sånn det er. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Tror du misforstår hva jeg mener, med vilje. Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Takk, virkelig smigrende at du tror jeg gjør meg vrang for din skyld Skal prøve å gjøre det mer klart hva jeg mener. F. eks bruker man en tankegang om en positiv oppdragelse (mest mulig fravær av fysisk straff, atskillelse (ignorering og lignende), men fokuserer på det som er bra og roser/bygger på dette, så er det jo tankegangen man følger - ikke at den laget bestemt for enten et dyr eller et menneske (i denne sammenhengen hund og menneske). ..når jeg leser det du skriver og prøver å tenke på en annen måte enn jeg vanligvis gjør, så tror jeg at jeg forstår mer hva du prøver å få frem. For du mener en person som f. eks har en hund og at man da tenker "hmm, kan jeg oppdra mitt nyfødte barn som hunden jeg allerede har, det fungerer jo bra å knipe hunden i øret hver gang den ikke oppfører seg?" ? Stemmer det? For DA er jeg enig i at man kan si at man da oppdrar barnet som hunden, og ikke at man f. eks oppdrar begge etter en bestemt tankegang - som var mer det jeg svarte på. Tror i grunn vi bare tenkte helt forskjellige veier. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Ja, til siste avsnitt. Lenke til kommentar
Gjesdalsberta Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 NEI og mer er egentlig ikke å si om den saken.... Lenke til kommentar
Skugga Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Nei, selv om enkelte later til å bry seg mer om dyrs rettigheter enn menneskers. Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Du går ikke rundt og voldtar folk, så jeg antar at du ikke handler på rene instinkt <{POST_SNAPBACK}> Gjør jeg vel! Uansett: Såklart vi ikke handler på rene instinkter, men Elling sier jo så fint at: "Mannens ukontrollerte ereksjon har styrt verden siden Adams tid." Naturen har gjort det sånn at når jeg ser en potensiell make, begynner kroppen, instinktivt, å sende blodet bort fra hjernen min og ut til penisen. Når jeg da ikke har noe mer blod i hjernen, blir jeg nødt til å handle på instinkt. Dette kalles "kåthet", og er vårt mest vitale, skapende gjenværende instinktet vi har. For ikke å snakke om PMS hummøret til kvinner. Videre er det ting so frykt for og drite seg ut sosialt, frykt(fly, slanger,edderkopper, høyder osv), ønske om makt, ære og berømelse, osv. Vi har en mengde instinkter som vi ofte lar oss styre av. Det er så si kunn når de blir en plage vi går inn for og overkomme dem. Det er vel det som er forskjell påp oss og dyr flest sikkert, vi kan bevist selv klare og overkomme mange av instinktenne våres, med masse hjelp, og stor vilje. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå