Gå til innhold

Hva er DIN idé om best vifteplassering?

Yawa

Anbefalte innlegg

Hei, dette har jeg lurt på lenge, hva syns DU at er den beste viftekombinasjonen av kabinettvifter?

Tenker på plassering, størrelse etc.

Min kombinasjon, som jeg ikke har utført enda, men tror kansje vil fungere bra på mitt kabinett (cheftec Dragon, tror jeg, helt sort-alu):

2stk 120mm (innblås, nede, forran og HDD)

2stk 120mm (utblås, midt på, bak)

1stk 250mm (innblås, midt over skjermkortet, RAM, generelt sett så mye som mulig, foruten CPU pga. der skal jeg ha et eget kraftig kjølingsoppsett)

1stk "systemkjøler". Som denne; [ LINK ] (rett under skjermkortet mitt, GF8800GTS320)

Men jeg vil høre deres erfaringer og meninger først;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En 250mm montert i døren, fungerer veldig bra. Monterte en i mitt kabinett og merket stor forskjell i temp. 10-15 grader ekstra. Viften er såpass stor at den blåser over både skjermkort, cpu og minne. Videre har jeg to 120mm fremme og to 120mm bak. Har klokket min E6600 til 3.6GHz, og ligger på 45-47 grader load.

Endret av DaWiEn
Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke kapasiteten på den 250mm vifta, men hvis den er mye kraftigere enn de andre kan du jo vurdere å la den blåse inn og alle andre eller de fleste av dem ut. Om den store er for kraftig på innblås kan du risikere at overtrykket blir for stort til at de andre klarer å gjøre særlig nytte. Prøv å ha et greit fohold mellom kapasitet inn og kapasitet ut, men gjerne mer inn enn ut. Da vil lufta ledes mer ut i alle kroker der det er åpning til friluft.

Lenke til kommentar

Jeg har eksperimentert en del med dette i mitt gamle chieftek dragon (så vi har sannsynligvis samme kabinett). Først og fremst: jo større vifter jo bedre.

Men etter det nytter det ikke nødvendigvis med logisk tenkning, fordi andre fakturer, turbulens mest av alt, begynner å spille inn, og har ganske stort utfall på optimal vifteplassering.

Det jeg har funnet i mitt kabinett er at man får desidert best luftstrøm av å bare ha vifter som blåser ut bak og ut toppen (jeg har en 120mm vifte monter i topp). Altså ikke noen fremme i det hele tatt. Grunnet til at dette fungerer tror jeg er at med mange vifter bak og oppe blir det skapt et ganske kraftig undertrykk i området midt på hovedkortet (altså rundt CPU, RAM og skjermkort). Luft fra lettest tilgjengelig kilde vil forte seg for å fylle undetrykket, hos meg er det delvis gjennom der harddiskene sitter, og delvis helt nede fremme.

Hvis jeg monterer en nede fremme som mange råder til, får jeg faktisk en liten negativ effekt på temperaturene, og det tar litt lengre tid å komme ned til idle temp etter load temp også. Det samme gjelder hvis jeg har montert ei vifte i siden. Nå har jeg bare plass til en 80mm i siden, så slik som DaWien sier kan det nok fungere veldig mye bedre når man har ei større vifte der. Det blir jo som å ha ei bordvifte stående og blåse inn i siden av kabinettet, og selvfølgelig vil det senke temperaturene.

Et problem med å ha bare vifter som blåser ut, som er det jeg har funnet fungerer best i mitt kabinett, er at det som sagt blir undertrykk i hele kabinettet, som fører til økt støvinntak (jeg har lest steder der de anbefaler å alltid ha overtrykk inne i kabinettet pga dette). Men jeg har hatt oppsettet mitt en god stund slik nå, og fremdeles helt minimalt med støv i kabinettet, ser ut som det meste blir sittende i metallgitteret foran.

Men jeg anbefaler deg egentlig til å teste hva som fungerer selv. Kjøp deg et inne/ute termometer slik at du kan overvåke både romtemperatur (med innedelen), og sett utedelen slik at det henger midt inni kabinettet et sted. Bruk i tillegg speedfan eller noe til å måle temperaturer, og sett i gang med testing. Du kan f.eks. skrive ned temperaturer på idle, når de ikke går ned mer på 5 minutt eller noe. Så tar du load temperaturer (kanskje ved å kjøre noen runder 3DMark06, eller Intel TAT for å varme CPU til det maksimale). Til slutt måler du hvor lang tid det tar før du når idle tempen din igjen (du må bare bestemme deg for en som er den utslagsgivende, f.eks. CPU temp eller utedelen av termometeret). Slik får du deg et brukbart bilde om hva som er den mest optimale vifteplasseringa. Husk å følge nøye med på romtemperaturen, fordi et par grader opp og ned her gir gjerne utslag på en del grader opp og ned på alle temperaturene dine.

Jeg har planer om å sette opp en systematisk oversikt over mine resultater, jeg venter bare i spenning på å ha nok tid til å faktisk gjøre det ;)

Lenke til kommentar
En 250mm montert i døren, fungerer veldig bra. Monterte en i mitt kabinett og merket stor forskjell i temp. 10-15 grader ekstra. Viften er såpass stor at den blåser over både skjermkort, cpu og minne. Videre har jeg to 120mm fremme og to 120mm bak. Har klokket min E6600 til 3.6GHz, og ligger på 45-47 grader load.

9484787[/snapback]

Hei, jeg har en E6600 CPU og har lyst til å overklokke den endel.

Hvordan gikk du frem? bare lurer

Lenke til kommentar

Jeg satte FSB til 400 og VCore til 1.5. Så slo jeg av mesteparten under "configure advanced CPU setings". Videre satte jeg minnet manuelt. og sjekket hvor mye volt minnet tåler. Så var det bare å fyre opp. Har vært helt stabil. Skal prøve å klokke ennå lengre, for å se hva den klarer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...