Gå til innhold

filter til objektiv

Anbefalte innlegg

Har funnet ut at det vil være en god investering å kjøpe filter til mine objektiver.

Har en Tamron 17-50 og en canon 70-200 og en tamron 90mm

Det som jeg nå behøver er noen gode råd om hva slags filter jeg trenger.

Vet at jeg må ha UV-filter,men hva anbefales??

Hva med polaroidfilter?fargefilter??

bruksområdet mitt er hobbyfotograf,tar bilder av det meste som byr seg frem i Guds frie natur.

Håper noen kan anbefale filter av god kvalitet og levetid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter min mening trenger man kun to type filtre til DSLR:

1.Polariseringsfilter for bedre kontrast og mer mettede farger

2.Gråfilter evt gradert gråfilter for å kunne bruke lengre lukkertid, mindre dybdeskarphet samt ved motiver med skygge og sol samtidig.

Noen vil sikkert påstå at UV filter er et must, men jeg syns ikke det. UV filteret brukes kun til beskyttelse av objekivet, en solblender gjør den jobben like bra. Fargefilter er unødvendig da dette kan simuleres greit via software.

Lenke til kommentar

Denne diskusjonen om UV filter eller ikke skal jeg ikke begynne med igjen , men kun fortelle mine erfaringer.

Jeg bruker UV filter på mine dyreste objektiv og har kjøpt så dyre filter som jeg hadde råd til , med andre ord er det viktig med god kvalitet.

Bruker selv Hoya HMC.

En annen ting som er viktig om man har vidvinkelobjektiv er å bryke et tynt filter som er beregnet for vidvinkler og som ikke tak borti det buede frontlinseglasset.

Du kan sjekke dette ved å ta en liten tynn papirbit mellom linseglasset og filteret og se om papiret blir klemt eller ligger løst imellom glassene.

Jeg bruker UV filter kun for å beskytte frontlinsen og synes det gir en tryggere følelse enn solblender , spessielt med solblendere på vidvinkel som ikke beskytter mye.

Jeg har gjort forsøk og kan ikke se forskjell på bildekvalitet med eller uten filterne mine.

I tillegg har jeg selvfølgelig polafilter , noe jeg synes er et must for skarpe farger på himmel og grønt bladverk.

I tillegg kan man fjerne reflekser ved å skru på filteret.

Husk å kjøpe et sirkulært filter.

Jeg har også et nøytralt gråfilter ND 4-6 som jeg bruker for å få lukkertidene ned ved f.eks sløring av vannfall ellere ved veldig sterkt lys.

Mitt siste innkjøp på filterfronten er et gradert gråfilter som gør at man kan "dempe eksponeringen" på himmelen slik at forgrunnen blir riktig eksponert.

Dette gir pene landskapsbilder synes jeg og gir meg mer tid til å ta bilder i stedet for foran PCen for å simulere samme effekt.

Håper dette var til litt hjelp angående filterkjøp.

Endret av helge.bringeland
Lenke til kommentar
Denne diskusjonen om UV filter eller ikke skal jeg ikke begynne med igjen , men kun fortelle mine erfaringer.

Jeg bruker UV filter på mine dyreste objektiv og har kjøpt så dyre filter som jeg hadde råd til , med andre ord er det viktig med god kvalitet.

Bruker selv Hoya HMC.

En annen ting som er viktig om man har vidvinkelobjektiv er å bryke et tynt filter som er beregnet for vidvinkler og som ikke tak borti det buede frontlinseglasset.

Du kan sjekke dette ved å ta en liten tynn papirbit mellom linseglasset og filteret og se om papiret blir klemt eller ligger løst imellom glassene.

Jeg bruker UV filter kun for å beskytte frontlinsen og synes det gir en tryggere følelse enn solblender , spessielt med solblendere på vidvinkel som ikke beskytter mye.

Jeg har gjort forsøk og kan ikke se forskjell på bildekvalitet med eller uten filterne mine.

I tillegg har jeg selvfølgelig polafilter , noe jeg synes er et must for skarpe farger på himmel og grønt bladverk.

I tillegg kan man fjerne reflekser ved å skru på filteret.

Husk å kjøpe et sirkulært filter.

Jeg har også et nøytralt gråfilter ND 4-6 som jeg bruker for å få lukkertidene ned ved f.eks sløring av vannfall ellere ved veldig sterkt lys.

Mitt siste innkjøp på filterfronten er et gradert gråfilter som gør at man kan "dempe eksponeringen" på himmelen slik at forgrunnen blir riktig eksponert.

Dette gir pene landskapsbilder synes jeg og gir meg mer tid til å ta bilder i stedet for foran PCen for å simulere samme effekt.

Håper dette var til litt hjelp angående filterkjøp.

9484993[/snapback]

Det med kvalitet på UV filtre kan ikke undervurderes. I motsetning til Helge, så brukte jeg tidligere et billig UV filter på mitt objektiv. Det førte til klart dårligere bildekvalitet, med bl.a. mye strølys.

Så hvis du bestemmer deg får å bruke UV filter, så må du også være forberedt på å bruke kroner (mange kroner).

Tom

Lenke til kommentar
HOYA 67mm UV(0) SUPER HMC MULTI-COATED HAZE FILTER  vil dette være et bra filter??

Eller har du/dere noen konkrete anbefalinger,gjerne navn og nummer

9485605[/snapback]

Det er nok det filteret jeg bruker ja.

Tror jeg betalte nærmere 2000,- for 77mm , men alt blir jo billigere med tiden så du kan nok få det rimeligere enn det.

Lenke til kommentar
Eg ser folk snakker om UV-filter for å verne dyre objektiv. Kvifor ikkje berre bruke eit «filter» viss einaste hensikt er å verne objektivet? Då treng vel filteret berre å vere glas utan nokon optisk funksjon.

Joda, det finnes også... Men de koster omtrent det samme, og er ikke noe bedre på noen måte heller...
Lenke til kommentar
Eg ser folk snakker om UV-filter for å verne dyre objektiv. Kvifor ikkje berre bruke eit «filter» viss einaste hensikt er å verne objektivet? Då treng vel filteret berre å vere glas utan nokon optisk funksjon.

Joda, det finnes også... Men de koster omtrent det samme, og er ikke noe bedre på noen måte heller...

9545428[/snapback]

Men virker det merkbart inn på biletekvaliteten? Fins det eksempelbilete teke med og uten?

Lenke til kommentar

9545428[/snapback]

Men virker det merkbart inn på biletekvaliteten? Fins det eksempelbilete teke med og uten?

9545747[/snapback]

Gå på Ebay og inn på de respektive filtrene, der er det flere billeddeksempler.

Lenke til kommentar

Men vær klar over at Hoya også lager billigfiltre. Det du skal ha, for å minske faren for lysreflekser, er Hoya Super HMC. Rådyrt i Norge (62mm koster 395, 67mm koster 495 osv...) så her er det penger å spare på å kjøpe på Ebay så lenge prisen er under 200 kroner.

Om man trenger filter eller ikke, er en vurderingssak. Som mange sier, kan en solblender beskytte like bra, og faren for reflekser blir mindre enn om man bruker kun UV filter. Bruker selv UV filter (og solblender) men jeg er kanskje litt paranoid :) Liker ikke å pusse direkte på objektivet i tilfelle jeg skulle få en bitteliten stein eller noe mellom kluten og objektivet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...