Gå til innhold

Ny laptop for spill, film- og bildebehandling

Datasmurf

Anbefalte innlegg

Er på jakt etter ny laptop da den gamle står det så som så til med.

Kommer primært til å bruke den til spilling og bildebehandling, evt.

filmbehandling, men har ikke så stort budsjett å rutte med.

Bare 14.000,- og helst litt mindre enn det.

Er ikke helt inne på teknologien lenger, så det hjelper ikke meg så mye med alskens tester med benchmark-poeng osv.

Vil helst ha en 15", da jeg ikke har plass til 17" i noen av

baggene/sekkene mine, og etter kjøp av PC har jeg sannsynligvis ikke råd

til å kjøpe noe å ha de i i tillegg (selv om det bare skulle koste noen hundrelapper mer).

Har sett litt på noen Vostroer, XPSer, IFL90+ og et par Pavillioner, men klarer ikke helt å bestemme meg, og er redd det finnes noe bedre der ute som jeg ikke finner, og som hadde vært bedre for meg.

Santa Rosa virker nice, og noe jeg helst vil ha, samt et bra skjermkort med minst 256 MB RAM. Harddisk er ikke SÅ viktig, da jeg vil komme til å gå til innkjøp av en ny ekstern HD, men minst 120 GB hadde vært fint.

Gjerne støysvak også, den stasjonære jeg kjøpte i vinter, bråker litt for mye for min del. Skjermen bør helst ha en oppløsning på mer enn 1280x1024, da dette blir litt for lite for meg.

Ellers er HDMI/DVI kjekt, minst 4 USB-utganger, FireWire (helst 6pin, men da ingen ser ut til å føre dette lenger, får jeg nøye meg med 4pin), og aller aller helst et tastatur som ligner de gode, gamle, og ikke sånn tåpelig engelsk tastatur hvor noen bare har putta inn æøå på de andre tastene. Helt for jævlig å sette seg inn i og skrive når man alt har et system man har hatt i årevis, Bluetooth er også praktisk, samt innebygd a/b/g (og gjerne n) WLAN.

Er det en håpløs drøm for meg, eller finnes det en bærbar der ute for meg?

.sjur

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så legger vi til Vista Home Premium, Intel Turbo Memory, matt skjerm, oppgraderer til 4gb minne, og legger til blåtann og vi er vips like under 14k, men da må jeg utsette kjøp av ekstern hd med en måned *shudders*

9484343[/snapback]

Har du tenkt å bruke opp diskplassen din med en gang du har fått den da? Greier vel å holde deg en måned uten ekstra diskplass?

Lenke til kommentar

så vidt jeg vet er det rimelig vanskelig å få en mer ytende laptop enn compalen til en lavere pris. hvis du ikke klarer få den konfigurert til under 14000 er jeg redd du enten har noe høye forventninger eller litt for lavt budsjett desverre. :(

må du ha fire gig ram er valgmulighetene ganske små, men hvis 2 kan holde er det litt flere muligheter.

det begynner gjerne å løsne for dell etter hvert, men leveringstiden tror jeg fremdeles er så lang at en mnd. utsettelse av ekstern harddisk blir uproblematisk.

acer har noen maskiner ute for tiden som har hdmi kontakt, men

tror desverre heller ikke at du får dvi/hdmi i den prisklassen uten å ofre noe skjermoppløsning og grafikk.

Acer 5920g

Endret av shivaskunk
Lenke til kommentar

ville heller kjøpt med 2gb å heller kjøpt 2 brikker seinere.

Man får ikke brukt mer enn 3gb minne med 32bit os, om du har tenkt kjøre 64 bits Vista er nok 4gb ram kjekt ja med tanke på VIsta.

Gå se på Dell precision Laptoppene, Godt grafikk kort for 3d behandling , gode laptopper som er raske

Endret av Imsdalo
Lenke til kommentar

Jeg er på utkikk etter NØYAKTIG det samme som deg..

Men jeg ser ikke behovet i en SSD, Turbo Minne og Vista.

Vista @ piratebay eller Ubuntu for meg.

Jeg har sett mest på IFL90+. Sitter med en MSI barebone nå.. den komplett hadde selvbygger på for noen år tilbake.. crap nå tho.. 1.8ghz pentium m, 1.5gb ram og radeon mobile 9700. Greit nok til vanlig arbeid, men trenger noe bedre så jeg får spilt age of conan og greier (ingenting er bedre stress relief enn mmo =D).

Det viktigste for meg er at skjerm og skjermoppløsning er bra nok. Jeg takler rett og slett ikke å jobbe på lavere enn 1400x1050. Helst skulle jeg hatt en 4:3 skjerm, men det virker som at alle opererer med WXGA nå =/

Det eneste som holder meg igjen på IFL90+ er at det ikke finnes DVI/HDMI. Hadde den hatt det ville jeg kjøpt den _NÅ_.

Si fra om noen finner en laptop med tilsvarende innmat med DVI/HDMI til under 15k da? :)

Lenke til kommentar

"Greit nok til vanlig arbeid, men trenger noe bedre så jeg får spilt age of conan og greier (ingenting er bedre stress relief enn mmo =D)."

-

Jeg vil nok si at om du skal ha en laptop å spille AOC på må du nok vente til xps 1730 kommer med 8800GO i seg. andre laptopper kommer nok til å slite vanvittig med det spillet.

Endret av Imsdalo
Lenke til kommentar

Hmm.

Jeg har ikke så mye mot IFL90+, jeg har vurdert den sterkt, men noen venner av meg sier jeg heller bør gå for en Pavilion 9550 og pappa mener jeg bør kjøpe en Vostro 1700 - men jeg vet ikke om jeg er helt klar for å stole på Dells laptoper igjen. Jeg har flere vonde og såre minner fra de. Spesielt Latitude og Inspiron. :(

Lenke til kommentar
Hmm.

Jeg har ikke så mye mot IFL90+, jeg har vurdert den sterkt, men noen venner av meg sier jeg heller bør gå for en Pavilion 9550 og pappa mener jeg bør kjøpe en Vostro 1700 - men jeg vet ikke om jeg er helt klar for å stole på Dells laptoper igjen. Jeg har flere vonde og såre minner fra de. Spesielt Latitude og Inspiron. :(

9486636[/snapback]

Vel kanskje du har hatt litt uflaks, eller har vært noe dårlig med seriene deres før, men de fleste ser ut til å være veldig førnøyd med Dell sin nye Inspiron serie.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...