Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Kan mennesker og dyr oppdras likt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mye av det jeg sier her er basert på dokumentarer fra Discovery Channel og National Geographic Channel. (Noe synsing:P)

Det er vel en generell enighet om at mennesker blir et produkt av arv og miljø. Man kan være arvelig belastet med forskjellige "feil eller mangler" både fysisk og psykisk, men miljø og ytre påvirkninger kan veie opp for noe av dette.

Om mennekser og dyr kan oppdras likt er det vel ikke akkurat enighet om. Barn som ikke har kontakt med andre mennesker kan ende opp uten gode kommunikasjonsevner (mangel på språk) og i alle fall mangel på manerer og ingen forståelse for sosiale tegn og kroppsspråk.

Dyr kan nok ikke bli som et menneskebarn siden de rett og slett ikke har samme utgangspunkt, derimot kan nok et barn oppdras likt en hund, og kanskje til og med oppføre seg som en hund. Men det er nok vanskelig å påvise, siden slike "eksperimenter" ville vekket ramaskrik både her og der.

Lenke til kommentar

Det er lenge bevist at ja, mennesker er dyr, men mennesker oppfører seg ikke som dyr. Dyr tyr ofte til sitt innstinkt, mens mennesket har evnen til å tenke fornuftig. Det er visse andre faktorer som spiller inn også, men jeg husker ikke akkurat disse nå.

Lenke til kommentar
Det er lenge bevist at ja, mennesker er dyr, men mennesker oppfører seg ikke som dyr. Dyr tyr ofte til sitt innstinkt, mens mennesket har evnen til å tenke fornuftig. Det er visse andre faktorer som spiller inn også, men jeg husker ikke akkurat disse nå.

9496811[/snapback]

Hjernen vår har forandret seg gjennom evolusjon, sånn at det er mulig for oss mer enn andre dyr å tenke oss frem til løsninger. Dette betyr ikke at andre dyr ikke kan tenke og andre dyr er spesielle på andre måter. Jeg tror vi bare prøver å stille oss over dyr sånn at vi kan bevise for oss selv at vi er mer verdt og spesielle.

Lenke til kommentar

Store filosofer som Aristoteles og Decartes mente at det var levende ting og livløse ting. De mente at mennesker og dyr var levende, men at mennesker var annerledes enn dyrene.

Men jeg, en helt uviktig person fra Norge, mener at både Aristoteles og Decartes tok feil. Jeg mener at mennesker er et helt vanlig dyr, som et hvilket som helst annet dyr. Mennesker er den mest intelligente skapningen på jorda, ikke noe mer.

En voksen sjimpanse har like høy IQ som et menneskebarn på to år. Et menneskebarn på to år er ikke særlig intelligent. Men det kan velge, og tenke, til en viss grad?

Det er påvist at elefanter sørger over døde venner. Sjimpansene bruker enkle redskaper.

Men om man kan oppdra et menneske på samme måte som man oppdrar et dyr? Nei. På akkurat samme måte som man ikke kan oppdra en fisk, en undulat og en katt på samme måte.

Lenke til kommentar
Du går ikke rundt og voldtar folk, så jeg antar at du ikke handler på rene instinkt :)

9518853[/snapback]

Gjør jeg vel!

Uansett: Såklart vi ikke handler på rene instinkter, men Elling sier jo så fint at: "Mannens ukontrollerte ereksjon har styrt verden siden Adams tid."

Naturen har gjort det sånn at når jeg ser en potensiell make, begynner kroppen, instinktivt, å sende blodet bort fra hjernen min og ut til penisen. Når jeg da ikke har noe mer blod i hjernen, blir jeg nødt til å handle på instinkt. Dette kalles "kåthet", og er vårt mest vitale, skapende gjenværende instinktet vi har.

Lenke til kommentar
Da vil jeg understreke at man oppdrar hunden som du ville oppdratt barnet, og ikke omvendt.

9521084[/snapback]

Det spiller jo ingen rolle hvilken rekkefølge man sier det, ettersom man ikke oppdrar X som Y eller omvendt, men kun etter de samme prinsippene.

9522410[/snapback]

Selvfølgelig spiller det en rolle, da mange oppdrar hunder etter leder-prinsippet og at hunden skal være underdanig (med straffemetoder og alt som hører med).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...