Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Klassekamerat sliter med å få seg venner

Zappza

Anbefalte innlegg

Hei!

Begynte i høst på videregående, og jeg og alle andre i klassen har blitt godt kjent med hverandre. Unntatt en. Han har gått i klasse med noen av de i vår klasse tidligere, men de prater ikke i det hele tatt, og en han gikk i klasse med sier han har AD/HD. Vet ikke helt hvor sant dette er, siden han har klart å utmerke seg selv som klassens nerd #1.

Han prater knapt med noen andre enn læreren, og sitter for seg selv i friminuttene. Jeg sitter ved siden av han, og bak meg sitter to jeg kjente fra før. Han har prøvd å prate litt med oss, men da er det som regel bare sånne ting som rett og slett er idiotiske.

Han popper ut med kommentarer om ting han hater, og ting han synes er idiotiske helt uten videre. Jeg får rett og slett en følelse av at han bare sier det fordi han synes det er tøft, noe som minner meg om hvordan vi gjorde ting på mellomtrinnet og barneskolen. Ikke videregående. Gidder derfor ikke svare på det han sier, og da blir han stille, og bøyer seg ned mot pulten sin igjen.

Hva kan jeg gjøre for å hjelpe han?

Synes egentlig litt synd i han, virker som sagt ikke som at han har hatt så mange venner tidligere, og denne perioden er jo temmelig tøff for ungdom.

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er ikke jeg ekspert. Men det beste kunne vell vært å gitt beskjed når han snakker eller oppfører seg merkverdig. Jeg og en kammerat hadde en i klassen av samme type omtrent, som jeg brukte en god del tid på å hjelpe. Han sa og fant på de mest merkverdige ting. Han forsøkte ofte å skippe dusjen etter gymtimene, og unkylte dette med at han ikke ville vise seg naken forran de andre i klassen, glemt håndkle eller at han ikke hadde med dusjsåpe. Dette fikset jeg ved å ta ted et ekstra håndle til gymtimene som jeg lånte ham, samt samt en dash med såpe. Jeg å kammeraten ga ham enkeltet utltimatum, gå inn selv og ta en dusj eller bli dratt inn med makt. Han synes først i starten at vi var fryktelig slemme mot ham. Men når han så at ikke de andre i klassen begynte å trekke pultene lengere og lengere i fra ham grunnet stinkende svettelukt, begynte han å ta med håndkle og såpe selv. Han ventet fremdeles med å dusje til de andre guttene i klassen hadde gått, men tok allefall en dusj uten at vi måtte være barnevakt for ham.

Når han begynte å babble om ting som aldeles ikke var til interesse for oss i den aldersgruppen eller noe annet som ikke passeer inn noen sted, var det å forklare ham på en konkret men ikke streng måte at ingen gidder å høre på slik babbel. Med slik babbel var det bedre om han gikk å snakket til en stein. Dog var det ikke alle samtaler vi hakket på ham for. La oss nå bare si han hadde stor interesse for astronomi og babblet mye om stjerner og planeter, forsøkte vi selv om dette ikke var innen våres interessefelt å starte en samtale med ham om dette emnet. Jeg kunne en skjelden gang i blandt henvende meg til ham og eksempelvis si

- Du, hadde en liten diskusjon med [familiemedlem] i går kveld som vi ikke klarte å bli enig om. Hva er den 3 største planeten i vårt solsystem? Selv om denne diskusjonen aldri fant sted viste jo ikke han om det, men det fikk ham til å føle seg ønsket.

Vi ga ham ofte hjemmebesøk og drog ham med på diverse aktiviteter om han ville det eller ikke. Halte ham eksempelvis ned på banen for en runde eller to med fotball. Han sparket i starten ball som en 6 år gammel jente, men i forhold til de andre i klassen spilte jeg selv fotball som om jeg hadde to trebein. Forklarte ham at dette bare var for skoy, og ikke for å kvalifisere oss til Fotball VM eller at livet hans ville gå i grus om han misset på en passning.

Vi misset litt kontakten med ham etter vi delte lag når vi var ferdig med grunnskolen.

Men fikk etter noen år vite at det hadde gått mer enn bra ned ham. Han hadde faktisk talt fullført dr.scient. graden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...